CLA on ty­kö­is­tu­va ne­li­ovi­nen coupé – Ää­ni­maail­ma ja rie­hak­kaan päät­tä­väi­nen kiih­dy­tys antavat moot­to­ris­ta kokoaan suu­rem­man vai­ku­tel­man

<p>CLA on linjakkaan ja solisevan juokseva sivulinjaltaan</p> Sisätilat ovat minimalistisen nuorekkaat. Namiskoita on kerätty rattiin, keksikonsoliin ja monien ominaisuuksien ohjaus tapahtuu toimivista näytöistä. Peräkontti on kooltaan kohtuullinen ja kansi avautuu isosti. Itse aukko on kuitenkin kitsaamman kokoinen. Käynnistysnappi on ratin vieressä, ilmastointi ja sen ohjaus on selkeä ja lopuista auton ominaisuuksien hallinnasta huolehditaankin näytön kautta. Käsijarrun käyttövipu on Mercedeksessäkin noussut jo jalkatilasta kojetauluun. Se löytyy ratin vasemmalta puolelta. Keskikonsolista halliotaan ajo-ominaisuuksia. Lisävarusteena tuleva kosketuslevy on näppärätoiminen. Edestä CLA on nuorekkaan urheilullinen. CLA jatkaa A- ja B-sarjojen uudistuslinjaa.
CLA on linjakkaan ja solisevan juokseva sivulinjaltaan
CLA on linjakkaan ja solisevan juokseva sivulinjaltaan
Kuva: Risto Pikkupeura

CLA on hieman hankala sijoittaa perinteiseen autoluokitteluun. Kyllä se on keskiluokan vaunu, mutta samalla myös neliovinen coupé. Edelliseen CLA:aan verrattuna se on hievenen pitempi ja leveämpi, mutta hiuksenhienosti matalampi. Mitään varsinaisesti yllättävää ei uutuudesta Mercedeksen harrastajille löydy. Moottori, vaihteisto ja muutkin vermeet ovat aiemman A- ja B -sarjan peruja, mutta nehän uudistettiinkin juuri.

Ulkoasu noudattelee malliston tyyliä. Sivulinja on dynaaminen eli eteenpäinpyrkivän näköinen. Vyötärölinja kohoaa korkealle, mutta peltien pokkaukset keventävät linjoja. Keula on pitkä suhteessa muuhun autoon. Keula ja konepelti hyödyntävät myös kulmikkaita muotoja ja etusäleikön tähti kertoo kyllä mistä autosta on kyse. Tasapainoinen auto, katsoi sitä mistä kulmasta tahansa.

Takaa katsottuna syntyy jopa vaikutelma kokoaan isommasta autosta. Vaikka alusta on A-sarjasta kotoisin, on CLA kuitenkin peräti 27 senttiä tylppäperäistä pidempi, eikä C-sarjan mitoista jäädä kuin alle kymmenen senttiä.

Sisätilat ovat A-sarjalaista noudatellen minimalistisen ylsinkertaiset, voisi kuvailla nuorekkaaksi. Kojalautaa hallitsee kaksi näyttöä, joista keskikonsolin suurempi on autonhallintaan, navigointiin ja äänentoistoon liittyvä. Perinteisen mittaristo on myös toteutettu näyttötekniikalla, joka tuo tietysti erilaisia mahdollisuuksia muuttaa näkymää.

Tilat ovat hivenen kasvaneet. Etupenkeille on helppo istua ja tilaa on kaikin puolin mukavasti. Saksalaisen koulukunnan mukaisesti penkki tuntuu kovalta alkuun, mutta matkan jatkuessa se muuttuu erittäin sopivaksi ja hyvin tukevaksi. Tilaa on myös takapenkillä aikuiselle, tosin katto on takaraivon kohdalla 180 senttisellä kosketusetäisyydellä. Myöhäiskeski-ikäisen keskivartalonrakentajan mieleen tulee myös, ettei tämä malli ole taksikäyttöön tarkoitettu, senverran akrobaattisia ominaisuuksia takapenkille lusikoituminen vaatii. Syynä on voimakkaasti laskeva kattolinja ja jos patiinin koko on rielusti yli neljänkymmenen ja etupenkki vähän taempana, niin jalkaterä on tuotava lähinnä poikittain sisälle.

Taempana peräkontti on asiallisen kokoinen ja nappia painamalla luukkua aukeaa isosti. Kyllä sinne matkalaukut ja golfbägi 460 litran tilavuuteen mainiosti mahtuu, vaikka itse aukko onkin hieman kitsaamman kokoinen.

Moottori on riittävän puhdikas 100 kW eli 136 hv tehoillakin. Äänimaailma ja riehakkaan päättäväinen kiihdytys antavat moottorista jopa kokoaan suuremman vaikutelman. Sport-tilassa kerrotaan äänimaailmaa avustettavan jopa kaiuttimien kautta. Seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti löytää empimättä sopivat välitykset oli sitten pedaali pohjassa tai rauhallisemman ajon asennossa. Auton ominaisuuksia voi vaihdella luonnollisesti sportista, mukavaan tai taloudelliseen.

Koillismaan teiden heitot CLA ottaa vaatimattoman huomaamattomasti. Nypytystä tai kolahtelua ei kuulu. Kulmissa auto kääntyy myös yllättävän näppärästi ja kevyesti. Kaikkiaan ajotuntumaa kuvailee parhaiten helppous ja yllätyksettömyys.

Mercedes on kehitellyt varsin pitkälle kaikenlaisia ajamisen avustumia. Itsenäiseen ajoon CLA ei kuitenkaan kykene, vaikka mukanaolijoita voi ällistyttää pysäköintiavustimella. Kaistavahti toimii tomerasti ja ensikertalinen voi jopa yllättyä, jos auton mielestä eteneminen ohjautuu liian lähelle reunaviivaa. Kaistanvaihto on viisasta tehdä vilkun kanssa, silloin kaistavahti uskoo linjan olevan tarkoituksellisen.

KS Fakta

Mercedes Benz CLA

Moottori: 1,4 l 136 ja 163 hv:n bensiinimoottori etuvetoisena tai 120 ja 240 hv:n nelivetoisena. Lisäksi mallistossa on 1,5 l diesel.

Pituus 4.688 mm, leveys 1.830 mm, korkeus 1439, akseliväli 2.729.

Tavaratila 460 l

Hinta 37.944 - 52.299 euroa