Kaa­su-Sko­da kulkee eko-hen­ki­ses­ti – Poh­jois-Suo­men ainoat kaa­su­ase­mat Oulussa

Kaasun tankkaus on liki yhtä helppoa kuin tavallisella bansiinimittarillakin. Kaasu on edullisempaa. Tankki täyteen 25 eurolla. Skoda Octavian kaasuversio ei poikkea juuri mitenkään normaalista Octaviasta. Skoda Octavian kaasuversio ei poikkea juuri mitenkään normaalista Octaviasta. Octavian takatila on käytännöllisen neliömäinen ja kokoluokassaan suurimpia. Takapenkille käynti on helppoa ja tilaa löytyy mukavasti. Jalkatila on myös valaistu. Skodan mittaristo on yksinkertainen ja selkeä. Skodan DSG -vaihteiston toiminta on tuttua Volkswagenista. Se toimii normaaliajossa erinomaisesti.
Kaasun tankkaus on liki yhtä helppoa kuin tavallisella bansiinimittarillakin.
Kaasun tankkaus on liki yhtä helppoa kuin tavallisella bansiinimittarillakin.
Kuva: Risto Pikkupeura

Vuonna 2013 esitelty Octavia uudistui viime syksynä. Parhaiten uuden mallin erottaa etuvaloista. Nyt ne ovat erilliset ja alla on led-huomiovalovitja. Keskellä maskia on myös tutkan taakseen piilottava umpinainen kohta.

Skoda on hiljalleen lisännyt Octavian kulmikkuutta pokkauksilla. Auto on edelleen luokkansa tilavimpia. Maantieautona Octavia on parhaimmillaan. Saksalaisperinteen mukaisesti suuntavakavuus on hyvä. Kuljettajan työtila on selkeä ja konstailematon. Kojetaulussa mittarit ja nappulat ovat totutuilla paikoillaan. Mittariston numerot ovat valkoiset harmaalla pohjalla, mikä tekee valoisamman tunnelman. Monitoiminäyttö on hieman kasvanut aiemmasta. Näkymät ulos ovat riittävät äärimittojen arvioimiseksi. Sivupeilin anti on kuitenkin hieman vajaa ja kuollutta kulmaa jää auton vierelle.

Istuimet ovat myös eurooppalaisen koulukunnan mukaiset, hieman kovahkot, mutta tukea antavat. Octaviaan mahtuu myös isompikokoinen kuljettaja takamatkustajan elinolosuhteiden siitä juurikaan heikentyessä. Takapenkkiä tosin voi suositella parhaiten kahdelle ihmiselle.

Moottoripuolella Octaviaan on tarjolla vaihtoehtoja. Bensapuolella tarjolla on 1.0 (85 kW, 116 hv) ja 1.5 (110 kW, 150 hv) TSI sekä tehokkaampi 2.0 (140 kW, 190 hv) TSI -moottorit. Nyt koeajettavaksi osui 1.5 koneesta viritelty G-TEC -maakaasuversio (110 hv). Dieselpuolella saatavilla on 1.6 litran 85 kW 116 hv sekä 2.0 litran 110 kW, 150 hepoinen ja 135 kW, 184 hepoiset versiot. Lisäksi mallistosta löytyy myös tehokas RS-malli 245 hevosineen.

Vaihteisto on joko manuaali tai Volkswagenin DSG-kaksoiskytkinautomaatti, sen valitseekin kaksi kolmesta suomalaisesta Octavian ostajasta. Joka kolmas myyty Octavia on joko ärhäkkä RS tai maastokelpoinen Scout.

Kaasu on huomaamaton polttoaine. Ajaessa ei ole minkäänlaista eroa bensan tai kaasukäytön välillä. Kiihtyvyys on samanlainen oli sitten kaasu tai bensa. Kaasusäiliön koko on 17,7 kiloa ja bensatankki on 11.8 litraa. Octavia kuluttaa kaasua noin 6,3 kuutiota sadalla kilometrillä. CO2 -päästö on 115 grammaa kilometriä kohden, mikä on 15 prosenttia vähemmän kuin vastaavan bensakoneen päästö. Käytännössä kaasutankillisella pääsee yhtä kauaksi kuin vastaavalla bensa-Octavialla.

Molempien polttoaineiden täyttöaukot sijaitsevat saman luukun alla. Kaasu sijaitsee kolmessa säiliössä tavaratilan ja takapenkin alla.

Kaasuasemia on vielä valitettavan harvassa. Oulussa tarjolla on kaksi: Ruskon jäteasemalla ja Limingantullissa. Lisäksi on yksi kuorma-autojen tankkausasema Äimärautiolla.

Liikennekaasu maksaa noin 1,25 euroa kilo ja biokaasu noin 1,52 euroa kilo. Noin 30 000 kilometriä 6,5 litran dieselkulutuksella ajava autoilija säästää polttoaineen hinnassa reilun 980 euroa vuodessa. Vastaavilla arvoilla bensa-autoilijan polttoainekulut olisivat vajaat 1330 euroa pienemmät.

Risto Pikkupeura

Lisää Koillissanomien printtilehdessä tai näköislehdessä.

KS Fakta

Skoda Octavia

Pituus 4670 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1459-1474

Akseliväli 2686 mm

Maavara 141 - 155 mm

Huippunupeus (1,5 TSI) 223 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h 8,7 sek.

Kulutus (yhdistetty) 5,4-5,9 l/100 km

CO2 -päästöt: 121-134 g/km

Hintya alkaen 26 829 euroa (GTec)