Le­gen­daa­ri­sen Co­rol­lan paluu – pe­rus­au­to far­ma­ri­na, se­da­ni­na ja myös hyb­ri­di­nä

<p>Corolla on linjakkaan näköinen.</p> <p>Keskikonsolin näyttö sisältää muun muassa peruutuskameran.</p> Digimittaristo on näyttävä. Takaosassa toistuu keulan valojen viirumainen muotoilu.
Corolla on linjakkaan näköinen.
Corolla on linjakkaan näköinen.
Kuva: Mikko Halvari

Toyota Corollan suosiota ei oikeastaan tarvitse ihmetellä. Vaunu on toisaalta tasaista tasaisin perusauto, mutta toisaalta myöskin Toyotan tulevaisuuden suosituin malli, tuleehan se korvaamaan sekä poistuvan Auriksen että osin myös Avensiksen. Luokkaa ylempänä jatkaa myös tuttu nimi: Camry

12. sukupolven Corolla on tilava, mutta ei ylenpalttisesti. Kuljettajan paikalle ujuttautuu näppärästi ja hallintalaitteet ovat tutuilla paikoillaan, tosin toyotamaisesti sijoitettuna eri osiin kojelautaa. Osa vivuista ja säätimistä jää jopa ikävästi näkökentän tavoittamattomiin. Corolla ei ylihehkuta hybridiään, vaikka digimittaristo siihen antaisikin mahdollisuuden. Pienestä kuvakkeesta tosin voi edelleen seurata miten energia ja voima virtaa ja mihin suuntaan.

Hybridin saa kahtena eri versiona, eli 1,8 tai 2.0 litraisella moottorilla. Mikäli vierastaa hybridiä, on tarjolla 1,2 litran bensaturbo.

Liikkeellelähtö onkin sähkön ansiosta tarvittaessa varsin sähäkkä. Suuremmilla nopeuksilla voidaan sitten puhua ripeydestä.

Auto vastaa hyvin kuljettajan toiveisiin. Vaikka sekä ohjaus, että kaasupoljin on välitetty sähköisesti, on tunnokkuus onnistuttu säilyttämään.

Olennaista ajamisessa on auton matalan painopisteen tuoma vakaus. Kori tuntuu jäykältä ja jousitus poimii pienet heitot varsin huomaamattomasti. Jousitus on selvästi mukavuuspainotteinen.

Näkyvyys Corollasta on muihin nykyautoihin verrattuna jopa avara. Edessä tilaa on siis kohtuullisen runsaasti kuljettajan ja apukuskin istuessa ikään kuin kaukaloissaan. Tuulilasin alareuna jatkuu pitkälti eteen ja luo osaltaan tunnelmaa avaruudesta. Takapenkilläkin kaksi aikuista matkustaa mukavasti, kolmannen, keskipaikan haltijan on hyvä olla pienempikokoisempi.

Corolla esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1966. silloin se oli pirteä pikkuauto. Seuraava 1970-luvun Corolla haki jo paikkansa nuorekkaana perheautona ja varsinainen nuorison suosikki siitä tuli seuraavalla vuosikymmenellä. Vuosien 1979-187 Corolla onkin se legendaarinen karvanoppa-malli.

Risto Pikkupeura

Lisää Koillissanomat ja näköislehti.

KS Fakta

Toyota Corolla

Moottori 2.0 Hybridi teho 132 kW, kokonaisteho 180 hv

Vaihteisto portaaton eCVT-automaatti

Huippunopeus 180 km/h

Kiihtyvyys 1-100 km 11,1 sek.

Pituus 4653 mm, korkeus 1435 mm, leveys 2700 mm, maavara 135 mm.

Omamassa 1300-1400 kg, kokonaismassa 1835 kg, perävaunumassa jarruitta 450 kg, jarruilla 750 kg.

Hinnat 23.234 - 34.259 euroa