Mainos

Us­kal­taa­ko säh­kö­au­ton ostaa Suomen tal­veen? – Ky­syim­me säh­kö­au­ton omis­ta­jal­ta, onko valinta ka­dut­ta­nut

Onko arki talvipakkasilla sähköauton kanssa niin kamalaa, kun uutisotsikot antavat ymmärtää?

Esa Kaupilla on alle vuoden vanha Audi Q4 e-tron, jolla pääsee kulkemaan vaativimmissakin olosuhteissa. Kriteerinä oli, että autolla pitää päästä yhdellä latauksella Oulusta Kuusamoon. Kauppi on laskenut, että Ruka-Oulu-välillä sähköauton kulutus maksaa noin 10 euroa.
Esa Kaupilla on alle vuoden vanha Audi Q4 e-tron, jolla pääsee kulkemaan vaativimmissakin olosuhteissa. Kriteerinä oli, että autolla pitää päästä yhdellä latauksella Oulusta Kuusamoon. Kauppi on laskenut, että Ruka-Oulu-välillä sähköauton kulutus maksaa noin 10 euroa.

Kun mittari huitelee reilusti pakkasen puolella, alkaa uutisissa vilkkua lähes päivittäin varoituksia sähköautojen huonoista puolista. Monien kirjoitusten perusteella sähköauto vaikuttaa olevan mahdoton kulkupeli Suomen talveen: latausluukku jäätyy kiinni, auto hyytyy matkalle, sähköauton sisätiloissa palelee ja retket pohjoiseen kannattaa jättää kokonaan tekemättä, sillä latausasemia on liian vähän.

Onko asia tosiaan näin?

Päätimme ottaa suoraan yhteyttä sähköautoilijaan ja kysyä hänen mielipidettään asiasta. Oululainen Esa Kauppi vastaa puhelimeen Rukalta. Kauppi on tehnyt saman huomion uutisia lukiessaan.

”Uskon, että sähköautojen vastustukseen on monia syitä – tietämättömyys, huonot kokemukset vanhentuneesta sähköautotekniikasta sekä tämä median luoma ja ylläpitämä mielikuva”, Kauppi miettii.

”Monesti näissä klikkijutuissa unohtuu tuoda esiin se, että polttomoottoriautoissakin on välillä häikkää – bensaluukku jäätyy kiinni, auto jää kovilla pakkasilla tielle tai ei lähde käyntiin, akku tyhjenee, jakopään hihna menee poikki tai alustaan tulee kulumia. Polttomoottoriautojen ongelmat vain ovat liian yleisiä uutisoitavaksi, kun taas sähköauto on vielä monille niin outo asia, että se kiinnostaa jo siksikin.”

Miten käy sähköautolle talvipakkasilla?

Esa Kauppi osti ensimmäisen täyssähköautonsa viime vuoden toukokuussa. Ennen sitä käytössä oli ollut muutaman vuoden ajan ladattava hybridi.

Kauppi valitsi hybridin alun perin ensisijaisesti kustannussyistä. Kahdesta saman hintaisesta ja saman merkkisestä autosta käyttövoimaksi valikoitui hybridi, sillä ajokustannukset olivat pienemmät ja autoon sai enemmän lisävarusteita samaan hintaan.

Täyssähköautoon siirtyessä käyttökulut laskivat entisestään. Kaupin tärkein kriteeri sähköautolle oli, että sillä pitää päästä yhdellä latauksella Oulusta Rukalle. Lisäksi oli tärkeää, että sähköautolla voi ajaa helposti huonommillakin teillä ja autoon saa kiinni peräkärryn, kun pitää hakea rankametsästä lisää koivuhalkoja.

Kesällä Kaupin Audi Q4 e-tronilla ajoikin yhdellä latauksella helposti Oulusta Kuusamoon ja vielä takaisinkin – mutta miten kävi, kun talvi toi mukanaan ennätyspakkaset?

”Talvipakkasilla sähkömoottori pyörähtää käyntiin kuin sirkkeli ja lämpiää kuin hiustenkuivaaja”, Kauppi sanoo.

”Talvella 20–30 asteen pakkasessa ja lämmöt päällä keskikulutus on ollut 20–25 kWh – kotikadulle ajettaessa akkua on siis ollut jäljellä vielä noin 35 prosenttia eli autolla olisi päässyt vielä 100 kilometriä ilman välilatausta. Audi Q4 e-tron täyssähköautossa ei ole ollut mitään harmia koko sen elinaikana, vaan se on pelannut erinomaisesti riippumatta säästä."

Suomen latausasemat vuonna 2022.
Suomen latausasemat vuonna 2022.

Kauppi on laskenut, että Ruka-Oulu-välillä sähköauton kulutus kustantaa noin 10 euroa, kun taas bensiinillä noin 30 euroa.

Esa Kauppi lataa auton pääasiassa kotona 22 kilowatin laturilla ja mökillä auton mukana tulleella matkalaturilla tai käydessään kauppareissulla. Huoltoasemien latauspisteitä Kauppi käyttää vain pidemmillä matkoilla.

Suurimmalle osalle sähköauton käyttäjistä kotilataus onkin pääsääntöinen ja ensisijainen lataustapa.

Yleinen luulo on edelleen se, että latausasemia on aivan liian harvassa etenkin pohjoisessa ajettaessa. Usein kuulopuheet perustuvat kuitenkin vanhentuneeseen tietoon, sillä latausasemien määrä on lisääntynyt viime vuosien aikana erittäin nopeasti.

Suomessa oli jo vuonna 2022 lähes 1800 julkista latausasemaa ja niissä lähes 8000 latauspistettä. Käytännössä lähes koko maassa lähin julkinen latausasema löytyy 50 kilometrin säteellä.

Kun vielä 10 vuotta sitten sähköautojen toimintamatka oli enimmillään noin 250 kilometriä, nyt se on jo 600–1000 kilometriä.

Kauppi on laskenut, että hänen autollaan Oulu–Helsinki-matkalle riittää yksi tai kaksi 15–30 minuutin pysähdystä, riippuen sääolosuhteista.

”Pitääkö kenenkään oikeasti päästä Oulusta Helsinkiin yhdellä istumalla? Jos ajan Helsinkiin, pysähdyn Viitasaarella, laitan auton laturin nokkaan, käyn syömässä lihapullat ja jatkan sitten matkaa. Ihan samalla tavalla olen pysähtynyt pitkällä matkalla myös polttomoottoriautolla ajaessa”, Kauppi sanoo.

Ympäristöystävällisemmät autot tulivat jäädäkseen

Traficomin mukaan autoilijoiden kiinnostus ympäristöystävällisiin autoihin näkyi viime vuonna ennätyksellisinä lukuina autojen ensirekisteröinneissä.

Henkilöautoja ensirekisteröitiin vuonna 2023 yhteensä 87 508 kappaletta, joista ladattavien osuus oli 54 prosenttia. Uusia täyssähköautoja rekisteröitiin ennätykselliset 29 536 kappaletta – ensirekisteröinnit kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna yli 100 prosenttia.

Traficomin laskurin mukaan täyssähköautoiset henkilöautot aiheuttavat keskiarvokilometreillä ajettuna jo alle kolmessa vuodessa vähemmän kasvihuonepäästöjä kuin vastaavat bensiinikäyttöiset autot.

Arkkitehtinä pitkään työskennellyt Esa Kauppi näkee sähköautojen vastustuksen samanlaisena ilmiönä kuin 90-luvun lama-ajalla suunnittelutoimistoissa alkanut vastustus ATK-laitteiden tulosta. Ne, jotka päättivät jääräpäisesti luottaa siihen, ettei tietokone tulisi ikinä korvaamaan suunnittelutyössä perinteistä kynää ja paperia, jäivät lopulta tietokoneiden kehittyessä muiden jalkoihin.

Sama on tapahtumassa autojen kanssa.

”On ihan totta, että nykyiset sähköautomallit eivät käy vielä ihan kaikille. Esimerkiksi poromiehet tarvitsevat vielä työhön sopivan pakettiauton, mönkijän tai kelkan, koska tarjolla ei ole vielä riittävän hyvällä rangella olevia nelivetopakuja hankaliin olosuhteisiin”, Kauppi myöntää.

”Kehitys kuitenkin kehittyy nopeasti ja autoteollisuus panostaa aina vain enemmän sähköautojen valmistukseen. Monet suuret tehtaat ovat jo päättäneet lopettaa polttomoottoriautojen tuotannon. Kaikkien olisi hyvä alkaa tottua siihen, että sähköautot ovat tulleet jäädäkseen eikä entiseen polttomoottoriaikaan ole enää paluuta.”

Tiedätkö, minkälaisia sähköautoja on tällä hetkellä tarjolla? Tutustu Pörhön autovalikoimaan osoitteessa www.porho.fi.