Valokuitu: Sö­der­lun­dien perhe sai va­lo­kui­dun 19 vuoden odo­tuk­sen jälkeen

Toimittajalta: Toi­mit­ta­jal­ta: In­huil­laan­kos nyt oikein ura­kal­la vai syö­dään­kös samalta lau­ta­sel­ta?

Mainos: Tutustu Koillissanomat Digiin eurolla kuukausi - tilaa tästä

VPK kou­lut­taa kuskeja – nyt vain puo­lel­la Rukan va­paa­pa­lo­kun­ta­lai­sis­ta on ajo­kort­ti jolla saa ajaa sam­mu­tus­au­toa

Koillismaalla koulutetaan kuljettajia sammutusautoille. Arkistokuva Käylän VPK:lta.
Koillismaalla koulutetaan kuljettajia sammutusautoille. Arkistokuva Käylän VPK:lta.
Kuva: Mikko Halvari

Koillismaalla koulutetaan vapaapalokuntalaisia sammutusauton kuljettajiksi. Koillismaan Leaderin tukemalla hankkeella on tarkoitus varmistaa, että tarvittavat resurssit ovat hälytyksen tullessa saatavilla.

Koillismaan Lähtövarmuus 2017 –hanke koostuu neljän paloaseman (Kuusamo, Ruka, Taivakoski, Posio) neljäntoista sopimuspalokuntalaisen kouluttamisesta C-ajo-oikeudelle.

– Erityisen hankala tilanne on Rukalla, jossa vain noin puolella palokuntalaisista on enää sammutusauton ajamiseen oikeuttava ajokortti. Esimerkiksi viime vuonna Rukalla noin joka neljänteen hälytykseen ei saatu C-kortillista kuljettajaa, kertoo Koillismaan lähtövarmuus 2017 hankkeen perustaja ja vetäjä Ari Isokääntä.

Palokuntien lähtövarmuuden parantamiseksi tulisi jokaisella hälytysosastolaisella olla sammutusauton kuljettamiseen vaadittava pätevyys. Samalla voidaan tehtävät jakaa muiden pätevyyksien (esim. savusukellus) osalta järkevämmin.

Sammutusauton ajaminen edellyttää kuljettajalta C-ajokorttia. Nykyään yhä harvempi suorittaa C-kortin, ellei suoraan hakeudu kuljetusalalle. Vanhenevan kaartin jäädessä pois sopimuspalokuntien toiminnasta on nähtävissä, että lähitulevaisuudessa C-kortittomuus nousee isoksi uhaksi palokuntien lähtövarmuudelle. Tilanne on valtakunnallinen, ei vain hankkeessa mukana olevia sopimuspalokuntia koskeva.

– Valtakunnallisesti on tullut viestiä, että pelastuslaitokset eivät halua rahoittaa sopimuspalokuntalaisten ajokortteja. Myöskin VPK-yhdistysten korvaukset ovat sen verran pieniä, että niistä kortteja on hankala rahoittaa. Yksittäiselle sopimuspalokuntalaiselle reilun 1 500 euron kustannus on puolestaan usein liian suuri henkilökohtainen investointi. Siksi Koillismaan Leaderin 90-prosenttinen tuki koulutushankkeelle on erityisen merkittävä, sanoo Isokääntä.

Tavoitteena on saada kaikki Kuusamon (Kuusamo ja Ruka), Taivalkosken ja Posion sopimuspalokuntien hälytysosastolaiset koulutettua ajamaan sammutusautoa vuoden 2017-2018 aikana. Projektin jälkeen Kuusamon VPK:lla on 8, Taivalkosken VPK:lla 4 ja Posion VPK:lla 2 uutta C-kortillista jäsentä.

– Tämän hankkeen jälkeen saamme toivottavasti myös Rukalla 100-prosenttisen varmuuden siitä, että sammutusautolle löytyy tarvittaessa kuljettaja, kiittelee Kuusamon Isokääntä rahoituspäätöstä.

– Vastaava lähtövarmuushanke on tietääkseni toteutettu Suomessa aiemmin vain kerran. Sain Savonrannan VPK:lta loistavaa taustatietoa hankehakemuksen rakentamiseksi. Tästä avusta kiitollisena olen luonut mallihakupaketin, jonka avulla muutkin sopimuspalokunnat voivat helpommin hakea tukea omalla Leaderalueellaan, kertoo Isokääntä.

Kuusamon VPK suorittaa palo- ja pelastustehtäviä, ensivastetehtäviä sekä öljyntorjuntatehtäviä sisäministeriön ohjeiden mukaisesti ja Oulu-Koillismaan Pelastusliikelaitoksen kanssa solmitun palokuntasopimuksen pohjalta Kuusamon ja Rukan paloasemilla. Hankkeessa ovat mukana myös Taivalkosken ja Posion VPK:t. Näillä sopimuspalokunnilla on neljällä paloasemalla vuosittain yhteensä lähes 500 hälytystehtävää.

”Tämän hankkeen jälkeen saamme toivottavasti myös Rukalla 100-prosenttisen varmuuden siitä, että sammutusautolle löytyy tarvittaessa kuljettaja,