Hondan hauska hybridi -ka­tu­maas­tu­ri – ratin takana ei huomaa milloin sähkö vai bensa vie autoa

<p>Honda tulee CR-V:ään uudelleen hybridimarkkinoille. Katumaasturi on mukava ajaa, ripeä ja tilava.</p> <p>Moottoritilassa on bensiinimoottori ja pari sähkömoottoria, joista toinen toimii generaattorina syöttäen sähköä akuille tai sähkömoottorille.</p> Hondan ohjaamo on tilava kaikkiin suuntiin. Hybridi-Honda on paria tarraa lukuunottamatta lähes sama kuin normaaliversio. Hybridi-Hondan takakontti on tilavuudeltaan hieman pienempi kuin normaali CR-V:n.
Honda tulee CR-V:ään uudelleen hybridimarkkinoille. Katumaasturi on mukava ajaa, ripeä ja tilava.
Honda tulee CR-V:ään uudelleen hybridimarkkinoille. Katumaasturi on mukava ajaa, ripeä ja tilava.
Kuva: Risto Pikkupeura

Honda CR-V hybridi on mielenkiintoinen tuttavuus. Periaatteessa auto on normaali CR-V, mutta hybriditekniikka tekee ajotunnosta tyystin toisenlaisen. Sähkö tuo myös muita ominaisuuksia. Hybridissä yhdistetään 2 litran bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Käytännössä toinen sähkömoottoreista on generaattori, jonka tarkoitus on ladata akkua ja joissakin tilanteissa myös syöttää virtaa suoraan varsinaiselle sähkömoottorille. Hondan erikoisuus on myös se, että vauhdikkaammassa menossa bensiinimoottori kytkeytyy suoraan voimalinjaa. Bensakone on välitetty kuitenkin ikäänkuin kuutosvaihteelle, mikä selittää myös sen, miksi sitä ei voi käyttää liikkeellelähdössä tai hitaammassa vauhdissa. Sähkömoottori avustaa myös vauhdikkaampaa menoa maantiellä. Ratin takaa on kuitenkin mahdoton sanoa milloin edetään sähköllä ja milloin polttomoottorilla, sen voi havaita mittariston merkkivaloista.

Hybridi tuottaa tehoa sähkömoottorillaan 184 hevosvoimaa. Vääntöä riittää sähkömoottoreiden tapaan hyvin myös alakierroksilla ja auto kiihtyy ja liikkuu erittäin ripeästi. Koeajolenkki tapahtui kaupunkiolosuhteissa ja siellä Honda osoittautui erittäin näppäräksi. Ketterä vaunu kääntyy kadunkulmissa ja liikennevaloista lähteminen oli nopeaa.

Töyssyt Honda ylittää vakuuttavan havaitsemattomasti pitkien joustovarojen ansiosta, toisaalta se tuo esille myös korin heilahtelun tiukemmissa suunnanmuutoksissa.

Katumaasturin ilme on tunnistettavissa Hondaksi. Hybridin linjat ovat yhtäläiset varsinaisen CR-V:n kanssa. Auton voi saada hybridinäkin sekä etu- että nelivetoisena. Autokauppa ennakoi kuitenkin etuvetoisen nousevan suosituimmaksi, koska sähkömoottoriautot eivät kovin hyvin sovellu esimerkiksi perävaunun vetämiseen, jolloin vaunuveturiksi hybridiä ei voi hankkia.

Ohjaamo on selkeä ja sisällä on avaruuden tuntua. Takapenkillekin mahtuu vaikeuksitta ja hattutilaa jää yllinkyllin. Tiloja voi sanoa jopa hulppeiksi. Hybridi on kutistanut hieman tavaratilaa normaalimallista. Konttitilaa on 497 litraa perusmallin 561 litran sijaan. Edessä kaikki on paikoillaan, vaikka tiettyjä hybridiominaisuuksia joutuu hakemaan. Vaihteisto on lähinnä suunnanvalitsin ja se tapahtuu painonapeilla. Samoin käsijarru kytketään ja vapautetaan luonnollisesti napista.

Näytöt ovat totuttuun tapaan keskikonsolin yläosassa ja mittaristossa. Keskinäyttö on japanilaisautojen tyyliin euroopalaisia pienikokoisempi ja näyttävyydeltään hieman vanhanaikainen. Viisarinäyttöistä nopeusmittaria ei ole, sen osalta numeronäyttö toimii kuitenkin riittävän hyvin. Halutessa autoon saa myös tuulilasinäytön. Rattiin on sijoitettu normaalit näytön ja nopeudensäätimen painikkeet. Hybridissä ratin takana olevat siivet eivät vaihda vaihteita, niillä voi säädellä jarrutusenergian hyödyntämistä eli ne toimivat eräänlaisina sormijarruina.

Polttoaineen kulutus on hybridissä maltillista. Koeajolenkin aikana kulutus vaihteli noin 5-6 litran tienoilla. Parhaimmillaan pihi voi laskea kulutuksen jopa parin litran tienoille. Alusta on napakka ja ohjaustuntuma hyvä. Hondan ohjaamista leimaa helppous ja vaivattomuus.

Honda kuuluu hybriditekniikan edelläkävijöihin, toihan tehdas jo 1990-luvun lopulla Honda Insightin markkinoille. Tosin Euroopan sähköautomarkkinoilta merkki ehti jo kadota, mutta tekee nyt paluun CR-V:n myötä. Ainoastaan voi kysyä, miksi Honda ei ole tehnyt pistokehybridiä, joka alkaa olla kilpailijoilla jo normia.

KS Fakta

Honda CR-V Hybrid

Polttomoottori: 107 kW / 145 hv, sähkömoottori 135 kW / 184 hv

Kihtyvyys: 9,2 sek / 0-100 km

Huippunopeus: 180 km

Yhdistetty kulutus 7,3 l / 100 km

Päästöt: 166 g/ km

Pituus: 4600 m, leveys 1855 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2662 mm, maavara 200 mm

Omapaino 1672-1726 kg, kokonaispaino 2275 kg

Suurin sallittu jarrullinen perävaunu 750 kg, jarruton 600 kg.

Hinta 40.652 - 56.637 euroa