Henna Köntti sanoo ei Ka­na­rial­le, mutta pi­ka­vuo­rol­le maail­man ympäri hän lähtee - 60 päivää bus­sis­sa on matka omille ra­joil­le: "Ainut pysyvä asia on se, että kaikki muuttuu koko ajan"

Henna Köntti kuvattuna ensimmäisellä Pikavuoromatkallaan viime vuonna. Matkan aikana pysähdyttiin muun muassa Kiinan muurilta. Matka Kiinaan mentäessä oli jännittävä. - Saavuimme Kirgisian kautta Kiinan Kashgariin, joka on uiguurialuetta. Kiinan valtio siirsi jo tuolloin uiguureja uudellenkoulutusleireille ja maailmallakin käytiin tästä tuomitsevaa keskustelua. Maahan tullessa kaikki meidän kirjat tutkittiin, puhelimet ja tietokoneet skannattiin. Piti olla tarkkana, etteivät laitteet sisältäneet mitään sellaista materiaalia, joka olisi voinut herättää rajaviranomaisten epäilyksiä, Henna Köntti kertoo.
Kuva: Henna Köntin albumi

Kirgisian vuoristossa Pamir highway nousee 3,5 kilometriin. Vanhaa silkkitietä läpi Afganistanin, Uzbekistanin, Tadzikistanin ja Kirgisian vievä tie avaa kauniit näkymät. Linja-autollinen suomalaisia matkailijoita majoittautuu 3 000 metrin korkeudessa 1 000 asukkaan vuoristokylässä paikallisten asukkaiden koteihin. Aamulla matkailijoita odottaa yllätys.

– Lähdimme aamulla ajamaan alas vuorilta. Tuli lunta, eikä meillä ei ollut ollenkaan lumiketjuja. Yritimme ostaa niitä paikallisilta rekkamiehiltä, mutta eiväthän ne niitä myyneet, mukana ollut kuusamolaislähtöinen Henna Köntti muistelee vuoden takaista reissua.

– Aurinko alkoi paista, kun ajoimme alas. Matkan varrella näimme useita liukkauden takia ojaan ajaneita rekkoja. Siinä kohtaa kiiteltiin, että onneksi Suomessa on lunta ja kuski osaa ajaa talviolosuhteissakin, Köntti jatkaa kuvailemalla tunnelmia tilanteesta, joka oli yhtä aikaa sekä jännittävä kokemus olosuhteiden takia että elämyksellisin maisemien ansiosta.

Tämä tapahtui Henna Köntin ensimmäisellä Pikavuoro maailman ympäri –reissulla, joka suuntasi Venäjän, Kazakstanin, Kiinan ja Laosin kautta Thaimaahan. Kokemus oli niin huikea, että Köntti lähti pikavuoron kyytiin tänä vuonna toistamiseen. Syyskuussa alkanut matka kulki Baltian, Puolan, Ukrainan ja Moldovan kautta Mustanmeren rannalle, rahtilaivalla yli Georgiaan, Armeniaan ja Azerbaidžaniin. Matka päättyi lokakuussa.

Pikavuoro maailman ympäri on seikkailuhenkistä omatoimimatkailua tarjoava suomalaisyritys. Matkoilla suomalainen kuski ja linja-auto matkaavat ympäri maailman mitä erikoisempia reittejä. Reitistä on olemassa jonkinlainen suunnitelma, mutta majoitukset varataan vasta tien päällä.

Ensimmäinen reissu suuntautui vuonna 2011 Suomesta Bangkokiin. Matkablogiin tuolloin törmännyt Henna Köntti ajatteli, että hänen on päästävä Pikavuoron kyytiin.

– Törmäsin sitten seitsemän vuotta myöhemmin blogiin uudelleen. Ilmoitin töissä, että nyt pitää ottaa pari kuukautta lomaa. En tuntenut entuudestaan ketään matkalla olevista. Porukassa kulkeminen omalla bussilla oli niin koukuttavaa, että lähdin nyt uudestaan.

Ennalta-arvaamattomuus on kyseisen reissaamistyylin hyvä ja huono puoli. Aamulla ei ikinä tiedä päivän kulkua. 300 kilometrin matkaan voi mennä vuoristossa 13 tuntia. Reitin varrelta ei löydykään majapaikkaa ja matkustajat joutuvat yöpymään bussissa. Yö Kazakstanin aroilla on jännittävä kokemus. Sitä on myös matka Venäjän halki jatkuvien poliisipysäytysten takia.

– Tällaisella pikavuoromatkalla ainut pysyvä asia on se, että kaikki muuttuu koko ajan. Suunnitelma, joka on tehty, ei yleensä pidä, Köntti kertoo.

– Isoin juttu tässä on se, että on oppinut sietämään epävarmuutta, hän jatkaa.

Voisi kuvitella, että tiivis yhteiselo ja pitkä aika saman porukan linja-autossa voisi johtaa ihmisiä myös törmäyskurssille.

– Hyvin vähän on ollut mitään törmäyskursseja. Jotenkin se porukka on niin saman henkistä. Suurin osa on paljon matkustaneita, Köntti karistaa luulon.

43-vuotias Köntti oli tämän vuoden reissulla porukan nuorimpia. Pääosa matkustajista oli eläkeikäisiä. Köntti arvelee tämän johtuvan matkan kestosta: harva pystyy ottamaan töistä toista kuukautta vapaata.

– Minun kaverit elävät ruuhkavuosiaan, joten he eivät pääse matkustamaan yhtä usein kuin minä. Minä taas en tykkää matkustaa yksin, joten tällaiset reissut sopivat minulle.

Reissuilta jää muistojen lisäksi myös kaveruussuhteita. Pikavuorolaiset pitävät yhteyttä WhatsAppilla ja suunnittelevat parhaillaan pikkujouluja.

Matkustaminen on ollut Köntille aina tärkeä osa elämää. Nuorena hän saattoi lähteä pariksi viikoksi löhöämään rannalle, nyt hän vaatii matkailta muutakin kuin aurinkoa. Erityisesti Köntti kaipaa Afrikkaan, johon hänen sydämensä jäi ensimmäisellä Afrikan matkalla Tansaniaan 10 vuotta sitten.

– Ja jos Afrikan halki pääsisi pikavuorolla, olisi se unelmien täyttymys. Olen aina kokenut Afrikan omana maana. Siellä ihmiset ovat rauhallisia, iloisia ja huolettomia.

Seuraavan pikavuoron matkasuunnitelmaa ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta Köntti on niin tykästynyt kyseiseen matkustamistyyliin, että uskoo lähtevänsä mukaan.

Ennen reissua on kuitenkin edessä pitkä vuosi. Matkailun tuskaa Köntti lievittää kesällä matkustamalla Kuusamoon kesämökilleen. Talven pimenevissä illoissa matkakuumetta lieventää suunnitelmat tulevasta.

– Pitää aina olla suunnitelmissa joku uusi matka tai olla järjestää illanviettoja kavereiden kanssa ja höpötellä reissaamisesta, Henna Köntti sanoo.

Fakta

Mikä reissu?

Henna Köntti on kuusamolaislähtöinen, nykyään Helsingissä asuva matkailija.

Pikavuoro maailman ympäri -reissulla suomalaiset matkaavat linja-autolla mitä erikoisempia reittejä ympäri maailma. Ensimmäinen matka kulki Suomesta Bangkokiin.

Köntti oli ensimmäistä kertaa mukana reissulla, joka vei Venäjän, Kazakstanin, Kiinan ja Laosin kautta Thaimaahan.

Tänä vuonna reissu kulki Baltian, Puolan, Ukrainan ja Moldovan kautta Mustanmeren rannalle.

Valtion hallinnossa työskentelevä Köntti omistaa mökin Kuusamossa, jossa viettää kesälomansa.