Lukijalta

Nyh­tö­kau­ra, här­kä­pa­pu ja mifu tutuksi Ru­ka­jär­vel­lä - Kas­vis­ruo­ka­kurs­sil­ta ke­ven­tä­vät eväät se­ka­syö­jien ruo­ka­va­lioon

Kurssille osallistui kaikkiaan 14 kasvisruoasta innostunutta ihmistä. Vanha sääntö kuuluu, että kasviksia pitäisi syödä puoli kiloa päivässä. Kasviksista ja marjoista taiottiin kasvisruokakurssilla suolaista ja makeaa.
Kurssille osallistui kaikkiaan 14 kasvisruoasta innostunutta ihmistä.
Kurssille osallistui kaikkiaan 14 kasvisruoasta innostunutta ihmistä.

Rukajärven Maamiesseura ry:n väkeä kokoontui lauantaina 16.11. valmistamaan herkullisia kasvisruokia Rukan koulun kotitalousluokkaan. Koulun rehtori Ulla Parviainen lupasi ystävällisesti meidän tulla pitämään kurssia koululle. Kurssinpitopaikkana opetuskeittiö oli todella hyvä.

Kurssin ohjaajaksi tuli Oulun Maa- ja kotitalousnaisten piirikeskuksesta Kaisa Myllykangas.

14 naista ja kaksi miestä oli innoissaan tullut oppimaan uutta.

Alussa kuuntelimme Kaisan terveiset ja tuoreet uutiset ruokakulttuurista. Kaisa kertoi, että kasviksista ja marjoista saadaan paljon väriä, makua ja tuoksuja ruokapöytään. Samoin hän painotti kuinka paljon meidän pitäisi syödä kasviksia ja marjoja päivittäin, siis noin puoli kiloa. Kyllähän sen moni tietää, mutta kaikilla se ei ehkä aina toteudu. Mutta uusilla resepteillä ja ohjeilla sitä oppii niitä lisää käyttämään.

Tutuksi tuli nyhtökaura, härkäpapu ja mifu, jotka aika monelle olivat uusia tuttavuuksia.

Sitten porukka jaettiin 3-4 hengen ryhmiin ja jokainen ryhmä sai omat upeat ruoka- ja leivonta ohjeet, joita sitten innoissamme tutkimme ja valmistimme.

Pikkuhiljaa jokainen alkoi pyöriä oman pikku keittiönsä ympärillä. Ihana puheen sorina täytti luokan ja mahtavat tuoksut valtasivat tilan. Pilkottiin juureksia ja sipuleita tuomaan lisää makua ruokiin. Höyrytettiin ja paahdettiin kasviksia ja siemeniä lisukkeeksi. Raastettiin kasviksia kastikkeisiin ja pyörykkätaikinan sekaan tuomaan makua ja väriä.

Pirtelöihin ja smoothieen laitettiin salaatinlehtiä, banaania ja omenamehua.

Piirakkaan lisättiin runsaasti marjoja ja hedelmiä sekä kasviksia kasvispiirakkaan. Tehtiin kyssäkaalisalaattia, taivaallista salaatinkastiketta, värikäs salaattivati, linssi-porkkanasosekeittoa, kaurajauhis-coktailpyörykät, punaiset sämpylät, bologneese nyhtökaurasta, täytetyt kesäkurpitsat, puolukkacookiet, juhlavampi mustikkapiirakka, jotain nyt mainitakseni.

Kun ruoat alkoivat olla valmiita, katettiin pöydät ja aseteltiin valmiit ruoat tarjoilupöydille. Kaikki oli upeasti esillä, eli oli myös silmänruokaa tarjolla. Jokainen ryhmä kertoi omat ruokalajinsa ja tekovaiheensa. Niistä sitten me toisetkin opimme ja saimme tietoa.

Istuimme pöytään ja aloimme makustelemaan ja nauttimaan todella maukkaista herkuista. Totesimme myös, että yhdessä hyvästä ruuasta nauttiminen on todella antoisaa. Muutenkin kaikki yhdessä tekeminen ja oleminen on todella virkistävää. Varmasti kasvisruoat lisääntyvät meidän jokaisen ruokavalioon.

Tuskin meistä kenestäkään silti tulee yksistään kasvisruoan syöjiä, mutta hyvää ja terveellistä lisää se tuo meidän sekaruokavalioomme. Varsinkin täällä Rukajärvellä me syömme myös paljon kalaa ja lihaa. Käytämme paljon luomua, kasvatamme itse vihanneksia ja juureksia sekä poimimme marjoja. Meillä myös kalalla on lyhyt matka ruokapöytään. Kalaakin pitäisi syödä 2-3 kertaa viikossa ja kasviksia ja marjoja yhteensä vähintään se puoli kiloa päivässä. Lihalla me herkuttelemme myös paljon , maitotuotteita unohtamatta - puhutaanpa siitä mitä vain. Me syömme puhtaalla omallatunnolla. Siinäpä hyvät ohjeet terveelliseen elämään.

Lämmin kiitos Kaisa Myllykankaalle upeista ohjeista ja neuvoista sekä kiitos kaikille mukana olleille innokkaille kokkaajille.

Kyllikki Parkkisenniemi