Kan­san­suo­si­kin pir­teäm­pi päi­vi­tys – Uusi Qashqai edel­tä­jään­sä pir­teäm­pi ja na­pa­kam­man oloinen

Nissan Qashqai on tuttu näky Koillismaan maisemissa. Nissan Qashqai on tuttu näky Koillismaan maisemissa. Ohjaamon tilat ovat selkeät ja avarat. Takapenkillekin mahtuu menemään suuremmitta ongelmitta.
Nissan Qashqai on tuttu näky Koillismaan maisemissa.
Nissan Qashqai on tuttu näky Koillismaan maisemissa.
Kuva: Risto Pikkupeura

Nissan Qashqai on Suomen myydyin auto. Nyt se on saanut piristysruiskeen uuden bensamoottorin myötä. Qashqai aloitti aikanaan eräänlaisen SUV Grossover -buumin ja ratsastaa edelleen sen aallonharjalla. Vaunu on muutenkin napakoitunut ja nostanut laadukkuuden tunnun tasoa. Kojetaulun ergonomia, ominaisuudet ja tilat ovat uusiutuneet.

Nissan Qashqai ei ole aimmin ollut järin tunnettu poikkeuksellisen ripeästä etenemisestä, kyllä sillä toki muun liikenteen mukana pysyy, mutta ... Nyt autossa hyrrää 1,3 litrainen bensakone, aiemman desilitraa pienemmän sijaan. Jos aiemmin auto heräsi vasta reippaan kaasun jälkeen, on nyt tunnelma erilainen. Tosin sitä kaasupoljinta saa nytkin painaa, mutta vaikutus on urheilullisempi.

Koillismaan mäkisissä maastoissa ajaminen on aiemmin ollut vaihdekepin hämmentämistä, mutta nyt voimaa löytyy liikkumiseen myös alakierroksilla. Uutuutta on tarjolla kaksi eri tehoversiota eli 140 hevosvoimainen ja vain hieman kalliimpi 160 hevosvoimainen. On toki Qashqailla ollut tarjolla myös liki samantehoinen, mutta 1,6 litrainen kone.

Uusi pieni moottori tarjoaa pienemmän polttoaineen kulutuksen ja sitä myötä myös pienemmät päästöt.

Nissanin alusta on vakaa, eikä suuria ongelmia suunnan pitämisessä ole, vaikka koeajolenkillä oli hieman tuulisempiakin paikkoja. Ohjaus on aavistuksen takkuinen ja mutkajarrutus saa suunnan vähän heilahtamaan. Auto tarjoaa yksinkertaisen, reilun ja varman tavan edetä paikasta toiseen. Kaksoiskytkinautomaatti huolehtii isommassa koneessa oikean vaihteen löytymisestä. Vaihtoehtona on myös 6-vaihteinen manuaali.

Pienemmällä koneella auto löytyy vain manuaalina. Samoin tarjolla on 1,5 litran dieselkone, jonka veto tapahtuu myös edestä.

Varustevaihtoehtoina on: Visia City, Visia, Acenta, N-connecta, Tekna ja Tekna +, johon saa muun muassa Bosen audiojärjestelmän ja nappanahkaverhoilun. Karvalakkiversiokin sisältää muun muassa mäkilähtöavustimen, vakionopeudensäätimen ja ESP-ajovakausjärjestelmnän.

Koillismaalaisia sohjokelejä ajatellen Nissanin päätös piilottaa ESP ajotietokoneen valikkoihin on hieman erikoinen. Voi sen parin ohjauspyörän napin painalluksen jälkeen kytkeä pois, mutta yleensä ESP:n kytkentä tapahtuu erillisestä napista. Sohjoisen pikkumäen nousu tai jopa tasaisella maalla sohjossa ajo muuttuu ilman ESP poiskytkentää hyvin takkuiseksi ja lähes voimattomaksi.

Sisätilat Qahqaissa ovat avarat. Sekä etu- että takapenkeillä on tilaa kaikkiin suuntiin. Kuljettajan tuoli on avaran oloinen, mutta se tukee silti napakasti. Kojetaulun ja ratin nappulat ja käyttö on erittäin helppoa ja hallintalaitteet myös löytyvät oletetuista paikoistaan. Keskinäyttö on kookas ja käyttö on helppoa.

Takapenkille siirtyminen käy helposti ja pääntilaa jää reilusti.

Itsestäänselvästi tavaratilan saa laajennettua takapenkit kääntämällä, oviaukko on avara ja lattia tasainen. Lattian alta löytyy myös kaksiosainen lisälokero, johon voi myös sijoittaa tavaraa. Pienimmillään tilaa on 430 litraa ja selkänojat taitettuna 860 litraa.

Tilaa löytyy hyvin myös edestä hansikaslokerosta ja keskikonsolista. Puhelimen latausta varten on myös erillinen usb-liitin.

Maantiellä nastarenkaiden ääni kuuluu selvästi sisälle asfaltilla ajaessa, mutta lumella auto muuttui heti hiljaiseksi. Oletettavasti kesärenkaiden ääni tulea olemaan myös maltillinen, sillä juuri muita ääniä ei kuulu.

Nissanin ostaja saa navigaattoriin viiden vuoden Tomtomin karttapäivitykset. Älypuhelimen sovelluksen avulla matkareitin voi suunnitella jopa etukäteen.

Nissan Qashqai todennäköisesti jatkaa suomalaisten suosikkiautona ja uudistusten myötä entistä kiinnostavampana vaihtoehtona. Viime vuonna Qashqaita myytiin reilut 5.500 kappaletta, joista suurin osa oli 1,2 litraisia, tosin niistäkin suurin osa oli automaatteja, jota nyt ei siis pikkumoottoriin ole tarjolla.

KS Fakta

Nissan Qashqai

Teho 140 hv / 103 kW / 5000 r/min, vääntö 240 Nm / 1600-3500 r/min

Kiihtyvyys 0-100 10,5 sek

Huippunopeus 193 km/h

CO2-päästöt 156-163 g/km

Pituus 4394 mm, leveys 2070 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm.

Hintaluokka alk. 23.691 euroa