Kokeilu: Tekoäly otsikoi Koil­lis­sa­no­mien jutut tällä vii­kol­la

Mainos: Tilaa Koillissanomat Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 3 kk 35,70 € + 2 kk kaupan päälle, tilaa tästä

KRP va­roit­taa eri­tyi­ses­ti van­huk­sil­le suun­na­tuis­ta hui­jaus­pu­he­luis­ta – hui­ja­rit yrit­tä­vät ka­las­tel­la uhrien verk­ko­pank­ki­tun­nuk­sia

Keskusrikospoliisi varoittaa erityisesti vanhuksille tehdyistä kalastelupuheluista, joissa on yritetty saada henkilöiden verkkopankkitunnuksia haltuun. Kuvituskuva.
Keskusrikospoliisi varoittaa erityisesti vanhuksille tehdyistä kalastelupuheluista, joissa on yritetty saada henkilöiden verkkopankkitunnuksia haltuun. Kuvituskuva.
Kuva: JUSSI LEINONEN / Arkisto

Poliisi kertoo saaneensa viime aikoinan ilmoituksia erityisesti vanhuksille eri pankkien nimissä tehdyistä huijauspuheluista. Puhelimessa on yritetty kalastella verkkopankkitunnuksia.

Tapaukset ovat keskusrikospoliisin mukaan voimakkaassa kasvussa ja niiden toimintatapa noudattaa samaa kaavaa.

– Tunnuksia kalasteleva huijari soittaa tuntemattomasta tai prepaid-numerosta ja esiintyy esimerkiksi pankin turvayksikön edustajana tai keskuspankin tarkastajana. Sen jälkeen soittaja kysyy, onko korttia käytetty ja väittää, että tililtä on yritetty hiljattain nostaa rahaa, kertoo keskusrikospoliisin rikostarkastaja Mikko Rauhamaa.

Poliisin mukaan soittaja ehdottaa tämän jälkeen pankkitilin sulkemista ja yrittää sitä varten vaatia vastaajan verkkopankkitunnuksia. Saatuaan tunnukset huijarit ovat tehneet rahasiirtoja ja nostaneet varat käteisenä.

– Painotamme, että verkkopankkitunnuksia tai korttitietoja ei pidä koskaan antaa ulkopuoliselle. Toivomme, että ihmiset muistuttaisivat tästä erityisesti lähipiiriinsä kuuluvia vanhuksia, sillä pahimmillaan heiltä on huijattu tuhansia euroja tällaisilla tietojenkalasteluilla, Rauhamaa muistuttaa.

Jos tulee huijauksen tai sen yrityksen kohteeksi, siitä on syytä tehdä poliisille sähköinen rikosilmoitus. Rikoksen uhreja neuvotaan myös olemaan välittömästi yhteydessä omaan pankkiinsa.