Jimny kulkee omia pol­ku­jaan – sym­paat­ti­nen maas­tu­ri he­rät­tää iloa, ja menee minne vain

<p>Mitä huonommaksi tie muuttuu, sitä paremmin Jimnyn ominaisuudet tulevat esille.</p> <p>Jimnyyn mahtuu hyvin kaksi. Lisäksi on vaatimattomat peräpenkit, jotka vievät tavaratilan, mutta takapenkit kaadettuna tilaa on riittävästi.</p> Ohjaamo sisältää tarpeellisen ja vättämättömän. Lisäksi Suzukin vakiovaruisteisiin kuuluu toimintoja, jotka usein ovat valinnaisvarusteita. Mitä huonompi tie, sitä paremmin Jimny ominaisuudet tulevat esille.
Mitä huonommaksi tie muuttuu, sitä paremmin Jimnyn ominaisuudet tulevat esille.
Mitä huonommaksi tie muuttuu, sitä paremmin Jimnyn ominaisuudet tulevat esille.
Kuva: Risto Pikkupeura

Asfalttitiellä satasen vauhdissa Jimny ei selvästikään ole osaamisalueensa keskittymässä. Eteneminen vaatii kaitsemista. Toisaalta Jimny on myös auto, jota voi palikoida itselleen mieluisaksi. Nyt alla on palakuvioiset maastorenkaat. Normaalirenkailla tunnelma olisi varmasti maantieystävällisempi. Hälyääniä Jimny ei päästele, se on jopa yllättävän hiljainen.

Normaalioloissa Jimny on takavetoinen, mutta valittavana on neliveto ja hidas neliveto. Nelivetoja saa päälle vain auton seitsessä paikallaan.

Kun auto keinahtaa jo sisään astuessa, ei ole yllätys, että kori on kallellaan myös rivakammissa mutkissa.

Mitä huonommaksi tie muuttuu, sitä paremmin Jimnyn ominaisuudet pääsevät esille. Parhaimmillaan auto onkin kun tietä on enää vain polku jäljellä.

Jimny pääsi neljänteen sukupolveen kahdenkymmenen vuoden iässä. Vanhasta säilytettiin maastoautolle ominainen tikapuurunko ja alennusvaihde. Tasainen konepelti ja pystyt muodot säilyivät myös, jopa hieman korostetuina. Pysyn tuulilasin ja laajojen sivuikkunoiden ansioista Jimnyssä ei tarvitse mitään kameroita etenemisuran näkemiseksi. Ulkoasuun liittyy olennaisesti väri. Jimnyn saa kaksivärisenä, jolloin tosin katto on aina musta ja muut värit voi valita kolmesta vaihtoehdosta. Tai auto on kokonaan yksivärinen, jolloin vaihtoehtoja on viisi.

Laatikkomaisuutta korostaa pyörien sijainti lähes kulmissa, mikä tuo myös riittävät lähestymis- ja jättökulmat. Vararengas on sijoitettu takaoveen.

Sisällä leimaa antavana on käytännöllisyys. Kuljettajan eteen on keskitetty kaikki tarpeellinen, ja nimenomaan tarpeellinen. Ylimääräisiä ei ole. Kojetaulun keskellä on ilmastoinnin säätimet ja radio - cd-soitin, joka alkaa jo olla eräänlainen harvinaisuus uusissa autoissa.

Laatikkomainen kori on kokoisekseen yllättävän tilava. Kuljettajalla on avaruutta jokapuolella, myös pään ja katon välissä. Tarttumakahvoja ohjaamossa on myös riittävästi jos kyyti on heiluvampaa. Ovet avautuvat isosti ja sepposen selälleen. Takapenkille joutuu tosin könyämään taitettujen etuistuimien ylitse, kannattaa käyttää vänkärin puoleista reittiä. Etupenkitkin saa kuitenkin nurin, jolloin tilaa syntyy vaikkapa nukkumiseen.

Jimnyssä joutuu valitsemaan joko ihmiset tai tavarat, jos on useamman kuin kahden hengen porukalla liikkeellä.

Moottorivaihtoehtoja on yksi, 1,5 litran bensakone, josta irtoaa 75 kW (102 hv) tehoa. Määrää voi pitää vaatimattomana, mutta kun auto painaa vain 1 165 kiloa on tehopainosuhde varsin hyvä. Maantiellä vaunu kiihtyy ja maastossa voimavarat riittävät hankalaankin paikkaan, varsinkin kun välitykset ovat tiheät. Alennusvaihteistolla eteneminen on jyrkässäkin rinteessä määrätietoista. Kesäiseen metsäajoon Jimny onkin mitä mainioin kun se pienen kokonsa ansiosta voi mennä paikkoihin, joihin isommilla ei ole asiaa.

Hyviin maasto-ominaisuuksiin kuuluu myös laajat joustovarat. Molemmat akselit ovat jäykkiä, minkä ansiosta pyörät pysyvät tiukasti maassa kiinni. Jimnyssä ei ole lukkoja, mutta se ei niitä tarvitsekaan. Sijalla on järjestelmä, jolla jarrutetaan sutimaan pyrkivää pyörää samalla kun pitävämmälle pyörälle ohjataan voimaa. Nappuloiden takaa löytyy myös alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin.

Lisää printtilehdessä tai Koillissanomien näköislehdessä.

KS Fakta

Suzuki Jimny

Moottori1,462 kuution polttomoottori, teho 75 kW / 102 hv / 6000 r/min. Vääntö 130 Nm / 4000 r/min.

vaihteisto 5 vaihteinen manuaali / 4-portainen automaatti, takaveto, kytkettävä neliveto, alennusvaihde.

Huippunopeus 145 km/h. kulutus 7,9 l/ 100 km, päästöt 178 g/km

Pituus 3.645 mm, leveys 1.645 mm, korkeus 1.705, akseliväli 2.250 mm, maavara 21 senttiä.

Hinnat alkaen 24.990 e