Jenk­ki­au­to on jo si­joi­tus – "Os­te­taan 40.000 euron auto, jota lai­te­taan vielä 30.000 eu­rol­la"

<p>Äitienpäivä huomioitiin myös autonäyttelyssä antamalla kaikille äideille ruusu.</p> Risto Pikkupeura Lautettu nappisilmä-Lada on kieltämättä hellyttävän näköinen. Jee jee Jerry Cotton. Useiden mielestä maailman kaunein auto; Jaguar E-type. Edessä Ford Mustang, taustalla Kenworth  W900 L MUkana näyttelyssä oli myös moottoripyöriä. Mopot kiinnostavat suomalaisia aina. Sininen on kaunis. Tummanpuhuva Kenworth W900L Kenworthin nappulapaljous ohjaamossa. Näyttävä maalaus. Ei kaikkien pintojen tarvitse olla viimeisteltyjä.
Äitienpäivä huomioitiin myös autonäyttelyssä antamalla kaikille äideille ruusu.
Äitienpäivä huomioitiin myös autonäyttelyssä antamalla kaikille äideille ruusu.
Kuva: Risto Pikkupeura

Oulun American car show vietti viikonvaihteessa nelikymppisiään kokoamalla esille ennennäkemättömän runsaan valikoiman autoja. Tällä kertaa esillä ei kuitenkaan ollut Koillismaalta yhtään autoa. Näyttely oli kuitenkin American car shown -vakikävijän Taivalkosken Moottorikerhon Teppo Niskasaaren mukaan erittäin heino.

– Mahtavaa kalustoa. Kun vielä ottaa huomioon, ettei näyttelyyn oteta samaa autoa 5-10 vuoteen, mutta saadaan silti näin runsas näyttely, kertoo se jenkkiautoharrastuksen kasvusta.

Niskasaari kertoo jenkkiautoharrastajissa olevan useaa eri kerrostumaa.

– Tämä 20-luvun ”pussihousuporukka”, sitten 30-40 -lukujen, 50-luvun hotrodit ja edelleen 60-, 70- ja 80 -lukujen autot. Uusia harrastajia tulee koko ajan lisää ja autoihin satsataan todella paljon.

Näyttelyssä havaitsikin, että autoihin on upotettu rahaa ja työtä varmasti saman verran kuin alkuperäiseenkin.

– Jenkkiauto ei ole enää vain harrastus, vaan myös sijoitus. Hintoja voi vertailla ympäri Eurooppaa. Ensin ostetaan auto 30 000 - 40 000 eurolla, ja sen lisäksi sitä laitetaan 30 000 - 40 000 eurolla. Ihmiset ostavat myös suoraan näitä laitetttuja autoja. Jos haluat halvemman, niin ostat sellaisen ja laitat, niin siitä tulee kalliimpi, kuvailee Niskasaari.

Omaa autoaan Niskasaari ei nyt näyttelyyn ehtinyt laittaa.

– Olisi kalustoa kyllä ollut.

Taivalkosken Moottorikerhon tiloissa onkin majaillut ennätysmäärä autoja yli talven.

– Yli kolmekymmentä autoa. Moni on tuonut meille, koska talvisäilytyksen hinnat ovat Oulunkin seudulla nousseeet.

Moottorikerho järjestää kesän aikana tutuksi tulleita kiihdytystapahtumia Pudasjärven lentokentällä.

– Kaikkiaan tapahtumia on seitsemän; viisi kiihdytystapahtumaa ja kaksi huippunopeuden kokeilua. Tavoitteena on edelleenkin saada maanteiltä ja kaduilta kumin vinguttajat meille kokeilemaan valvottuihin olosuhteisiin.

Edelliskesien tapaan esimerkiksi Toyota club of Finland osallistuu Pudasjärven kentän tapahtumiin ja etsii Suomen nopeinta Toyotaa.

– SM -kisoihin osallistuvat porukat tulevat myös testamaaan autojaan meidän tapahtumiin.

American car showssa oli jenkkiautojen lisäksi runsaasti myös euroklassikoita, moottoripyörä. Kaikkiaan autoja ja moottoripyöriä oli esillä kaikkaian 110. Suomalaisten harrastajien lisäksi autoja näyttelyyn tuotiin myös Ruotsista ja Norjasta.