Kai­ken­lais­ta keikkaa kop­te­ril­la – Kuuden mi­nuu­tin len­nol­la ehtii nähdä Rukan näh­tä­vyy­det tai kurkata onko mökin katolla lunta

Helikopterista näkee maisemat erinomaisesti. Noin 800 kilon painoinen kopteri siirtyy työntämällä hallista aamulla pihalle ja töihin. Helikopterista näkee maisemat hyvin. Lentäjä Jussi Koivusaari kiertää Rukan monta kertaa päivässä. Rukalla näkyy olevan laskettelijoita. Rukan kylä on levittäytynyt tunturin juurelle.
Helikopterista näkee maisemat erinomaisesti.
Helikopterista näkee maisemat erinomaisesti.

Ison autohallin sisällä on helikopteri. Lentäjä Jussi Koivusaari tarkistaa, ettei polttoaineen joukkoon ole kondensoitunut vettä ja silmäilee koneen olevan kunnossa. Sitten koneen jalaksiin kiinnitetyt siirtorenkaat paikalleen ja helikopteri työnnetään ulos. Robinsson R 44 Raven on pian valmiina lähtöön. Helikopteri lentää kevään ajan Rukalla yleisölentoja. Rukan ja Valtavaaran ohella kierretään hieman etäämmälläkin. Välillä tulee hieman erikoisempiakin tilauksia.

– Onhan sitä käyty vaikkapa Suomulla syömässä tai haettu synttärisankareita lentokentältä, myhäilee Koivusaari.

– Osa asiakkaista on paikallisia, mutta suurin osa on turisteja, jotka haluavat nähdä aluetta vähän laajemmin. Jonkin verran on myös ihan tilauskeikkaa. Paikalliset haluavat käydä katsomassa vaikka kotitaloaan tai joku haluaa käydä kurkistamassa onko mökin katolla kuinka paljon lunta.

Nelipaikkaiseen koneeseen asetutaan kuten urheiluautoon, tiiviisti. Koivusaari tarkistaa, että turvavyöt ovat kiinni ja sulkee ovet. Sitten kuulokkeet päähän.

– Odotellaan hetki, että moottori lämpenee.

Hallin pihalla on odottamassa toinenkin helikopteri.

– Lennetään vuorotellen. Tuossa toisessa koneessa on nyt huolto lähestymässä.

Koivusaari asettaa korkeusmittarin ja keinohorisontin asetukset kohdalleen. Kuulokkeista kuuluu säätiedotusta. Pian kierrokset kiihtyvät, roottiri pyörii nopeammin ja kopteri nousee kevyesti ilmaan. Tuuli on hieman puuskainen ja heilauttaa konetta vähän. Tavanomainen lentokorkeus on noin 600 metriä merenpinnasta. Rukan huippu on 500 metrissä, joten matkaa tehdään muutaman sadan metrin korkeudella. Näkymät kopterista ovat erinomaiset.

– Olen sanonutkin lentopelkoisille, että kopterista näkee hyvin ulos, paremmin kuin lentokoneesta. Ei pelota niin paljoa.

– Kaikki matkustajat ovat tulleet hymy leveänä lennon jälkeen ulos koneesta.

Rukan rinteillä näkyy laskettelijoita kun Koivusaari ohjaa kopterin kohti Valtavaaraa. Metsässä ei näy nyt retkeilijöitä. Huipulla oleva maja näyttää pienoismallilta.

– Olen jonkun kerran hirviä nähnyt liikkuvan, mutta karhua en ole vielä kertaakaan onnistunut näkemään.

Nuorunen näkyy kaukana idässä, lännessä avautuvat Kitka ja muut järvet. Ilmasta näkee kuitenkin kuinka paljon Rukalle on rakennettu mökkialueita.

– Aurinkoisena päivänä maisemat näkyvät paremmin.

Totta. Pilvinen päivä poistaa varjot ja latistaa korkeuseroja.

Kuusamossa lentäminen on varsin vapaata, paitsi itärajan suuntaan.

– Juumaan täytyy tehdä jo lentosuunnitelma. Rajalla on 2,5 kilometriä leveä lentokieltoalue.

Pari kilometriä hujahtaa lentämällä kuitenkin hetkessä.

– Totta. Ei ole syytä mennä sinne päin

Viime keväänä aurinkoisia päiviä oli runsaasti. Tämän talven pilviset päivät ovat verottaneet asiakkaiden määrrää.

– Onhan tämä vähän ilmoista kiinni, kuin jäätelön myyntiä. Aurinkoisina päivinä lentoja on paljon.

Kopteri lentää vain valoisaan aikaan.

– Auringon nousun ja laskun välisenä aikana. Tammikuussa lentoaika oli aika lyhyt, eikä se ollut pitkä vielä hiihtolomienkaan aikaan.

Procopter on lennättänyt ihmisiä Rukalla nyt neljättä vuotta. Helikopterilennätyksiä alueella on järjestetty kuitenkin jo kymmenkunta vuotta.

– Vastaavia lennätyksiä on myös muissa laskettelukeskuksissa.

Esimerkiksi Kilpisjärven lennätyksistä Ruka kuitenkin poikkeaa. Kilpisjärvellä kuljetetaan myös retkeilijöitä ja kalastajia paljon erämaahan ja sieltä pois.

– Kuusamossa esimerkiksi puiston alueelle ei voi laskeutua. Laskeutumiseen muuten riittää maanomistajan lupa.

”Olen jonkun kerran hirviä nähnyt liikkuvan metsässä, mutta karhua en ole vielä kertaakaan onnistunut näkemään.”
Jussi Koivusaari
helikopterilentäjä

Keskimääräinen lentoaika lyhyimmillä yleisökeikoilla on noin kuusi minuuttia.

– Siinä kierretään Ruka ja Valtavaara. Matkalla näkee myös Riisitunturin ja Venäjän puolelle aika pitkälle.

Lentoaikaa kopterille tulee päivässä keskimäärin tunnin verran. Päivästä selvitään yleensä yhdellä tankkauksella.

Paikkoja helikopterissa on neljälle, mutta painoraja tulee nopeammin vastaan.

– Käytännössä mukana voi olla lentäjä mukaanlukien kolme miestä ja vaikkapa lapsi. Yleensä lennämme kuitenkin hieman vajaalla tankilla, jolloin lastia voi olla vastaavasti enemmän.

Yhtiöllä on yksi oma helikopteri Helsingissä, muuten käytetään vuokrattuja koneita.

– Ei Suomessa helikoptereita edes kovin paljoa ole, ehkä sata kappaletta. Lisäksi tietysti armeijan ja pelastushelikopterit.

Helikopterilentäjiäkään ei kovin paljon päälle sadan ole.

Helikopterilentämiseen Koivusaari innostui itse viitisentoista vuotta sitten.

– Minulla on aiemmin ollut lentokoneen lupakirja. Jyväskylässä sitten näin rallien yhteydessä koptereita ja sanoin kaverille, että vuoden kuluttua lennän tuollaisella. Pitihän se sana pitää.

Yhtiö onkin sittemmin yksi Jyväskylän suurajojen kopterilennättäjistä.

– Varsinainen päätyö meillä on sähkölinjojen raivaus.

– Yleisölennätys on kuitenkin mukavaa. Tässä tapaa ihmisiä ja tämä on oikeaa työtä.

Ruka taas valikoitui paikaksi koska Koivusaarella on täällä loma-asunto.

KS Fakta

Robinsson R 44 Raven

Polttoaineen kulutus 60 l / h

Huippunopeus yli 200 km/h

Toiminta-aika 3 tuntia

Yhdellä tankkauksella lentää noin 600 km

Omapaino noin 770 kg

Lentoonlähtöpaino 1150 kg

Valmistaja Robinsson Helicopter Company USA

Mallia rakennettu vuodesta 1992 alkaen

Eniten valmistettu helikopterimalli

Procopter

Yritys perustettu vuonna 2004

Kotipaikka Kannus

Matkustajakuljetukset, rahtikuljetukset, yleisölennätykset, johtokatujen latva- ja oksasahaukset, myrskytuhojen tarkastus, sähkölinjojen tarkastukset.