Juuma vei Phi­lip­pe Bouc­he­rin sy­dä­men, sit­tem­min hän on tuonut Kuu­sa­moon satoja ihmisiä – Mic­haë­lil­le ja Lealle va­lo­ku­va­ral­li on hää­mat­ka

Charlotte Boucher, 11, viettää perheensä kanssa kesälomaa osallistumalla Paris - North Cape -valokuvarallille. Viisihenkinen perhe asuu pakettiautossa neljän viikon ajan. Philippe Boucher tyttäriensä Emilièn ja Coralinen kanssa. Koko perhe osallistuu valokuvarallin järjestämiseen.
Charlotte Boucher, 11, viettää perheensä kanssa kesälomaa osallistumalla Paris - North Cape -valokuvarallille. Viisihenkinen perhe asuu pakettiautossa neljän viikon ajan.
Charlotte Boucher, 11, viettää perheensä kanssa kesälomaa osallistumalla Paris - North Cape -valokuvarallille. Viisihenkinen perhe asuu pakettiautossa neljän viikon ajan.
Kuva: Kaisa Vänskä

Elettiin vuotta 1986. Ranskalainen Philippe Boucher oli seurannut Paris-Dakar-rallin uutisointia kiinnostuneena ja halusi luoda jotain omaa. Jotain, mikä olisi maailman tunnetuimman erämaarallin vastakohta. 19-vuotias Boucher oli autollaan matkalla silloisesta kotikaupungistaan Jurasta opiskelukaupunkiinsa Lyoniin, kun keksi ajatuksen Paris – North Cape -valokuvarallista. Boucheria ei kiinnostanut kovin vauhti ja suorin reitti, vaan hän halusi matkustaa kiireettä. Piti olla aikaa ottaa valokuvia ja tutustua ihmisiin ja matkakohteisiin – ja etelän sijasta suunnattaisiin pohjoiseen.

Boucher pakkasi autonsa ja lähti tutkimaan Pohjoismaita yhdessä vaimonsa Valérien kanssa. Vuonna 1988 järjestettiin ensimmäinen Paris – North Cape -valokuvaralli.

– Ajattelen aina parhaiten, kun ajan autoa tai kävelen. Minulla oli tapana kirjoittaa ideoitani sadoille muistilapuille, joita liimailin työhuoneeni seinille ja sänkyni ympärille. Nykyään jätän päivittäin kymmeniä viestejä puhelinvastaajani. Ideani koskevat valokuvarallia, työtäni dokumenttiohjaajana ja -tuottajana sekä uusia projekteja, Boucher kertoo.

Elokuussa 2019 Michaël Carbonell-Mao, 33, ja Lea Mao-Carbonell, 27, ilmoittautuvat Kuusamotalon aulassa viimeisten joukossa Kuusamon etapin tarkastuspisteellä. Tummatukkainen nuori pari on pukeutunut rentoihin ulkoiluvaatteisiin, joissa näkyy käytön jälkiä. Takana on 21 matkapäivää alkeellisissa oloissa.

He ja 67 muuta osallistujaa ovat juuri tulleet Pieneltä Karhunkierrokselta. Käynnissä on 19. ralli.

– Luonto täällä on kaunista. Patikkamatka ei tuntunut pitkältä, koska sää oli todella hyvä, ei liian kuuma. Eikä metsässä ollut hyttysiä! Lea Mao-Carbonell kertoo.

Pari meni naimisiin kaksi viikkoa ennen Paris – North Cape -rallin alkua. Koska nimilaki Ranskassa muuttui, molemmat halusivat sekä säilyttää omat nimensä että ottaa toistensa sukunimet, koska se oli mahdollista. Paljon yhdessä matkustanut pari päätti unohtaa perinteisen häämatkan ja osallistua sen sijaan valokuvarallille. He olivat kuulleet rallista ystävältään, joka oli osallistunut sille aikaisemmin ja hehkuttanut kokemusta. He pitävät valokuvaamisesta, seikkailuista ja matkustamisesta, joten rallille osallistuminen tuntui luontevalta.

– Olemme saaneet uusia kokemuksia, tavanneet uusia ihmisiä ja nähneet uskomattomia paikkoja. Tämä on ollut todella hieno reissu, Carbonell-Mao kertoo hymyillen.

Michaël Carbonell-Mao ja Lea Mao-Carbonell valitsivat valokuvarallin häämatkakseen, koska pitävät matkustamisesta, valokuvaamisesta ja seikkailuista.
Michaël Carbonell-Mao ja Lea Mao-Carbonell valitsivat valokuvarallin häämatkakseen, koska pitävät matkustamisesta, valokuvaamisesta ja seikkailuista.
Kuva: Kaisa Vänskä

Ralli alkaa Pariisin laitamilta Vincennesin linnan pihalta. Tiimit ajavat Saksan läpi kohti Skandinaviaa ja yöttömän yön aurinkoa. Ensin Tanskaan, josta jatketaan lautalla suoraan Bergeniin, Norjaan.

Boucherin suunnittelema reitti hyödyntää syrjäisiä metsäteitä ja maisemareittejä, sillä Boucher haluaa välttää turistien kansoittamia alueita. Siksi ralliohjeissa suositellaan kaikkia osallistujia hankkimaan paperikartta tai useampi. Modernit GPS-laitteet ehdottavat yleensä suorinta tai nopeinta reittiä, eivätkä aina edes tunne päällystämättömiä teitä. Se ei sovi rallin ideaan.

Reitti siksakkaa Norjan ja Ruotsin läpi Lofooteille, jossa retkue pääsee kokemaan yöttömän yön. Lofooteilta ryhmä jatkaa Ruotsin ja Suomen kautta Nordkappiin. Sieltä tiimi ajaa Hamningbergin ja Lemmenjoen kautta Kuusamoon. Kuusamossa he yöpyvät yhden yön Oulangan leirintäalueella ja toisen Juuman leirintäalueella, joka avataan varta vasten heille.

Juuma vei Philippe Boucherin sydämen jo 1990-luvun alkupuolella, kun Boucher vieraili Kuusamossa ensimmäisen kerran. Saarimainen niemi, hiekkarannat, kirkas vesi ja puulämmitteinen sauna tekivät vaikutuksen ranskalaiseen.

– Etsin kaunista leirintäpaikkaa. Edellinen pysähdykseni oli Lemmenjoen alue Inarissa, joten oli hienoa löytää Kuusamosta alue, jossa luonto on vahvasti läsnä. Se oli Juuma. Kuusamon palvelut ovat riittävän lähellä, mikä on hyvä, sillä osallistujat tarvitsevat ruokaa, matkamuistoja ja polttoainetta.

Kuusamo on yksi valokuvarallin pitkäaikaisimmista pysähdyspaikoista.

– Kun osallistujilta kysyy rallin jälkeen parhaista rallimuistoista, useimmat liittyvät Suomeen. Ihmiset täällä ovat ystävällisiä. Joskus on käynyt niin, että joku on eksynyt reitiltä ja päätynyt jonkun syrjäisen talon pihaan pyytämään apua. Heidät on kutsuttu sisään kahville. Kun kahvit on juotu, on isäntäperheen mielestä jo liian myöhä jatkaa matkaa, joten matkalaiset voivat yhtä hyvin jäädä saunaan ja yöksi ja jatkaa eteenpäin vasta aamulla, Boucher kertoo nauraen.

Tärkeää on, ettei kiirehditä. Boucher haluaa näyttää osallistujille, kuinka itse yleensä matkustaa. Hän ei pidä turistirysistä eikä isoista hotelleista, sillä niissä ei näe aitoa elämää ja maa ja paikka jäävät vieraiksi. Boucherista on hauskempaa tavata ihmisiä, jutella, tutustua, telttailla.

Eric, Fanny, Margaux, Salomé ja Charlotte Boucher mahtuvat Volkswagen Transporteriinsa mainiosti. Auto on kompakti asumus, jonka suunnitteluun ja tekemiseen koko perhe on osallistunut.
Eric, Fanny, Margaux, Salomé ja Charlotte Boucher mahtuvat Volkswagen Transporteriinsa mainiosti. Auto on kompakti asumus, jonka suunnitteluun ja tekemiseen koko perhe on osallistunut.
Kuva: Kaisa Vänskä

Yhdessä tekeminen ja kokeminen on Boucherin perheelle tärkeää. Eric, 47, Fanny, 45, Margaux, 15, Salomé, 14, ja Charlotte, 11, viettävät kesälomaansa rallin merkeissä. Samasta sukunimestä huolimatta he eivät ole sukua Philippe Boucherille.

– Tutustuin Philippeen jo vuonna 1992, kun suoritimme asevelvollisuutemme yhdessä. Lupasin silloin, että osallistun rallille. Sitten lähdin töihin ulkomaille, tapasin vaimoni ja saimme lapsia. Jossain vaiheessa vain havahduin ja huomasin, etten koskaan osallistunut ralliin. Tässä me nyt olemme, koko perhe, 27 vuotta myöhemmin, Eric Boucher kertoo hymyillen.

Fanny Boucher on englannin opettaja ja Eric omistaa rakennusalan firman.

– Siksi pomoni sanoi, että voin pitää viisi viikkoa kesälomaa osallistuakseni rallille perheeni kanssa. Eikä tämä ole edes ensimmäinen lomani tälle kesälle, Boucher virnistää.

Bouchereille on tärkeää, että lapsilla on hauskaa. Siksi he ovat ottaneet lapset mukaan matkan suunnitteluun ja auton rakentamiseen. Yksityiskohdat on mietitty yhdessä ja tarkasti. Kaikelle tarvittavalle on paikkansa, mutta ylimääräistä autoon ei mahdu. Valkoisen Volkswagen Transporterin kyljessä on tarra, jossa viisi tikku-ukkoa kiertää maapalloa myötäpäivään. Vasemmassa yläkulmassa lukee ”Terra 5”. Teksti viittaa perheen matkoihin maailmalla.

Koko perhe nukkuu autossa. Katolta avautuu kahden nukuttava teltta, keskipenkit taitetaan alustaksi kahdelle ja etupenkille viritellään patja, jolla Charlotte nukkuu.

Viisihenkinen perhe mahtuu autoon hyvin. Takatilassa on jokaiselle oma laatikko, johon on pakattu kaikkein välttämättömimmät tarvikkeet. Takaa löytyy lisäksi avattava lieden ja pesualtaan yhdistelmä sekä pikkuriikkinen jääkaappi.

– Aika on mennyt todella nopeasti, mutta meillä on ollut hurjan hauskaa. Pidämme matkustamisesta ja avarista paikoista. Skandinavia on mystinen ja kiinnostava. Aiomme tulla tänne uudestaan, mutta emme rallin mukana. Tämä on hieno kokemus, mutta yksin matkustamisessa on enemmän vapautta, Fanny Boucher kertoo.

Jokaiselle perheenjäsenelle on auton perässä oma laatikko, jossa säilytetään kaikkein välttämättömimmät tarvikkeet.
Jokaiselle perheenjäsenelle on auton perässä oma laatikko, jossa säilytetään kaikkein välttämättömimmät tarvikkeet.
Kuva: Kaisa Vänskä

Suurimman vaikutuksen Bouchereihin on tähän mennessä tehneet yötön yö, Lofootit ja Norjan vuonot.

– Vietimme Lofooteilla yön patikoiden perheen kesken. Lähdimme leiristä illalla kymmenen aikaan ja tulimme takaisin aamukahdelta. Maisema oli uskomattoman kaunis. Se, ettei aurinko laskenut lainkaan.... Todellista taikaa. Minulla ei ole sanoja kuvaamaan, miltä se tuntui, Eric Boucher sanoo.

– Kokemusten hankkiminen ja jakaminen on tärkeää. Sen haluamme opettaa myös lapsillemme.

Ralliin kuuluu, että osallistujat ilmoittautuvat matkasuunnitelmaan merkityillä tarkastuspisteillä. Viiden päivän välein heidän tulee palauttaa yhteensä 20 kuvaa annetuista teemoista, kaksi kuvaa per teema. Tänä vuonna teemat ovat väri, muotokuva, rallin arki, pohjoinen elämäntapa, National Geographic, vapaa aihe, maisema ja valokuvaaja. Lisäksi jokaisen tiimin tulee kirjoittaa raportti valitsemastaan aiheesta, joka jollain tavalla liittyy vierailtuihin kohteisiin. Kuusamossa kuvattaviin suosikkiaiheisiin kuuluvat porot.

– Etelä-Suomestakin löytyy kauniita maisemia, mutta täällä porot ovat ikään kuin bonus. Varsinkin lapsiperheet rakastavat niitä, Philippe Boucher kertoo.

Valérie Boucher ottaa osallistujat Kuusamotalon aulassa vastaan ja kirjaa ylös, että he ovat tulleet tarkistuspisteelle ajoissa. Takana Michaël Carbonell-Mao, jonka papereita merkataan.
Valérie Boucher ottaa osallistujat Kuusamotalon aulassa vastaan ja kirjaa ylös, että he ovat tulleet tarkistuspisteelle ajoissa. Takana Michaël Carbonell-Mao, jonka papereita merkataan.
Kuva: Kaisa Vänskä

Alun perin ralli järjestettiin vuosittain, mutta Boucherin työt ja perheenlisäys rajoittivat ralliin käytettävissä olevaa aikaa.

Boucherin lisäksi rallia pyörittää 19 hengen tiimi, johon kuuluu myös Philippen koko perhe. Vaimo Valérie, lapset Johan, 21, Emiliè, 21, ja Coraline, 18, hoitavat jokainen omaa tonttiaan monen vuoden kokemuksella. Lisäksi perhe matkustaa välivuosina yhdessä tutkien mahdollisia uusia pysähdyspaikkoja.

– Seuraavan rallin reitti muuttuu vähän Ruotsissa ja Norjassa. Kuusamoon tulemme kuitenkin varmasti takaisin. Vastaanotto on täällä kerta toisensa jälkeen hyvä.

Vuodesta 1998 lähtien ralli on järjestetty joka toinen vuosi. Muitakin muutoksia on tullut. Ennen mukana oli kaksi mekaanikkoa, koska autoihin tuli aina jotain vikaa. Kaksi lääkäriä, koska ikinä ei tiedä, mitä tietämättömillä teillä tapahtuu.

Työtä ja säätöä oli enemmän.

– Ennen jouduimme kehittämään filmit ja kuvat. Silloin yhden tiimin piti ajaa aina muiden edeltä seuraavaan paikkaan, jotta saimme kuvat tuomaristolle ajoissa. Digitekniikalla kaikki on helpompaa. Välillä tietenkin on päiviä, jolloin pitää hoitaa asioita tiukalla aikataululla ja puhelin soi jatkuvasti. Nukuin viime yönä kolme tuntia. Yksi asia ei ole muuttunut vuosien varrella, ja se on unen vähyys rallin aikana, Boucher nauraa.

FAKTA

Paris – North Cape -valokuvaralli

Järjestetty vuodesta 1988 alkaen.

Vuonna 2019 ralli järjestetään 19. kertaa.

Kestää 31 päivää.

Kattaa yli 10 000 kilometriä.

Osallistujia Ranskasta, Sveitsistä ja Belgiasta.

69 henkeä.

23 tiimiä.

Tänä vuonna nuorin osallistuja 7-vuotias, vanhin 70-vuotias.