Tau­riai­sen Kari istuu nyt ta­ka­pen­kil­le ja antaa Nissin Mikan ohjata

<p>Kari Tauriainen jättää Koillismaan Autossa myyntipäällikön tehtävät. Uutena automyyjänä aloittaa Mika Nissi.</p> <p>Kari Tauriainen kiittelee kuusamolaisia mukaviksi ja rehellisiksi asiakkaiksi.</p> Mika Nissi kertoo viihtyvänsä autokauppiaana.
Kari Tauriainen jättää Koillismaan Autossa myyntipäällikön tehtävät. Uutena automyyjänä aloittaa Mika Nissi.
Kari Tauriainen jättää Koillismaan Autossa myyntipäällikön tehtävät. Uutena automyyjänä aloittaa Mika Nissi.
Kuva: Mikko halvari

Marraskuun 16. päivä on ympyröity Kari Tauriaisen työhuoneen seinällä olevassa kalenterissa.

– Se on viimeinen työpäivä.

Autokauppa elää nyt voimakasta murroskautta.

– Asiakkailla on hankala päättää millaisen valitsee: sähkö, bensiini vai diesel. Jatkossa mennään varmaankin kuitenkin yhä enemmän sähköpuolelle, arvioivat Kari Tauriainen ja uutena automyyjänä aloittava Mika Nissi.

– Aika näyttää millaista ja mitä on viiden vuoden päästä.

Autokauppiaiden mukaan esimerkiksi dieseliä mollataan nyt aivan syyttä.

– Siihen ei ole perusteita, koska uudet dieselit ovat jo vähemmän saastuttavia kuin bensakoneet.

Kuusamossa ollaan silti ajan tasalla ja esimerkiksi sähköautoja kysellään jo.

– Hybridejä myydään jo aika hyvin.

Entiseen aikaan autokaupalla oli määrätyt sesongit. Nyt poliitikkojen puheet määrittelevät enemmän autokaupan vaihteluita.

– Esimerkiksi keskustelu autoverosta vaikutti myyntiin.

Käytettyjen autojen tuonti erityisesti Ruotsista ja Saksasta vaikuttaa jo myös hinnoitteluun.

– Edelleen ihmiset ostavat mieluusti pohjoisessa olleita käytettyjä autoja, niissä on ruosteettomammat korit. Myös mökkiläiset ovat tärkeä asiakaskunta.

Tauriaisen omassa autotallissa on 850.000 kilometriä ajettu vuoden 1991 mallinen Mersu.

– Tosin tulossa on myös uusi, merkki pysyy samana.

Lisäksi tallista löytyy Valmet, jolla ainakin mökkitietä pidetään talvisin avoinna.

– Pitää tässä nyt alkaa rakennella jonkinlaista päiväohjelmaa. Varmaankin uimahallilla, punttisalilla ja hiihtoa. Saa nähdä riittääkö aikaa enää aamukahville Koillismaan autossa. Lomilla ainakin aika on kulunut hyvin, suunnittelee tuleva eläkeläinen.

– Työkaverit ja työnantajat ovat aina olleet hyviä. Työura on ollut mielenkiintoista aikaa, Tauriainen niputtaa työuransa muutamaan lauseeseen.

Lue lisää Koillissnaomat printtilehti tai näköislehti.

Pitkän linjan Tauriainen vaihtuu Mika Nissiin
Risto Pikkupeura

Kun Kari Tauriainen kertoo olevansa kuusamolainen, on puheelle katetta, sillä hän on 11. polvea Kuusamossa olleita Tauriaisia, tarkemmin sanottuna Pohjolanvaaran Tauriaisia. Ensimmäiset Tauriaiset tulivat Vanttajaan 1600 -luvulla. Äitikin on 10. polven Määttä.

– En ole huomannut, että siitä erityistä hyötyä olisi töissä kuitenkaan ollut, pohtii Kari puoliksi vakavissaan

Kieltää kuitenkaan ei voi, etteivätkö tätä kautta kuusamolaiset olisi tuttuja.

Työura alkoi 1970-luvun lopulla, kun hän valmistui merkonomiksi. Lomasijaisuudet KOP:ssa vaihtuivat metsurin hommiksi ja sitten Kuusamon autotarvikkeeseen tuntikirjanpitäjäksi.

– Sitten sain ylennyksen konttorin puolelle. Vuonna 1984 tulin sitten Osuuskauppaan automyyjäksi.

Vuonna 1994 ura vei vähäksi aikaa Wetterille. Koillismaan Auto vakiintui kuitenkin 2009 työpaikaksi

– Silloin myytyyn Mersua ja Citroenia. Vuonna 2010 mukaan tuli Mitsubishi. Niiden varaan lähdettiin rakentamaan autokauppaa.

Uutanautomyyjänä aloittaa Mika Nissi. Töissä hän on ollut jo kuukauden päivät.

– Aloitin vuonna 1988 Osuuskaupan urheiluosastolla harjoittelijana. Siitä sitten jatkoin lomittajana. Rukakeskuksessa matkailupuolella olin töissä kaksikymmentä vuotta. Olin myös pari vuotta Tokmannilla apulaismyymäläpäällikkönä.

Nissi kertoo olevansa taksiautoilijan poika, joten autot tulivat tutuiksi.

– Se oli jo pikkupojan haave päästä myymään autoja. Olin usein isän mukana kun autoa käytiin vaihtamassa.

Lisäksi Nissillä on itsellään harrasteauto ja moottoripyörä.

– Semmoinen VW avoauto. Punainen rantakirppu. Se on vuodesta 1984 lähtien ollut perheessä.