Nyt vie­te­tään Reu­ma­viik­koa – Mieli kiittää ja voi pa­rem­min, kun pääsee luon­toon

Hyvä psyykkinen palautumiskyky auttaa vastoinkäymisistä, kuten sairauden mukanaan tuomista haasteista selviämisessä.

Aamun kivun ei tarvitse määrittää koko päivää, vaan treenaamalla mieltä auttaa itseään voimaan paremmin, muistuttaa Reumaliitto.

Parhaillaan menossa olevan Reumaviikon teemana on mielen hyvinvointi. Tieteellinen näyttö tukee sitä, että mieli on tärkeä voimavara terveyden ylläpitämisessä ja sairauden kanssa selviämisessä.

Reumaliitto haluaa Reumaviikolla käynnistyvällä kampanjallaan kiinnittää huomiota mielen hyvinvoinnin vaikutukseen terveyteen. Mitä keinoja kaikilla, myös kipujen ja toimintarajoitteiden kanssa elävillä ihmisillä on tehdä elämästä parempaa?

Suomen Reumaliitto ja sen jäsenyhdistykset ovat viettäneet perinteistä reumaviikkoa 1940-luvulta lähtien.

Kuusamon Reuma ja Tulesyhdistys osallistuu teemaviikon viettoon ja esittelee toimintaansa Kumppanuustalo Nuotan 1-vuotissyntymäpäivien avoimissa ovissa torstaina 10.10. kello 12-18 osoitteessa Kitkantie 110.

Lisäksi yhdistyksellä on oma pisteensä Ikämessuilla tulevana lauantaina. Yhdistys toivottaa kaikki tervetulleiksi tekemään ostoksia ja rupattelemaan Kuusamon Reuma ja Tulesyhdistyksen pisteelle 12.10. kello 10-14 Kuusamon liikuntakeskukseen. Yhdistyksen pisteellä myynnissä leivonnaisia ja käsitöitä.

Reumasairaudet eivät aina näy päällepäin. Kipu, jäykkyys ja väsymys voivat silti olla osa arkea. Reumasairauksissa varhainen diagnoosi ja hoitoon sitoutuminen on tärkeää. Oireet kannattaa ottaa vakavasti ja myös puheeksi lääkärin kanssa tarpeeksi aikaisin.

– Ota oireesi puheeksi tarpeeksi aikaisin. Älä vähättele omia oireitasi. Kohtaa lääkärisi avoimin mielin ja uskalla kysyä sinua huolestuttavista asioista. Varmista myös, että olet ymmärtänyt hoitosuunnitelmasi oikein, Reumaliitto ohjeistaa.

Yli miljoona työikäistä kärsii tuki- ja liikuntaelinoireista. Tavallisimpia työikäisten vaivoja ovat selkä- ja niskakivut. Viimeisimmässä kattavassa terveystutkimuksessa selvisi, että niistä oli viimeisen kuukauden kuluessa kärsinyt joka kolmas työntekijä. Polvikipuja taas oli potenut joka neljäs.

Oireiden hoito ja niiden huomioiminen työssä ovat tärkeitä. Pienet muutokset työn tekemisen tavoissa ja työvälineissä voivat pidentää työuria ja auttaa meitä kaikkia voimaan paremmin.

Reumaliitto muistuttaa, että tuki- ja liikuntaelinoireet ja -sairaudet eivät aina näy ulospäin, mutta pienillä teoilla ja suhtautumisella on työpaikoilla suuri merkitys hyvinvointiin.

Sopivasti tuki- ja liikuntaelimistöä kuormittava, säännöllinen liikunta on tärkein keino pitää tuki- ja liikuntaelimistö toimintakykyisenä. Liikunta vahvistaa luun massaa, siksi liikkuminen on tärkeää jo nuorena. Kohtuullinen liike pitää myös nivelet kunnossa.

Liikunnan säännöllisyys on välttämätöntä, sillä liikunnan suotuisat vaikutukset eivät varastoidu kehoon pysyvästi.

Terveyttä edistää reipas kestävyystyyppinen liikkuminen, jota viikossa pitäisi kerryttää yhteensä ainakin 2,5 tuntia.

Fakta

Vinkkejä hyvinvoinnin tukemiseksi

Reumaliitto kysyi jäseniltään vinkkejä mielen hyvinvoinnin lisäämiseksi. Itse kipujen kanssa elävät suosittelivat seuraavia keinoja:

Vietä aikaa mukavassa seurassa. Perhe ja ystävät ovat monelle arvokas voimavara. Järjestä heille aikaa.

Liiku luonnossa. Säännöllinen liikunta ja luonnossa oleminen parantavat tutkitusti henkistä ja fyysistä hyvinvointia.

Vietä aikaa mukavassa seurassa.

Vähennä stressiä. Ole itsellesi armollinen ja vedä rajoja siihen, mitä lupaat tehdä.

Harrasta itsesi iloiseksi. Mielekkäät harrastukset piristävät viikkoa. Pyri lisäämään kalenteriisi joka viikolle jokin harrastus tai muu itseäsi ilahduttava meno.

Harrasta itsesi iloiseksi.

Älä tingi levosta. Pyri kunnon yöuniin. Varmista, että sinulla on lepohetkiä myös pitkin päivää.

Yritä huomata hyvä. Elämän vastoinkäymisiä ei voi valita, mutta voit vaikuttaa omiin ajatuksiisi.