Juok­su­har­ras­tuk­sen aloit­ta­mi­ses­sa maltti on valt­tia, per­jan­tai­na juos­taan Käylän kymppi

Tulevana perjantaina juostaan Käylän kymppi -maastojuoksukisa. Voiko sen käydä heittämässä kylmiltään? Netin ihmeellinen maailma kertoo, että kymmenen kilometrin juoksu vaatii minimissäänkin kuuden viikon treeniohjelman.

Urheilun ja liikunnan parissa touhuava eläkeläinen Reijo Jokinen Kuusamosta on toista mieltä.

– Kun lähtee tarpeeksi hiljaa ja hissukseen, niin siitä kyllä selviää. Vanha sääntö pitää edelleen paikkansa. Vauhti on silloin sopiva, kun pystyy kaverin kanssa juttelemaan.

Asiantuntijoiden mukaan nimenomaan vauhti on se, joka uuvuttaa kuntoilijan, ei matkan pituus.

Jokinen neuvoo kaikkia kuntoilijoita kuuntelemaan omaa kroppaansa ja liikkumaan siihen tahtiin, kun hyvältä tuntuu.

– Jos lujille ottaa, niin välillä kannattaa vaihtaa kävelyksi.

Tänä vuonna oman erityispiirteensä Käylän kymppi saa sääennusteesta, joka lupaa Kuusamoon perjantaille samanlaista säätyyppiä kuin nyt on vallalla, viileää on. Sadetta ei kuitenkaan näillä näkymin ole luvassa.

Jokisen mukaan kylmyys ei ole niin paha kuin sade.

– Nykyisen on olemassa hyviä juoksutrikoita. Liian lämpimästi pukeutumista tulee välttää. Silloin on sopivasti päällä, jos lähdössä hieman paleltaa.

Treenaamisen aloittamista Jokinen suosittelee kaikille. Se tulee kuitenkin aloittaa maltilla.

– Lepopäiviä pitää malttaa pitää. Alussa kolme neljä lenkkiä viikossa riittää joko juosten tai kävellen.

Hän kehottaa kiinnittämään huomiota oikeaan juoksutekniikkaan. Yleisimpiä virheitä ovat istuva juoksuasento, hartioiden jännittäminen, kädet liikkuvat liiaksi sivuille tai jalkaterät osoittavat ulospäin.

Oikean juoksuasennon ansiosta juokseminen on mukavampaa ja turhilta vammoilta säästytään.

– Jos itse ei osaa juoksuaan korjata, kannattaa harkita personal traineria tai yleisurheiluvalmentajaa avuksi.

Lepopäivien ohjelmaksi Jokinen neuvoo venyttelemistä ja salilla käyntiä. Myös pitkät kävelylenkit sekä esimerkiksi sauvakävelyt ovat hyvää peruskuntoharjoittelua. Hän suosittelee myös harjoittelua erilaisissa maastoissa.

– Välillä on hyvä mennä pururadalla, asfalttiinkin jalat pitää totuttaa ja mäkiset polut tekevät keuhkoille hyvää, kunhan vain muistaa sen, että tässäkin kohdassa maltti on valttia, sanoo Reijo Jokinen. Jos epäilyttää oma kunto ja treenaamisen aloittaminen, niin Reijo lupaa auttaa alkuun.

Käylän kymppi juostaan siis perjantaina kello 18.

– Viime vuosina juoksijoita on ollut 40-50 ja sitä määrää odotamme nytkin. Lähtö tapahtuu Käylän Korpihovin edestä, siellä sijaitsee myös juoksutapahtuman maali, valistaa Jukka Tahkola.

Juoksu käynnistää Käylän tukkilaisviikonlopun, jossa riittää monipuolista ohjelmaa sekä lauantaina että sunnuntaina.