Tak­si­kurs­se­ja Kuu­sa­mos­sa parin kuu­kau­den välein – kul­jet­ta­jis­ta pulaa myös Koil­lis­maal­la

Otaxin toimitusjohtaja arvioi, että myös Koillismaalla tarvitaan uusia kuljettajia. Siksi Kuusamossakin järjestetään koulutuksia parin kuukauden välein.
Otaxin toimitusjohtaja arvioi, että myös Koillismaalla tarvitaan uusia kuljettajia. Siksi Kuusamossakin järjestetään koulutuksia parin kuukauden välein.
Kuva: Risto Pikkupeura

Kuusamossa tullaan jatkossa järjestämään uusille taksinkuljettajille kursseja jatkuvasti noin 2-3 kuukauden välein. Kuusamo on myös yksi paikkakunnista, jossa Trafi järjestää taksinkuljettajien kokeilta.

– Lainsäädäntö muuttui ja vaatimukset takseilta poistuivat. Otaxin brändissä olemme kuitenkin sitä mieltä, ettemme voi toimia asiakaspalvelutehtävässä, ellei kaikki kuljettajat ole koulutettuja, toteaa Otaxin toimitusjohtaja Ville-Veikko Pohjola.

Alalletulokoulutuksessa käydään läpi taksibrändiin liittyviä asioita, mitä arvoja yrityksellä on ja mitä palveluja tarjotaan.

– Samoin käydään läpi muun muassa sopimusasiat Kelan ja muiden kyytikokonaisuuksien kanssa. joka kyytiin liittyy erilaisiai asioita.

Oulussa kursseja järjestetään joka kuukausi, ja Kuusamossa muutaman kuukauden välein.

– Tarvitsemme työntekijöitä. Koillismaallakin on tarvetta uusille kuljettajille. Taksinkuljettajien keski-ikä alkaa olla yli 60 vuotta, jo se aiheuttaa tarvetta uudistua. Työn luonne vaatii myös palvelua koko ajan, ei toimi enää, että vain autoilija ajaa itse.

Pohjola arvioi Koillismaallakin olevan tarvetta jopa kymmenille kuljettajille.

– Ala on kokonaisuudessa kasvussa ja kysyntä on kasvussa. Työtä voi tehdä myös osa-aikaisesti ja taksinkuljettajana toimitaankin usein toisena työnä.

Kuusamo on yksi paikkakunnista, jossa järjestetään Trafin taksinkuljettajan kokeita.

– Trafi edellyttää, että kaikki kuljettajat ovat käyneet peruskokeen. Kokeeseen osallistuminen ei kuitenkaan edellytä koulutuksen läpikäymistä.

Kokeessa kysytään taksialan perustietoja sekä paikallistuntemusta.

– Kuljettajan on tunnettava paikkakunnan merkittävimmät kohteet ja yleisimmät, minne asiakkaita kuljetetaan.

Kokeita ryhdyttiin järjestämään heinäkuun alusta lähtien.

– Kuusamo voisi houkutella muualta tulevia työskentelemään taksiin. Kun kokeen suorittaa jossakin, ei uusintakoetta vaadita, mikä vaihtaa paikkakuntaa.

Lakimuutoksen tuoma julkisuus on lisännyt taksien käyttöä.

– Vastahan tässä on eletty vajaa påari kuukautta uutta aikaa. Voidaan kuitenkin sanoa, että kaikki ennalta arvioidut uhkakuvat eivät ole toteutuneet. Edelleen Suomesas on hyvä taksijärjestelmä.

Pohjala toteaa kaikkien taksiyritysten satsanneet brändiinsä.

– Asiakas huomioidaan paremmin.

Vapaa hinnoittelu aiheutti alkuun kysymyksiä, mutta nekin ovat vähentyneet.

– Hinnat ovat tulleet hieman alaspäin senttipyöristyksillä tasasummiin. Ennen oli neljä eri taksaluokkaa, nyt on vain kaksi, eli hinnoittelu on yksinkertaistunut.

Kielteisenä asiana Pohjola pitää joidenkin taksien tapaa mitata sekä matkaa että kuljetukseen kuluvaa aikaa.

– Me teemme vain joko tai: matka tai aika.

Pohjola muistuttaa, että ennenkin taksin hinnasta on saanut tingata.

– Ja edelleen saa. Taksikuljetus on kaupankäyntiä siinä kuin mikä tahansa muukin.

Taksihinnat ovat hieman halventuneet ja hinnoittelu on yksinkertaistunut.