Posion yri­tyk­sil­le tar­jo­taan pai­kal­li­suu­den tun­nus­ta - hank­kees­sa on pyritty siihen, että han­kin­ta­ra­hois­ta ny­kyis­tä suu­rem­pi osa jäisi lähelle

Posiolaiset yritykset saavat käyttöönsä graafisen tunnuksen, joka ilmaisee yrityksen tuotteen ja palvelun yhteydessä sen paikallisuutta. Tunnuksen luominen on pieni osa loppusuoralle kääntynyttä Itä-Lapin kuntayhtymän Osta paikallista -hanketta, joka tähtää siihen, että hankintoihin ja ostoihin käytettävistä rahoista entistä suurempi osa jäisi lähialueelle.

– Tunnusmateriaali toimitetaan 5. syyskuuta kuntien elinkeinotoimistoille, jotka jakavat sitä ja ohjeita sen käytöstä yrityksille, kertoi hankevetäjä Anita Ruokamo Posion kunnanvaltuuston kokouksen alussa pitämässään esityksessä.

Tekeillä hankkeessa on myös muun muassa tietotekninen sovellus, jolla voi mitata ostojensa taloudellista vaikuttavuutta alueelle. Mittaria kokeillaan Kemijärven Kehitys Oy:ssä, josta se sitten annetaan yleisempään käyttöön.