Koillissanomat Live: Kuu­sa­mo­lai­set jat­koi­vat maa­li­teh­tai­lua – Katso tal­len­ne Pal­lo-Kar­hu­jen ja Haa­pa­ve­den Ur­hei­li­joi­den koh­taa­mi­ses­ta

Tra­fi­com: Autojen ro­mu­tus­palk­kioi­den ha­ke­mi­ses­sa viit­tei­tä useista vää­rin­käy­tök­sis­tä – virasto aikoo saattaa ta­pauk­sia po­lii­si­tut­kin­taan

Laki henkilöautojen romutuspalkkiosta vuosille 2020 ja 2021 tuli voimaan 1.12.2020.
Laki henkilöautojen romutuspalkkiosta vuosille 2020 ja 2021 tuli voimaan 1.12.2020.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertoo tiedotteessaan, että se aikoo saattaa poliisin tutkittavaksi auton romutuspalkkion hakemiseen liittyviä selviä väärinkäytöksiä. Kymmenissä hakemuksissa, jotka sisältävät yhteensä satoja autoja, on ilmennyt viitteitä väärinkäytöksistä.

Traficom katsoo, että voimassa olevan romutuspalkkiolain säännökset mahdollistavat vain yhden romutuspalkkion yhtä hankittavaa henkilöautoa, sähköistä polkupyörää tai joukkoliikenteen palvelua kohden. Tarkoituksena on, ettei kenellekään syntyisi kohtuutonta etua, ja että valtiontukea jaettaisiin oikeudenmukaisesti.

Virasto on saanut useita hakemuksia, joissa on niputettu useita romuautoja uuden auton hankintaa varten.

Laki henkilöautojen romutuspalkkiosta vuosille 2020 ja 2021 tuli voimaan 1.12.2020. Lain ensisijaisena tarkoituksena on vähentää liikenteen päästöjä ja uudistaa Suomen ajoneuvokantaa sekä elvyttää taloutta autokaupan osalta koronapandemian aikana.

Romutuspalkkion suuruus on 1 000–2 000 euroa.