Kevät toi mopot lii­ken­te­seen – mo­poi­li­ja on useim­mi­ten nuori ja ko­ke­ma­ton lii­ken­tees­sä

Keväällä liikenteessä saattaa olla mopoilijoita, jotka ovat liikenteessä ensimmäistä kertaa.
Keväällä liikenteessä saattaa olla mopoilijoita, jotka ovat liikenteessä ensimmäistä kertaa.
Kuva: Liikenneturva

Mopokausi on taas käynnissä, ja tänäkin kesänä valitettavan moni nuori ajaa viritetyllä kaksipyöräisellä. Liikenneturva muistuttaa, että viritetty mopo on turvallisuusriski ja kannustaa nuorten huoltajia puuttumaan asiaan. Tukea puuttumiseen saa esimerkiksi Liikenneturvan mopovideoista.

Mopojen suurimmaksi sallituksi nopeudeksi on laissa asetettu 45 km/h. Mopojen virittäminen kulkemaan tätä kovempaa on kuitenkin edelleen valitettavan yleistä. Vanhempien on hyvä muistaa, että vähän viritettyä, laitettua tai tuunattua mopoa ei ole. Mopo on aina joko laillinen tai laiton.

– Mopon nopeuden rajoittamiselle on selkeät perusteet, eikä kyse ole missään nimessä kiusanteosta. Usein rajoituksen vastustajien kuulee perustelevan kantaansa turvallisuussyillä, mutta mikään fakta ei tue sitä, että suurempi nopeus toisi lisää turvallisuutta. Harva valittaa polkupyörän olevan vaarallinen muita ajoneuvoja alhaisemman nopeuden takia, huomauttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.

Mopo on kevyt ja suojaamaton ajoneuvo, eikä onnettomuuteen joutuminen vaadi aina edes toista osapuolta. Pelkästään kaatuminen kovasta vauhdista voi olla kohtalokasta.

Virittämisestä ja ylipäätään liikkumisen sujumisesta kyseleminen mopoilevalta nuorelta on tärkeä välittämisen merkki. On hyvä huomata, että taloudellisen ja inhimillisen vastuun viritetystä moposta kantaa lopulta aina lapsen huoltaja.

– Vanhemmilla on usein suuri luottamus nuoren tietoihin sekä liikennekäyttäytymiseen. Siksi näistä asioista ei välttämättä puhuta kotona tarpeeksi. Puuttuminen on välittämistä – pidetään siis mopo mopona, Vuoristo kiteyttää.

Miten asiaan voi puuttua, jos epäilee nuoren mopon olevan viritetty? Tai miten sen voi saada selville? Entä millaisia seurauksia virittämisestä voi olla? Näihin kysymyksiin saa vastauksia Liikenneturvan mopovideoista, jotka on suunnattu nuorten huoltajille.

Myönteinen vuorovaikutus lisää liikenteen turvallisuutta, sujuvuutta ja miellyttävyyttä kulkutavasta riippumatta. Autoilijoiden on mopoilijoita kohdatessaan hyvä muistaa ja ymmärtää, että mopon selässä on useimmiten nuori ja kokematon tielläliikkuja, sillä mopokortin saa jo 15-vuotiaana.

– Esimerkiksi taajama-alueella ei useinkaan ole mitään syytä lähteä ohittamaan mopoa. Mopoilijan on taas oltava erityisen tarkkana lähestyessään risteystä kärkikolmion takaa, aivan kuten muidenkin kuljettajien. Lisäksi mopoilijoiden on hyvä olla aiheuttamatta tarpeetonta meluhaittaa naapuruston asukkaille, Vuoristo muistuttaa.

– Ylipäätään kannattaa nähdä liikenteessä ihminen, oli hän sitten mopon selässä tai auton ratissa. Monelle nuorelle mopo on kuitenkin välttämätön liikkumisväline ja samalla ensimmäinen moottoriajoneuvo. On hyvä muistaa sekin, ettei koko mopoilevien nuorten ryhmää pidä leimata virittäjiksi, Vuoristo korostaa.

Mopojen suurimmaksi sallituksi nopeudeksi on laissa asetettu 45 km/h. Mopojen virittäminen kulkemaan lujempaa on kuitenkin valitettavan yleistä.
KS Fakta

Viisi vinkkiä mopoilijalle

Tunne liikennesäännöt ja noudata niitä.

Tunne itsesi ja hallitse kulkupelisi.

Ota muut tielläliikkujat huomioon.

Käytä sopivan kokoista ja ehjää kypärää ja kiinnitä hihna. Myös matkustajan on käytettävä kypärää.

Muista ennakoiva ajotapa: nopeus tilanteen mukaan, tarkkaile kokonaistilannetta, pidä turvaväli ja vältä yllättämästä muita toiminnallasi.