Vanhan tutun uusi paluu – Corolla karisti har­teil­taan kar­va­nop­pa-mai­neen

Toyota Corolla on ollut Suomen suosituimpia automalleja, todennäköisesti suosio jatkuu. Toyota Corollan konepellin alla on sekä sähkömoottori että 1,8 litran polttomoottori. Hallintalaitteet ovat hyvin ryhmitelty kuljettajan eteen. Isokokoinen näyttö on edelleen hieman jälkiasennetun tuntuinen. Mittaristo on selkeä. Kuljettajan näkymät ovat varsin hyvät. taustapeili on riittävän kokoinen. A-pilari tekee kuitenkin yllättävän ison katveen viistouden vuoksi. Toyota Corolla on ollut Suomen suosituimpia automalleja, todennäköisesti suosio jatkuu. Toyota Corolla on ollut Suomen suosituimpia automalleja, todennäköisesti suosio jatkuu. Etupenkkiläisillä on valoisat tilat.
Toyota Corolla on ollut Suomen suosituimpia automalleja, todennäköisesti suosio jatkuu.
Toyota Corolla on ollut Suomen suosituimpia automalleja, todennäköisesti suosio jatkuu.
Kuva: Risto Pikkupeura

Toyota Corolla on ollut aikoinaan yksi suomalaisten suosituimmista autoista. Nyt Corolla on tehnyt paluun. Tauko on tehnyt hyvää, sillä Corolla astuu suuriin saappaisiin ja kieltämättä myös onnistuu täyttämään ne. Malliston huipulta nimittäin on poistunut Avensis ja kun Camrya tehdään vain sedinina, on paikon paikka jo siinä. Mutta kun myös Auriksen ja farkku ja 5-ovinen poistuvat, on Corollalla on siis ison täytön paikka.

Corolla onkin saatavilla porrasperäisenä, farkkuna ja 5-ovisena. Alkuperäinen Corolla tuli myyntiin 1966 ja sitä tehtiin jopa 12. sukupolven verran. Autoa valmistettiin kaikkiaan yli 45 miljoonaa kappaletta.

Aurikseen verrattuna Corollan akseliväli on pidempi, mikä näkyy selkeästi jo ulkonäössä. Rattaat ovat aika laatikon kulmilla, mikä tuo vaunulle ajovakautta. Eikä huonoa ole sekään, että kymmenen sentin lisäpituus vaikuttaa myös matkustamon tiloihin. Sisätilat ovat jopa yllättävän lähellä ylemmän luokan Avensista, eli sentit on käytetty tehokkaasti.

Corollan muotoilu on tehokkaan nuolimainen. Auto on matala, tyylikäs ja kiilamainen. Mataluus tietysti kostautuu pääntilassa, mutta kyllä katon ja kallon väliin yli 180 senttisellä kuljettajallakin pari sormenleveyttä jää. Kiilamaisuus tuo tosin katon myös lähelle ohimoa. Mataluus tekee lisäksi sen, että tunnelma autossa on putkimainen, mutta ikkunapintojen ansiosta valoisa. Kaupungissa pidemmät kuljettajat joutuvat ehkä hieman kuikistelemaan liikennevaloja. Voimakkaasti kallistetut A-pilarit on myös hyvä ottaa huomioon risteysnäkyvyydessä. Etuovi aukeaa avarasti, joten sisään astuminen ja poistuminen autosta on helppoa.

Takatiloihin laskeutuminen on hivenen ahtaampaa ja yli 44 numeron saapasta saa pahimmillaan jopa hieman auttaa sisälle, varsinkin jos etupenkki on takimmaisessa asennossaan. Olo ja elämä takapenkillä on kuitenkin varsin mellevää ja turvatun oloista.

Perimmäisenä oleva tavaratila on kohtuulliset 596 litraa, mikä on autoluokan tilavimmasta päästä. Aukko on ehkä pienenlainen, mutta normaalikassit siitä mahtuu ongelmitta.

Toyota on panostanut kabiinin laadukkuuteen. Pintamateriaalit on päällystetty pehmeällä keinonahalla. Kojelautaa voi jopa ylistää selkeydestä. Mittaristo näyttää olennaiset ja muunneltavuuudella saa erilaisia tietoja esille. Keskellä oleva kosketusnäyttö on kookas, 8-tuumainen, ja toimii jouhevasti. Edelleen kosketusnäytön sijoitus vain näyttää Toyotan muotoilijoille olevan hieman ongelmallinen, sillä se seistä tököttää siinä keskellä, mutta käytettävyys on kieltämättä erinomainen, vaikka grafiikka ei kaikkein näyttävimmästä päästä olekaan.

Moottori koeajovaunussa oli 1.8 litrainen hybridi. Sähkömoottori ja hybriditekniikka autotehtaalla osataan, sillä moottoreiden yhteistyö oli saumatonta. Saatavilla on myös 2 litrainen hybridi, mutta sitä ei saa sedanina.

Ajotavan voi valita taloudellisen, normaalin ja sportin väliltä. Sport tekee autosta selkeästi ärhäkämmän, mutta teho on myös kaivettava reippaasti kaasupolkimella.

Tehoa 1.8 litraisesta löytyy sähkömoottorin kanssa 122 hv / 90 kW ja polttoaineen kulutus vaihtelee 4,5 - 4,9 litran välillä. Hybridin ansioista taloudellisesti ajava voi venyttää polttoainemittarilla käyntiväliä aika lailla pidemmäksi.

Toyota on ajettavana helposti lähestyttävä. Ohjattavuus on selkeä, ja vaikka erityistä voimakasta rattituntumaa ei sähkötehostetussa ole, on ajosuunta hyvin aistittavissa. Jousitusta voi kuvata napakaksi. Toyota käyttää tehtaan uutta pohjalevyä, joka on myös muun muassa Auriksessa ja Priuksessa. Toyota on myös uusinut taka-akseliston rakenteen, ja nyt autoa voi sanoa hyväksi ajettavaksi, jos varsinkin vertailukohtana muistelee 70-luvun Corollaa.

Ei ole mikään ihme, jos Corolla saavuttaa lähiaikoina 50 miljoonan auton valmistusrajan ja myös Suomessa malli houkuttelee sekä Toyotan ostajakuntaa, että autoilijoita myös muiden merkkien piiristä.

Dieseliä Corollan valikoimassa ei ole, eikä tiettävästi ole myöskään tulossa. Jos hybridi oudoksuttaa, vaihtoehtona on vain 1,2 litrainen bensaturbo, jossa vaihtoehtona on myös manuaalilaatikko. Hybridit ovat automaatteja.

Mielenkiintoinen knoppitieto Corollasta kertoo, että liki puolet uusista Corolloista on Suomessa myyty yli 65-vuotiaille. Toyotan asiakkaat ovat myös Suomen merkkiuskollisimpia. Mikään pappamalli Corolla ei kuitenkaan ole ja uutuus on karistanut harteiltaan myös amisauto-leiman, ellei nyt joku väenväkisin laita taustapeilistä roikkumaan wunderbaumeja ja karvanoppia.

KS Fakta

Toyota Corolla

Moottori: 1.8 itselataava hybridi.

teho 122 hv / 90 kW

Vääntö 142 Nm 7 4000 r/min

Kulutus 4.5 - 4.9 l / 100 km

Kiihtyvyys 0-100 km/h 10,9 sek.

Kokonaispituus 4370 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1435, akseliväli 2640.

Tavaratila Hatchback 391 l, Touring Sport 596 l, sedan 472 l.

Hinta noin 29.400 euroa