Upouusi tyy­li­käs Peugeot

Uusi Peugeot 508 on tullut Suomen markkinoille vuodenvaihteessa. Ranskalainen tyylikkyys ja mukavuus yhdistyy coupemaisessa sedanissa. Uutuus on hivenen edeltäjäänsä lyhyempi ja matalampi, mutta hieman myös leveämpi.

Auton ohjaamo on futuristinen, mutta pian huomaa, että ergonomia on käytännöllinen. Peugeotin takakontti avautuu suuresti katosta takapuskuriin saakka. Peugeot 508 on linjakas keskiluokan perhesedan, joss aon myös isomman auton ominaisuuksia.
Auton ohjaamo on futuristinen, mutta pian huomaa, että ergonomia on käytännöllinen.
Auton ohjaamo on futuristinen, mutta pian huomaa, että ergonomia on käytännöllinen.
Kuva: Risto Pikkupeura

Uusi Peugeot 508 esiteltiin viime keväänä. Vuodenvaihteessa se tuli myyntiin Suomessa. 508 on Peugeotin keskiluokan malli, joka korvasi aiemmat 407 että 607 -mallit. 508 onkin sekä hinnaltaan, että varuste-vaihtoehdoiltaan sekä keskiluokan henkilöauto, että lähellä ylemmän premium-luokan vaunuja.

508 on edennyt nyt toiseen sukupolveen. Malli esiteltiin vuonna 2010, joten aika olikin uudistua. Ja uudistuttu todella onkin. Uutuus on, yllättäen kyllä, hieman edeltäjäänsä pienempi. Se on kahdeksan senttiä lyhyempi, akseliväli on 2,4 senttiä lyhyempi ja se on noin kuusi senttiä matalampi. Leveyttä on tullut lisää kolme senttiä.

Tyylikkyyttä ja dynaamista ulkoasua on sitten tullutkin moninverroin enemmän. Ranskalaiset panostavat ns. hyvännäköisyyteen ja mukavuuteen ja 508 osalta lopputuloksen voi sanoa olevan onnistunut. Auto on sedan, mutta selvästi coupen sukua. Viisovisen auton ilmasvastuskerroin on 0,26 eli voi sanoa ilmavirran hivelevän pintoja viettelevästi

Kuljettajan työtila on onnistunut. Ratti on peugeotmaisesti lähes neliö ja matalalla. Mittaristo näkyy sen ylitse. Konsolin pianonäppäimet toimivat oivallisesti ja automaatin valitsin on luontaisesti käsillä. Sensijaan harvemmin käytetyt nappulat ovat hieman piilossa ja esimerkiksi turvavyön lukitus on hankalan ahdas. Valaistus, keskinäyttö ja mittaristonäkymät ovat magnifique.

Takapenkki näyttää kutsuvalta, mutta keski-ikäiselle miehelle oviaukko on ahdas ja voi varautua, että ainakin karvalakki putoaa istuutuessa päästä. Kun pylly on penkillä, niin kyllä siinä sitten viihtyy. Päätila jää ohueksi coupemaisen linjakkuuden takia, mutta sitä on silti enemmän kuin odottaisi sisäkaton ovelan muotoilun ansiosta.

Peräkontti avautuu suurena aina katosta takapuskuriin saakka, joten lastaus on helppoa. Itse tila jää kuitenkin vain 487 litran kokoiseksi, takapenkit käännettynä tilaa tulee toki 1537 litraa. Mikäli tavarankantokykyä haluaa enemmän, on 508:sta tulossa myöhemmin farmarimalli.

Peugeot myy vaunuaan neljänä eri varustetasona. Isompia moottoreita ei saa perusvarusteltuihin, ja vastaavasti varustelluinta ei saa pienimoottorisena.

Peugeot myydään 8-portaisella automaattivaihteistolla, joka toimiikin unelmanpehmeästi ja koajoversion 130 heppaiselle 1,5 litran dieselkoneelle se sopi hienosti. 508 on saatavilla 181 ja 224 hv bensaturbona tai 1,5 l ja 2 litran (163 hv) dieselillä. Syksyllä valikoima kasvanee myös ladattavalla hybridillä. Karvalakkiversio eli pikkudiesel on saatavilla myös manuaalivaihteistolla.

Ovet ovat kehyksettömiä, mikä Koillismaan talvea ajatellen ei välttämättä ole täysin ongelmatonta. Lasit nimittäin nousevat ja laskevat hieman oven lukitusta avattessa. Tiivisteiden täytyy olla myös jäätymättömiä ja säilyttää kimmoisuutensa.

Peugeot on erittäin helppo ohjastaa. Pienet töyssyt jousitus imee eleettömästi ja isompiakaan ei juuri huomaa.

Kolahteluita, moottorin ääntä tai tuulen suhinoita ei kuulu.

Äänimaailma on siis sopiva laadukkaalle auton omalle äänentoistolle, jonka toki saa lisävarusteena vieläkin laadukkaampana 10 kaiuttimineen.

Kuljettaja istuu turvallisesti korkean keskikonsolin luomassa kaukalossa.

Vaunussa on ajatonta Gran tourer-tunnelmaa ultranykyaikaisin ominaisuuksin. Très bien!

KS Fakta

Peugeot 508

Pituus 4750 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1403 mm

Akseliväli 2793 mm

Tavaratila 487 - 1537 l

Teho (Allure BlueHDi 130) 96 hv, 130 kW, vääntö 300 Nm /1750 r/min.

Omamassa 1490 kg, kokonaismassa 2010 kg.

Huippunopeus (km/h)

208

Kiihtyvyys 0-100 km/h 10 sek.

Kulutus: maantie 4,1 l/100 km, kaupunki 6,9 l/100 km ja yhdistetty 4,8 l/100 km.

Päästöt CO2 (g/km)

125

Hinta: 30.960 -52.442 e

Ranskalaiset panostavat ns. hyvännäköisyyteen ja mukavuuteen.
Très bien, sanoisi kenties ranskalainen Peugeotin uutuudesta