Mukavan tun­nel­man VW T-Roc

<p>Ohjaamo on selkeä ja keskusnäyttö on istutettu hyvin kojelautaan.</p> <p>Tyylikkään yksinkertainen muotoilu särmikkäin lisin.</p> Takakontti on käytännöllisen kuutiomainen.
Ohjaamo on selkeä ja keskusnäyttö on istutettu hyvin kojelautaan.
Ohjaamo on selkeä ja keskusnäyttö on istutettu hyvin kojelautaan.

T-Roc on ehdottomasti auto Volkswagenin malliston nuorekkaimmasta päästä. Muotoilu on kaikinpuolin lievän konservatiivista, mutta särmää löytyy riittävästi. Lokasuojien pokkaukset, kookkaat renkaat ja etumaski uhkuvat voimaa. Tarvittaessa vaunun saa myös osin kaksivärisenä, jolloin A-pilari ja taustapeilin kotelo ovat kontrastiväreissä. Sisältä auto on tyylikäs omalla yksinkertaisella tavallaan. Lähisukulaisuutta voi löytyä esimerkiksi Audin Q2:n kanssa.

T-Roc on eräänlainen tutun Golfin SUV eli katumaasturiversio. Malliluokkaa nimitetään myös CUV:ksi (Crossover utility vehicle). Maailmanlaajuisesti autonostaja on keskimäärin ikääntyneempi, mutta VW on hakenut selvästi nyt nuorempaa ostajakuntaa, mutta samalla tutusti ja turvallisesti se on myös ennen Volkswagenin ostaneille.

Ohjaamossa on onnistuttu sijoittamaan kookas keskinäyttö luontevasti kojelautaan. Keskinäyttö on useille autonvalmistajille edelleen ongelmallinen ja tuloksena se näyttääkin joltisenkin jälkiasennetulta. Volkkarissa se istuu kuin hansikas käteen. Hallintalaiteet ovat paikoillaan ja käyttö on tuttua konsernin autojen kuljettajille, eikä pitkään mene muistakaan merkeistä sopeutua volkswageneismiin.

Kuljettaja pystyy asemoimaan itsensä hyvin paikalleen ja olosuhteet eivät paljoa jätä toivomisen varaa. Istuin on hyvä, istuinkorkeus on hyvä ja säädöt ovat riittävät.

Vänkärin penkillä on aivan yhtä mellevät olot. Autoon sijoittuminen vaatii vain hieman taivuttelua, mutta ei ylipääsemättömästi iäkkäämmällekään herrasmiehelle. Takapenkillä jalkaterät mahtuvat etuistuimen alle ja tilaakin on huolimatta siitä, että polvitilat ovat hieman ahtaat. T-Roc on kuitenkin mukavimmillaan neljän hengen auto. Takapenkillä tunnelma tummassa sisustuksessa on myös hieman ahtaanoloinen, sillä lasipinnat ovat kuitenkin kohtuullisen matalat. Toisaalta se ehkä lisää turvallisuudentunnetta.

Moottorivaihtoehtoina T-Rocissa on bensiini ja diesel. Bensapuolella mallisto lähtee 1,0 litran 85 kW:n TSI:stä. Seuraavana on 1,5 litran Style-varusteinen manuaali tai DSG-automaatti. Lisäksi on saatavilla neliveto eli volkswagen-kielellä 4Motion joko Sport tai 221 kW:n R-varusteisena. Dieselpuolella vastaavasti lähdetään 1,6 litran manuaalivaihteisestä. DSG-automaatti tulee 2.0 litran moottorilla Style-varusteisena ja Sporttia saa myös nelivetoisena.

Nelivedon ajoprofiilia voi myös tarvittaessa muuttaa olosuhteiden mukaan jopa snow, offroad asetuksiin. Nelivedon maavara on yllättäen 158 milliä kun etuvetoisessa se on 162 milliä.

Sport ja style-varusteet eroavat lähinnä Sportin urheilullisuutta korostavilla yksityiskohdilla. Stylessä on enemmän kromia.

Ajo-ominaisuuksiltaan T-Roc on taattua Volkswagenia. Eteneminen tapahtuu kuin junalla kiskoilla, siihen ei vaikuta sivutuulet, kiharat tai mikään muukaan maailman pahuus. Ohjaus on sähköavusteinen, eli ei entisajan tunnokas, mutta pyörien suunnan tuntee selkeästi. Koeajoauton 1,5 litran bensakone vei vaunua tarvittaessa varsin ripeään tahtiin ja vaihteisto hoitaa hommansa poikkeuksellisen huomaamattomasti.

Jousitusta voi luonnehtia pintakovaksi, mutta heitot ja töyssyt auto ylittää vaivattomasti.

Tavaratilan osalta VW on muotoillut käytännöllisen laatikkomaisen tavaratilan, jonne mahtuu kohtuullisesti myös tavaraa.

Volkswagen T-Roc

Moottori 1,5 l bensiini. Teho 110 kW / 150 hv

Vaihteisto DSG-automaatti

pituus 4234 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1573 mm

Tavaratila 445 l

Kääntöympyrä 11,1 m

Päästöt 138 - 177 g/km, Kulutus 6,7 l / 100 km

Hinnat: 23.504 - 43.263 euroa