Mainos

Poh­joi­sen yri­tyk­set ja 2020-lu­ku

-

Maailma on kokenut erikoisen vuoden. Pitkästä aikaa kuitenkin nyt ihmisillä, kuluttajilla ja yrityksillä on positiivinen vire kesää kohti. Kun Etelä-Suomen tiukkoja rajoituksia on alettu purkaa ja esimerkiksi Espanjassa poistettiin viime viikolla alueiden väliset liikkumisrajoitukset, yrittäjät ovat kääntäneet katseensa jälleen tulevaan.

Miten tästä noustaan uuteen kasvuun Suomen jäätyä edellisen laman jäljiltä ilman sitä samaa talouskasvua, mikä saatiin monessa muussa Euroopan maassa aikaiseksi? Monella yrityksellä ja yrittäjällä on edessään uusi yrityslaina. Se on monelle ainoa keino edetä, mutta sen avulla on mahdollista tehdä niitä investointeja, mitä sekä yrityksien kehittäminen että Suomen talouden kehittäminen vaativat.

Kasvua kotitalousvähennykseen

Vielä muutama kuukausi sitten mediassakin kerrottiin, kuinka valtio aikoo vähitellen siirtää kotitalousvähennyksen kokonaan pois. Kyseinen verovähennys on kuitenkin ollut etelästä pohjoiseen koko Suomen pienille yrityksille valtava mahdollisuus tarjota paikallisesti tuettua palvelua asiakkaille.

– Meillä monet yritysasiakkaat olivat jo heittämässä hanskoja naulaan, kun saatiin kuulla, että kotitalousvähennys poistuu. Se on kuitenkin yksi sellainen kädenojennus valtiolta sekä kuluttajille että yrittäjille, joka on oikeasti auttanut kaupanteossa, kertoo markkinointitoimisto Kettumarkkinoinnin Kari Oksanen.

– Onneksi kuitenkin joillain päättäjillä oli järkeä päässä ja päätös kumottiin, ja päinvastoin nostettiin vähennyksen määrää. Pohjalla tuntuu olevan tavoite saada kotitalouksien vanhat öljysäiliöt pois ja talot uudemman ja paremman lämmityksen piiriin, mutta toimii tämä kuitenkin yhä kaikkien muidenkin koteihin palveluja tarjoavien yritysten markkinoinnissa, jatkaa Oksanen.

Oksasella on kokemusta pienten ja keskisuurten yritysten markkinoinnin parissa toimimisesta yli 30 vuoden ajalta, ja tänä aikana on ollut harvoja näin suoria etuisuuksia, joita valtio on antanut suomalaisille.

– Ollessani useamman vuoden paikallisten yrittäjäjärjestöjen toiminnassa aktiivisena tuli välillä sellainen olo, että meiltä yrittäjiltä odotetaan valtion puolelta ihmeitä, ja vastaavasti monet isoissa yrityksissä ikänsä töissä olleet eivät aina ymmärrä yrittäjien arkea.

Mistä sitten tällä kertaa on kyse? Lämmitystapamuutoksia tuetaan öljylämmityksestä luopumisen osalta korottamalla kotitalousvähennyksen enimmäismäärää 2 250 eurosta 3 500 euroon ja korvausprosenttia 40:stä 60:een. Hallitus päätti asiasta kehysriihineuvotteluissaan. Valtion tarjoama kotitalousvähennys vähentää suoraan kotitalouksien lainantarvetta ja antaa lisämyynnille mahdollisuuksia joka puolella Suomea.

Yksinyrittäminen ei ole helppoa

Vuonna 2019 monessa eri mediassa tuotiin esille sitä tilastofaktaa, että Suomessa on yli 182 000 yksinyrittäjää. Yksinyrittäjien määrä on kasvanut vuosi vuodelta, ja syitä on monia. Mutta se, että tutkimukset kertovat jopa 25 %:n eli joka neljännen yrittäjän ansainneen alle 1000 euroa kuukaudessa, ja varsinkin viimeisen vuoden aikana heistä peräti 40 %:n kokeneen taloudellisen tilanteen epävarmaksi. Muut kuin yrittäjät suhtautuivat viime vuoden aikana omaan tilanteeseen huomattavasti helpottuneemmin ja vain 20 % muista ammattiryhmistä koki samoin.

– Olen itse kouluttanut useampana vuotena yrittäjiä Yksinyrittäjä-akatemiassa, missä olen tavannut sekä juuri aloittaneita että vuosikymmeniä töitä tehneitä yksinyrittäjiä. Yksinyrittäjät monesti lähtevän yrittäjän tielle ilman muuta tietoa kuin oman ammattiosaaminen ja siksi monella yrityksellä se yrityksen toiminta jää yhden henkilön tasolle.

Investoimalla ja hakemalla rohkeasti kumppanuuksia voidaan paikallisellakin tasolla luoda uusia työpaikkoja. Se vaatii myös paikallista koulutusta, jota voi järjestää alueelliset toisen asteen oppilaitokset.

Lisää yrityksiä paikkakunnalle

Paikallinen yritys ei ole ainoastaan oman itsensä sisällä rahaa liikuttava yksikkö. Paikallinen yritys on mahdollinen työllistäjä, tuotteiden valmistaja ja kauppaa muualle Suomeen ja ulkomaille aikaansaava taho, joka on hyväksi koko alueelle.

Tukemalla paikallisia, yksityisiä tai ketjuyrityksiä, voi auttaa omaa aluettaan pysymään vahvana ja elinvoimaisena. Laittamalla rahat ostoksien kautta oman alueen yrityksiin ja niiden palveluihin sekä ystävien ja naapureiden firmoihin. Kun rahan pitää liikenteessä paikallisesti, omasta alueesta voi tehdä vahvemman ja elinvoimaisemman.

– Se, että ostetaan paikallisesti, pitää nähdä alueellisena tekona. Kunnat eivät nykyisen hankintalainpuitteissa voi enää ostaa vain paikalliselta toimittajalta, mutta jos paikallinen toimittaja on kokonaistaloudellisesti paras vaihtoehto ja projektit toimivat, ei kuntien ole pakko ostaa kaukaa sitä halvinta vaihtoehtoa, huomauttaa Oksanen.

Vaikka olot eivät yrittäjillä tai yrityksillä ole vieläkään Suomessa hyvät, antaa positiiviset kaiut maailmalta ja päättäjiltä mahdollisuuden alkaa suunnitella taas tulevaisuutta.