En­na­koin­ti tärkeää – Huolta eri­tyi­sen pitkien yh­dis­tel­mä­rek­ko­jen ohit­ta­mi­ses­ta: "Vaikka perässä on teksti PITKÄ, sitä ei juuri huo­mioi­da"

Erityisen pitkä ajoneuvoyhdistelmä (HCT) vaatii enemmän tilaa ja aikaa niin risteyksissä kuin kiertoliittymissäkin.  Kuvassa Kantola & Koramo Oy:n Ari Pellikka siirtää HTC:ta terminaalilla. Pitkän rekan ohittamisessa vastakkaisella kaistalla ollaan pidempi aika ja matka. Tämä on tärkeää huomioida ohitukseen ryhtyessä.
Erityisen pitkä ajoneuvoyhdistelmä (HCT) vaatii enemmän tilaa ja aikaa niin risteyksissä kuin kiertoliittymissäkin. Kuvassa Kantola & Koramo Oy:n Ari Pellikka siirtää HTC:ta terminaalilla.
Erityisen pitkä ajoneuvoyhdistelmä (HCT) vaatii enemmän tilaa ja aikaa niin risteyksissä kuin kiertoliittymissäkin. Kuvassa Kantola & Koramo Oy:n Ari Pellikka siirtää HTC:ta terminaalilla.

Koillismaan teillä tullaan näkemään entistä enemmän erityisen pitkiä HCT (High Capacity Transport) -kuorma-autoja. Tammikuisen lakimuutoksen myötä ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu pituus saa nyt olla 34,5 metriä aiemman 25,25 metrin sijaan.

Yksi tällainen ajoneuvo on nyt kuusamolaisen Kantola & Koramo Oy:n käytössä paikallisella terminaalilla. Pitkästä autosta on etua kokonaistaloudellisuudessa, mutta ohituskäyttäytyminen huolestuttaa ammattiautoilijoita.

– Liikenteessä ei juuri huomioida pitkää autoa, vaikka perässä lukeekin teksti ”PITKÄ”. On tullut tilanteita, jossa ohittajalla loppuu ohituskaista kesken, kuljettaja Mikko Gummerus Kantola & Koramolta kertoo puhelimitse ajaessaan HCT -ajoneuvoa Mikkelistä Helsinkiin.

Gummeruksen huoli on todellinen, sillä ohittamistilanteessa yli yhdeksän metriä pidemmän kuorma-auton ohittaminen kestää huomattavasti kauemmin kuin tavallisen. Aikaakin vaaditaan enemmän.

Lue lisää pitkistä rekoista ja niiden turvallisesta ohittamisesta 12.6. printistä ja näköislehdestä.