KNV:n voi­mis­te­li­ja­ty­töt lei­ril­lä Oi­van­gis­sa

Kuusamon Naisvoimistelijat ketteryysharjoituksessa Oivangin leirillä.
Kuusamon Naisvoimistelijat ketteryysharjoituksessa Oivangin leirillä.
Kuva: Reijo Jokinen

Kuusamon Naisvoimistelijoilla on jo useamman vuoden ajan ollut harjoitusohjelmassa Reijot. Tällä kertaa ne pidettiin päiväleirin merkeissä Oivangissa. 27 eri-ikäistä voimistelijatyttöä oli päässyt paikalle ja lisäksi yksi huoltaja.

Reijojen tarkoituksena oli käydä läpi tiettyjä harjoitteita keskittyen oikeaan suoritustekniikkaan. Harjoittelussa voidaan välttää erilaisia vammoja ja pieniä loukkaantumisia, kun opitaan suorittamaan harjoitteita oikealla tavalla / tekniikalla. Aamupäivän harjoituksen alussa käytiin läpi juoksutekniikoita niin pidemmän kuin lyhemmänkin matkan juoksemisessa.

Juoksutekniikoiden kautta edettiin ketteryys – ja nopeusharjoituksiin. Näissä harjoitteissa apuna olivat aidat, joiden avulla tehtiin erilaisia hyppyjä ja juoksuja. Myös tasapainoharjoitteita oli aamupäivän harjoituksessa mukana. Niinpä oli mukava lähteä ruokailemaan. Syöntikin on yksi niistä asioista, josta pitäisi muistaa kertoa harjoittelun yhteydessä. Oikeilla ravintoasioilla voidaan paljonkin vaikuttaa harjoittelun tuottamaan tulokseen. Ennen päivän toista harjoitusta oli vuorossa luento, jossa kerrottiin harjoitteluun liittyviä tärkeitä asioita.

Ainakin pukeutuminen, ravinto, lepo, lihashuolto tulivat esille monen muun asian lisäksi. Iltapäivän harjoituksessa keskityttiin voimaharjoitteluun käyttäen apuna Oivangin hiihtomaan ylämäkiä. Aluksi kertailtiin loikkimiseen ja hyppyihin liittyviä asioita: jalkojen ja polvien asentoja, käsien käyttöä ja keskivartalon tiukkana pitämistä. Siitä sitten mentiin tekemään hyppyjä ponnistaen kahdella tai yhdellä jalalla. Tehtiinpä joitakin ponnistuksia myös takaperin. Hyppyjen lisäksi juostiin ylämäkeen.

Kaikissa harjoitteissa tuli esille, että voimaa voidaan hyvin kehittää ilman lisäpainoja esim. luontoa hyödyntäen. Hyppelyjen jälkeen viimeisenä harjoituksena oli pieni kestävyysosio pururadalla. Tarkoituksena oli juosta omaa vauhtia ja sellaisella vauhdilla, että juttelu kaverin kanssa tarvittaessa onnistuu. Kaikki selvisivät juoksustakin mukavasti. Lopuksi tytöt saivat pienissä ryhmissä miettiä leirin antia. Käydyissä keskusteluissa lopputuloksena oli tyytyväisyys hyvin sujuneeseen leiriin.

Joitakin pikkujuttuja oli, joita olisi haluttu enemmän mm. aitaketteryys ja lihaskuntoharjoitteet. Vastaavasti saadut opit oikeista tekniikoista ja luennosta koettiin plussaksi. T

ästä on hyvä jatkaa eteenpäin kesän harjoittelua ja suunnitella tulevaa.