Aluevaalit: Tar­kas­tus­las­ken­ta toi kes­kus­tal­le yhden li­sä­pai­kan Poh­jois-Poh­jan­maal­le

Kasvomaskit: Kuu­sa­mon kau­pun­ki hankkii suuren määrän maskeja 38 sen­til­lä kappale

Tilaajaetu: Ilmoita vauvasi mak­sut­ta mukaan Vauvat 2021 -koos­tee­seen tästä!

”Onhan mopo aika siisti juttu” – Mo­poi­le­via tyttöjä melkein yhtä paljon kuin poikia, kuu­sa­mo­lai­nen eri­koi­suus mo­po­au­to­jen runsaus

-
Kuva: terhi Marjakangas

Tuulia Siliämaa katsoo kulkupeliään arvioivasti. Kesästä asti kulkupelinä toiminut mopo, Peugeot XPS, on toiminut moitteettomasti, eikä sitä ole tarvinnut vielä korjailla.

– Iskä saa hoitaa, jos tulee jotain korjattavaa. Mutta ulkonäköön liittyvät asiat kiinnostavat minua. Jos vaikka katteiden väriä vaihdetaan, olen kyllä mukana siinä projektissa, 15-vuotias Tuulia Siliämaa kertoo.

Siliämaa kuuluu siihen vakiintuneeseen tyttöjen joukkoon, joka ajaa mopokortin. Hänelle kortin ajaminen oli itsestään selvä asia. Päätökseen vaikutti se, että kaikilla muillakin kavereilla on mopo, eikä Siliämaa olisi halunnut ajaa polkupyörällä mopoilevien kavereiden perässä.

– Onhan mopo aika siisti juttu. Ja se, että pääsee nopeasti paikasta A paikkaan B.

Valtakunnallisesti tyttöjen määrä on vakiintunut mopokortin suorittaneiden määrässä noin 40 prosenttiin. Vuonna 2001 tyttöjen osuus oli 24 prosenttia. Vuonna 2014 mopokortin suorittaneista oli tyttöjä jo 40 prosenttia. Viime vuoden prosenttiluku oli edelleen 40 prosentin hujakoilla.

– Vuosikymmeniä sitten 1980- ja 1990-luvuilla mopoilu oli aika pitkälti poikien harrastus ja liikkumaväline, kertoo koulutusohjaaja Toni Vuoristo Liikenneturvasta.

Liikenneopettaja Mikko Haataja Kuusamon autokoulusta vahvistaa ilmiön näkyvän Koillismaallakin.

– Tytöt ovat hyvin aktivoituneet ajeluhommin. Tyttöjä alkaa olla yhtä paljon kuin poikia niin mopohommissa kuin mopoautoissakin, Haataja kertoo.

– Ainakin meillä suhde on niin, että poikia on 60 prosenttia ja tyttöjä on 40 prosenttia, Haataja laskeskelee.

Hänen mukaansa suunta on se, että tytöt ajavat nyt paljon isoilla vaihdemopoilla.

Kuusamon oma piirre nuorten liikennekulttuurissa on se, että paikkakunnalla on paljon mopoautoja.

– Se on kyllä tosi, niitä on pikkukyläksi paljon. Varmaan se kertoo meidän välimatkoista. Ja jos miettii poikia, niin esimerkiksi metsästysharrastuksiin liikuttavat matkat ovat pitkiä, Haataja kertoo.

Mopoilukulttuuri on sukupuolesta riippumatta samanlainen. Kavereiden kanssa kokoonnutaan etenkin viikonloppuiltoina ajamaan. Toisinaan tytöt menevät omassa porukassa, toisinaan mennään sekaporukassa.

– Minä en ole hirveästi mopoillut pelkästään tyttöjen kanssa. Meidän porukassa on minun lisäksi kaksi tyttöä. Heillä on skootteri, kertoo Siliämaa.

Mikko Haataja on huomannut opettajan roolissa, että tytöt ovat aavistuksen poikia arempia ottamaan mopon haltuunsa.

– Joskus tyttöihin pitää valaa uskoa. Asiat kyllä osataan. Poikia pitää vähän toppuutella, että ei ajeta noin tuohon risteykseen, vaan mennään siihen nopeudellisestikin oikein, Haataja pohtii.

Mitä tulee yleiseen liikennekäyttämiseen ja -turvallisuuteen, uskoo Haataja tyttöjen olevan aavistuksen huolellisempia liikenteessä.

Tilastot kertovat samaa. Viime vuonna mopoiluonnettomuudessa loukkaantui 109 tyttöä ja 274 poikaa. Kaikkinensa mopoiluonnettomuuksien määrä jatkaa laskua jo kymmenettä vuotta peräkkäin. Samana aikana loukkaantuneiden määrä on enemmän kuin puolittunut.

Yleisesti Haataja on huolissaan tämän vuoden heinäkuussa tulleesta mopokorttiuudistuksesta, joka sallii sen, että mopokortin voi saada ilman ainuttakaan ajo-opetustuntia. Pakollisena on neljä teoriaopetustuntia.

– Minulta vanhemmat onneksi ostavat koko ajan sellaista opetusta, jossa on liikenneopetusta.

Haataja kiittelee nuoriakin siitä, että he suhtautuvat itsekin asiaan vakavasti.

– On hyvä, että he haluavat vapaaehtoisesti opetella menemään ihan ajotuntien kautta. Onhan se niin, että kun menee käsittelykokeeseen koulutuksen kautta, ei siellä tarvitse arpoa.

Haataja kertoo, että heillä teoriatunteja pidetään tilanteen mukaan joko fyysisesti luokassa tai netin kautta.

– Olin aluksi vähän skeptinen nettiopetukseen, mutta nuoret ovat ottaneet oman vastuun asiassa. Ensimmäisellä briiffaustunnilla kerronkin, että nyt kun opetusta kevennetty ja tutkintoja tiukennettu, pitää ottaa itse vastuuta, sillä ajokortti ei tule lahjaksi.

Pitää ottaa itse vastuuta, sillä ajokortti ei tule lahjaksi.Iskä saa hoitaa, jos tulee jotain korjattavaa.
Tärkeää on vaihtaa talvirenkaisiin ennen pakkasia.

Mopokortti

Tämän vuoden heinäkuussa voimassaoleva mopokortti oli 15-vuotiaiden ikäluokassa Kuusamossa 32 pojalla ja 31 tytöllä.

Samaisena vuonna koko Suomessa mopokortti oli 10 034 pojalla ja 6078 tytöllä.

Viime vuonna Kuusamossa mopokortin ajoi 18 tyttöä, sitä edellisenä 33 tyttöä. Pojilla vastaavat luvut olivat 47 ja 37.

Posiolla ja Taivalkoskella ajettavien mopokorttien määrä on vuosittain niin pieni, että niistä ei voi tehdä suoranaisia laskelmia.