Rallin SM-sar­ja käyn­nis­tyy Ro­va­nie­mel­tä

Autourheilu elää niin kansainvälisesti kuin kotimaisestikin selkeää murroskautta. Tiimejä ja luokituksia kehitetään. Näillä on myös vaikutusta kotoiseen Rallin SM-sarjaan. Se ilmenee uutena kalustona. Polttoaineissa on tapahtunut muutoksia. Kansallisesti on myös päivitysten kautta annettu mahdollisuus vanhentuvalla kalustolla kilpailemiseen. SM-sarja nauttii myös suurta kansainvälistä arvostusta, mikä näkyy eri kansallisuuksina kilpailijajoukossa.

Sarjassa ajetaan kuusi osakilpailua, jotka jakaantuvat kolmeen talvi- ja kolmeen kesäralliin. Kausi avataan perinteisesti Rovaniemellä Arctic Lapland rallin merkeissä.

Talven kaksi muuta osakilpailua ovat SM Vaakuna-ralli Mikkelissä ja Itäralli Joensuussa. Kesäkausi alkaa Kouvolasta SM O.K. Auto-rallilla jatkuen Oulussa syyskuun alussa ja päättyen Seinäjoelle syyskuun lopussa. Suomenmestaruuksia jaetaan erikseen kaksi- ja nelivetoisissa, molemmissa erikseen kuljettajille ja kartanlukijoille. Näiden lisäksi on yksi tiimimestaruus, josta kilpailevat sekä kaksi- että nelivetoiset.

Nelivetoisissa ja kaksivetoisissa mitalit jaetaan kahdessa eri luokassa. Luokat ovat SM1 Super4, SM2 tuotanto, SM3 R2 ja SM4 Super2.

Kaikki maaliin pääsevät saavat luokittain pisteitä. Tiimimestaruudesta kilpaillaan siten, että tiimissä voi ajaa enintään kaksi autoa, jotka voivat olla joko samasta tai eri luokista. Rallin SM- osakilpailujen ohessa ajetaan myös Suomi Cup.

Pisteitä jaetaan ensimmäisessä ja viimeisessä osakilpailussa enemmän kuin neljässä muussa. Rovaniemellä luokkavoitosta saa 34 ja Seinäjoella 37,5 pistettä, kun taas muissa kisoissa voittajille on luvassa 25 pistettä. Siitä sitten pisteet pienenevät tietyn kaavan mukaan.

Ohjaajien lopullisiin sarjapisteisiin huomioidaan sarjan viidestä ensimmäisestä osakilpailusta neljän parhaan pisteet sekä sarjan kuudennen osakilpailun pisteet (4/5 + finaali).