Meneekö mukava elämä il­mas­ton­muu­tok­sen eh­käi­se­mi­sen edelle? - Bu­si­ness Forum Rukassa kes­kus­tel­tiin vas­tuul­li­suu­des­ta

– Kuluttajia on erilaisia. Vastuullisuus on meidän kannaltamme positiivinen asia eikä missään nimessä ristiriidassa bisneksen kanssa, totesi Kuusamon Juuston toimitusjohtaja Jarmo Oksman.
– Kuluttajia on erilaisia. Vastuullisuus on meidän kannaltamme positiivinen asia eikä missään nimessä ristiriidassa bisneksen kanssa, totesi Kuusamon Juuston toimitusjohtaja Jarmo Oksman.
Kuva: Kaisa Vanska

Ilmastonmuutos on asia, joka voidaan ratkaista, jos on tahtoa, kertoi Suomen ympäristökeskuksen biodiversiteetti- ja viestintäasiantuntija Riku Lumiaro Business Forum Rukassa. Kuusamon Tropiikissa järjestetyn tapahtuman tämänvuotisena teemana oli “Vastuullisuudesta vetovoimaa”.

– Meillä on ratkaisukeinoja, mutta koska olemme tottuneet keskiluokkaiseen ja mukavaan elämään, keinot eivät ole kaikilta osin mukavia.

Kuusamon Juuston toimitusjohtaja Jarmo Oksman tarjoili kuulijoille ajatuksia ostosreissulle. Kuusamon Juusto on ottanut käyttöön ympäristöystävällisempiä pakkausmateriaaleja, juustoihin käytettävä maito tulee pääasiassa keskimäärin 70 kilometrin etäisyydeltä meijeristä, ja osalla maidosta on WQ- eli Welfare Quality -sertifikaatti, joka kertoo eläinten hyvinvoinnista. Myös päästöihin on kiinnitetty huomiota.

Ihmisten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut ja vastuullisen liiketoiminnan merkitys lisääntynyt. Se näkyy esimerkiksi siinä, että ihmiset haluavat tietää, miten tuotantoeläimiä kohdellaan. Kuitenkin moni ostaa hinnan, ei laadun tai vastuullisuuden perusteella.

– Kuluttajia on erilaisia. Vastuullisuus on meidän kannaltamme positiivinen asia eikä missään nimessä ristiriidassa bisneksen kanssa, Oksman totesi.

Lue lisää näköislehdestä tai printistä 3.12.2019