Koillissanomat Live: Kuu­sa­mo­lai­set jat­koi­vat maa­li­teh­tai­lua – Katso tal­len­ne Pal­lo-Kar­hu­jen ja Haa­pa­ve­den Ur­hei­li­joi­den koh­taa­mi­ses­ta

Ajaako Pekka Vir­ta­nen au­toa? – katso uudet säh­kö­au­to­vi­deot

Hannu Poussu, kesk. sai puheenjohtajan ensiajo-oikeuden. Auton hiljaisuutta arviomassa myös kaupunginhallituksen edustaja Jarkko Tammi, kesk. Virtasen Pekka oli hiihtänyt opetustöihin tuttuun tapaansa. Sukset mahtuivat hyvin pieneen sähköautoon.
Hannu Poussu, kesk. sai puheenjohtajan ensiajo-oikeuden. Auton hiljaisuutta arviomassa myös kaupunginhallituksen edustaja Jarkko Tammi, kesk.
Hannu Poussu, kesk. sai puheenjohtajan ensiajo-oikeuden. Auton hiljaisuutta arviomassa myös kaupunginhallituksen edustaja Jarkko Tammi, kesk.
Kuva: Mikko Halvari

Kuusamon kaupunki hankki sähköauton.

– Ai, se on nyt käynnissä? hämmästeli auton ensimmäinen kuljettaja Hannu Poussu, kun lautakunta vieraili Kaupungin varikolla ennen kokoustaan, eikä autosta kuulunut hyrinääkään.

”Ai, se on nyt käynnissä?

Hiljaisuus herättikin keskustelua, että kuulevatkohan jalankulkijat auton lähentymisen. Autosta löytyy kyllä tarvittaessa erityinen ääntä pitävä laite yli kolmenkymmenen kilometrin nopeuksia varten. Talvella nastarenkaat pitivät kuitenkin jonkinmoista vorinaa.

Suitsutusta kuului myös yhdyskuntatekniikan väistyvän toimialajohtajan kyydissä, kun auton mainioita kaupunkiajo-ominaisuuksia testattiin.

Kuusamon sähköauto on valkea Renault Zoe, jonka oveen on maalattu Kuusamon vaakunaeläin, juokseva poro.
Kuusamon sähköauto on valkea Renault Zoe, jonka oveen on maalattu Kuusamon vaakunaeläin, juokseva poro.
Kuva: Mikko Halvari
”Eipä ajeta ylinopeutta.

– Eipä ajeta ylinopeutta, kun lautakunnan jäsen saattaa olla perässä, totesi Mika Mankinen auton ratissa. Lautakunnassahan istuu poliisikin.

Sähköauto on Kuusamon Wetteriltä. Sen saaminen kesti puoli vuotta hankintapäätöksestä.

Autolle vahvistetaan latauspistokkeet, niin kaupungintalolle kuin myös kaupungin varikollekin, jahka Ruka Nordicin kiireistä vapautuu sähkömies. Autoa voi kyllä ladata tavallisesta sähköpistokkeesta, mutta siitä lataaminen kestää huomattavasti pidempään, kuin korkeamman tehon pikalatauspistokkeista. Sellaisesta akut latautuvat noin 3-5 tunnissa. Pikalataukset myös pidentävät akkujen käyttöikää.

Rukan parkkihallissakin on pari pikalautaukseen sopivaa pistoketta. Kunnan viranomaiset kaipailevat huoltoasemien osallistumista sähköautojen latauspistokkeiden rakentamiseen.

– Itä-raja on latauspisteistä tyhjä! Mankinen ilmaisi painokkaasti.

Mankinen arvioi kaupungin uuden sähköauton ajo-ominaisuuksia.

Leasing-auton kuukausiveloitus on Mankisen mukaan noin 780 euroa. Toimintamatkaa sillä on noin 400 kilometriä täysillä akuilla. Erityisen käytännöllinen sähköauto on kaupunkiajoon, jossa säästö polttomoottorin polttoaineen hintaan verrattuna on melkoinen.

Tärkein syy sähköauton hankintaan lie ilmastonmuutoksen vastaiseen toimintaan osallistuminen. Polttomoottoriin verrattuna hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti pienempiä, ja pienempiä ovat kustannuksetkin: kaupunkiajossa noin 3,5 euroa sadalta kilometriltä, oli Mankisen arvio testiajon mittaritietojen perusteella.

Yksi auto ei riitä kaupungin moniin ajoihin. Sitä tullaan pitämään kaupungintalolla, josta kaupungin työntekijät voivat sitä käyttää. Esimerkiksi kotihoidon tarpeisiin tarvittaisiin monta autoa enemmän. Ensimmäisen sähköauton kokeileminen antaa kaupungille osviittaa myös akun riittävyydestä pidemmille mutkille ja esimerkiksi kaupungin pisimmän kadun päähän Teerirannalle.

Sähköauto vahvistaa myös Kuusamon imagoa luontoa arvostavana kaupunkina.

– Olisin itse sitä mieltä, että hankittaisiin tällaisia autoja lisää, kertoo kiinteistöpäällikkö Anne-Kaisa Olva.

Auto kävi ensimmäisenä virkatyöreissullaan noutamassa Pekka Virtasen, vihr. Nilon koululta lautakunnan kokoukseen. Virtanen ei ehtinyt varikkovierailulle ja auton testaukseen opetustöiden takia.

"Kobalttiyhtiön mannekiiniksi en ala!

– Kobalttiyhtiön mannekiiniksi en ala! hän ilmoitti heti havaittuaan Koillissanomien läsnäolon.

Virtasta pyydettiin kokeilemaan sähköautoa, koska hänet tunnetaan periaatteellisena polttomoottoriautoilun vastustajana. Virtanen ei kuitenkaan ehtinyt testata autoa suljetulla pihamaalla, kun kokous painoi päälle.

Päästöjen osalta Virtanen pitää sähköautoa parempana kuin polttomoottori-autoa.

– Tää on erittäin hyvä keksintö, arvioi hän ja huomautti, että myös sähkön tuotantomuoto vaikuttaa päästöihin.

Katso videolta tarttuuko vakaumuksellinen yksityisautoilun vastustaja Pekka Virtanen lopulta auton rattiin:

Katso videolta ajaako Pekka Virtanen autoa.

 

Edit 14:00. Kuvatekstiin korjattu pilkkuvirhe kilomterikulutuksesta ja auton malli on Renault Zoe, kun tekstissä kerrottiin virheellisesti auton olevan Citroen.