Saara Leivo on Vuoden 2019 Koil­lis­maan yrit­tä­jä­nai­nen – digi- ja mai­nos­toi­mis­tol­la riittää asia­kas­kun­taa Nuor­ga­mis­ta Hankoon

Työmatkaliikunta on Vuoden 2019 Koillismaan yrittäjänaiseksi valitulle Saara Leivolle sydäntä lähellä. Työmatka Davaksen toimistoon taittuu potkukelkkojen ferrarilla.
Työmatkaliikunta on Vuoden 2019 Koillismaan yrittäjänaiseksi valitulle Saara Leivolle sydäntä lähellä. Työmatka Davaksen toimistoon taittuu potkukelkkojen ferrarilla.
Kuva: Mikko Halvari

Kuusamolaisen Digi- ja mainostoimisto Davaksen alkuvuodet kantautuvat pian 13 vuoden taakse. Kun yrittäjäpariskunta Saara Leivo ja Vesa Nevanperä laittoi yrityksen pystyyn, oli paikkakunnalla selkeä tarve mainos- ja digitoimistopalveluille. Leivoa yrittäjyyteen piti kuitenkin houkutella hieman enemmän.

– Alkuun en lämmennyt asialle ollenkaan. Yrittäjyys pelotti ja mietin, löytyykö asiakkaita, matkailualalla aiemmin työskennellyt Leivo kertoo.

Sittemmin ajatus on muuttunut, eikä Leivo enää vaihtaisi yrittäjyyttä ja sen vapautta ja vastuuta mihinkään muuhun työhön.

Lähes koko yrittäjyytensä ajan Leivo on ollut mukana Koillismaan Yrittäjänaiset ry:n toiminnassa mukana.

Tänään lauantaina hänet palkittiin Koillismaan vuoden 2019 yrittäjänainen -palkinnolla kiitos erittäin aktiivisesta toiminnastaan yhdistyksessä.

– Olen ollut yrittäjänaisten jäsen 10 vuotta ja viimeiset viisi vuotta sen puheenjohtajana. Tunnustus tuntuu todella hyvältä ja lämmittää mieltä. Puheenjohtajakausi on ollut opettavainen ja olen saanut opetella paljon uusia asioita.

Yrittäjänaisten toiminnan Leivo näkee tärkeänä.

– Mikroyrittäjien määrä on suuri ja yksinyrittäjät kaipaavat vertaistukea ja seuraa. Toisten yrittäjien tuki on todella tärkeää.

Yrittäjänaiset perustelevat Leivon valintaa muun muassa sillä, että hänen yrityksensä on terve ja hyvämaineinen, jossa on tunnusluvut kunnossa. Yritystä hoidetaan kannattavasti ja menestyksellisesti.

Asiakaskuntaa on Hangosta Nuorgamiin ja yritys työllistää yrittäjäpariskunnan lisäksi yhden työntekijän sekä laajan joukon alihankkijoita.

– Haluan antaa suuren kiitoksen tämän palkinnon saamisesta miehelleni Vesalle. Ilman hänen määrätietoisuutta, kannustusta, pitkää pinnaa ja tukea, en olisi yrittäjä eikä meillä olisi yritystä, Leivo kiittelee.

Työ mainostoimistossa on muuttunut vauhdilla 13 vuoden aikana. Printtimateriaalin kysyntä on vähentynyt ja muoto muuttunut. Nyt halutaan lähinnä flyereiden tyyppisiä esitteittä, julisteita ja bannereita.

Sähköinen mainonta työllistää Davasta tällä hetkellä graafista viestintää enemmän.

– Alkuun printti oli pääosassa, nyt mennään digi ja mobiili edellä. Some valtaa nettiä ja meidänkin tulee siihen panostaa.

Yritykset kokevat perinteiset nettisivut turvalliseksi ja luotettavaksi tiedon lähteeksi. Somekanavat siinä rinnalla tarjoavat vapaamman ja rennomman tiedonvälityskanavan.

– Yrityksen imago tehdään pitkälti somessa.

Lue lisää maanantain 18.11. printistä tai näköislehdestä.