BMW:n näppärä hybridi – Polt­to­moot­to­ri vetää edestä ja säh­kö­moot­to­ri työntää takaa

<p>BMW 225 xe on helppo ladata kotona. Töpseli kiinni seinään ja autoon.</p> <p>225 xe ei juurikaan ulkoisesti eroa muista 2-sarjan Bemareista.</p> <p>Mittaristo on erittäin selkeä.</p> <p>Automatitivaihteisto toimii sähkömoottorin kanssa eleettömästi yhteen.</p> Ohjaajan ja etumatkustajan tilat ovat valoisat. Kojetaulu on selkeä. Ovet ovat hieman kapeat, joten sisälle joutuu hieman notkiskelemaan, mutta takapenkilläkin on hyvät ja riittävät olosuhteet.
BMW 225 xe on helppo ladata kotona. Töpseli kiinni seinään ja autoon.
BMW 225 xe on helppo ladata kotona. Töpseli kiinni seinään ja autoon.
Kuva: Risto Pikkupeura

BMW 225 xe on Bemarin 2-sarjan hybridiversio. Baijerilaiset lähtivät pienten tila-autojen markkinoille vasta vuonna 2014, mutta ovat kuroneet etumatkaa määrätietoisesti kiinni. Auto oli BMW:ksi erikoinen, se on etuvetoinen. Hybridi on nelivetoinen, mutta vain kun akussa on virtaa ja liikutaan alle 125 km/h. Pikkubemarin eturenkaita vetää kolmisylinterinen puolentoista litran bensakone. Rakenne on tuttu Ministä.

Ladattavat hybridit tekevät tuloaan ja 225 xe:ssä yhdistelmä on onnistunut. Pelkästään bensakone on pirteä puurtaja, mutta kun apuna on sähkömoottori, yltyy pieni auto helposti laukalle. Moottorien työnjako on onnistunut. Kun molemmat työskentelevät, on tehoa 224 hepoista ja vaunu etenee enemmän kuin ripeästi. Kiihdytyksessä tehon huomaa. BMW lähtee eleettömästi, mutta vahvasti.

Valmistaja ilmoittaa kulutuslukemiksi 2.7-3,2 litraa sataselle. BMW toimii ikään kuin kolmella eri tyylillä. Ensimmäiset 30-40 km edetään pääasiassa sähköllä, sitten noin sataan kilometriin saakka vuoroin sähköllä ja polttomoottorilla. Loppumatka ajetaan pääasiassa polttomoottoriavusteisesti. Tässä vaiheessa kulutuslukematkin alkavat olla normaalia 6 litraa sadalle kilometrille.

Muista hybrideistä poiketen BMW kerää talteen vain jarrutusenergian.Tämä tietääkin sitä, että töpselillä on vierailtava useammin kuin ajossa lataavalla hybridillä. Sähkön kulutukseen voi toki vaikuttaa ajotavan valinnalla.

Akut on sijoitettu takapenkin alle, mikä samalla tuo istumakorkeuden mukavasti hieman ylemmäksi.

Auton lataaminen on helppoakin helpompaa. Toinen pää talon seinään ja toinen kuljettajan ovet vierestä löytyvän luukun alle autoon.

Risto Pikkupeura
Lisää Koillissanomissa tai näköislehdessä.
KS Fakta

BMW 225 xe

Kokonaispaino 2180 kg, kantavuus 515 kg

Pituus 4342 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1556 mm

Tavaratila 400 / 1510 l

Moottori 1499 cm3 bensiinimoottori: Teho 100 kW/136 hv, vääntö 220 / 1250-4300 r/min

Sähkömoottori 65 kW / 88 hv, vääntö 165 Nm 0-3000 r/min

Yhteisteho 165 kW / 224 hv, vääntö 385 Nm

Huippunopeus 202 km/h sähkömoottorilla 125 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h 6,7 sek

Kulutus yhdistetty 2.7 - 3,2 l/100 km

CO2 -päästö 62-72g/km

Polttoainetankin tilavuus 36 l, Toimintamatka sähköllä 35-42 km

Akun kapasiteetti 7,6 kWh, latausaika 16 A täyteen 2,5 h

Hinta 41.000 - 45.400 euroa