"Voi sanoa, että Kuu­sa­mon ter­veys­kes­kus on edel­lä­kä­vi­jä" – Nou­to­au­to­maat­ti tuli ter­veys­kes­kuk­seen­kin

Keskusvarastonhoitaja Meiju Mursu näyttää, miten noutoautomaatti toimii. Kun hoitotarvike tai apuväline on lokerossa, asiakas saa puhelimeensa koodin, jolla saa lokeron auki. Viestien lähettäminen toimii nettiyhteydellä. Jos nettiyhteys jostain syystä katkeaa, lokeron koodilukko kuitenkin toimii.
Keskusvarastonhoitaja Meiju Mursu näyttää, miten noutoautomaatti toimii. Kun hoitotarvike tai apuväline on lokerossa, asiakas saa puhelimeensa koodin, jolla saa lokeron auki. Viestien lähettäminen toimii nettiyhteydellä. Jos nettiyhteys jostain syystä katkeaa, lokeron koodilukko kuitenkin toimii.
Kuva: Sanna Karjalainen

Kuusamon terveyskeskukseen on tullut pari viikkoa sitten noutoautomaatti, josta kuusamolaiset voivat hakea hoitotarvikkeita sekä apuvälineitä myös iltaisin. Terveyskeskuksen asiakkaat voivat noutaa automaatista esimerkiksi diabetestarvikkeita ja pienapuvälineitä, kuten rannetukia, tukikaiteita ja painehoitolaitteita.

Terveyskeskuksen asiakkaat pääsevät automaatille joka päivä kello 6.30-21.30. Aiemmin he pystyivät hakemaan tarvikkeita vain arkiaamupäivisin keskusvaraston tai apuvälinelainaamon ollessa auki muutaman tunnin ajan.

Monessa terveyskeskuksessa tai sairaalassa automaattia ei vielä ole. Ainoastaan Oulun kaupungin sairaalassa oli noutoautomaatti ennen Kuusamon terveyskeskusta.

– Voi sanoa, että Kuusamon terveyskeskus on edelläkävijä. Se on vasta toinen sairaala tai terveyskeskus koko Suomessa, jossa on noutoautomaatti. Ouluun automaatti tuli noin vuosi sitten, ja viikko Kuusamon jälkeen automaatti tuli myös Tampereelle. Kyselyjä terveyskeskuksilta on nyt tullut enemmänkin, kertoo Smartpickbox-noutoautomaatteja toimittavan oululaisen SHJ Group Oy:n yrityskonsultti Jaakko Iso-Möttönen.

Automaatti tomii käytännössä samoin kuin Postin pakettiautomaatit. Terveyskeskuksen asiakkaat voivat soittaa apuvälinelainaamoon apuvälineen tarpeesta, jonka jälkeen terapeutti laittaa välineen noutoautomaattiin. Asiakkaan puhelimeen saapuu tekstiviestillä koodi, jonka hän syöttää noutoautomaattiin hakiessaan välineen. Automaattiin ei voi palauttaa tarvikkeita.

– Jos asiakkaalla ei ole aiemmin ollut esimerkiksi rannetukea, hänen tulisi aina käydä sovittamassa apuvälinettä, jolloin hänelle myös ohjeistetaan sen käyttö. Jos väline on ollut käytössä aiemmin, sen voi hyvin noutaa automaatistakin, kertoo fysioterapeutti Jaana Tuovila.

Lue koko juttu Koillissanomien (26.6.2019) näköislehdestä.