Kokeilu: Tekoäly uutisoi Koil­lis­sa­no­mien jutut tällä vii­kol­la

TOIMITTAJALTA: Len­to­pal­lo­ke­vään rat­kai­su­het­ket lä­hes­ty­vät – Pölkky Kuu­sa­mon vä­him­mäis­ta­voit­tee­na run­ko­sar­jas­sa pitää olla kol­man­nen sijan säi­lyt­tä­mi­nen

Mainos: Tilaa Koillissanomat Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 3 kk 35,70 € + 2 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Kir­je­pos­tin ja­ke­li­joi­ta on Postin lisäksi jo useita – Tänä vuonna jo 100 000 "väärin jaet­tua", olisi pitänyt pa­laut­taa ja­ke­li­jal­le: Se taas olisi pitänyt itse sel­vit­tää kryp­ti­ses­tä kir­jain­yh­dis­tel­mäs­tä

Arkistokuva postinjaosta vuodelta 2005, jolloin postin vielä jakoi Suomen Posti.
Arkistokuva postinjaosta vuodelta 2005, jolloin postin vielä jakoi Suomen Posti.
Kuva: Risto Pikkupeura

Posti ei ole enää ainoa postin jakelija Suomessa Kirjepostia jakavia jakeluyhtiöitä on Suomessa jo 15. Jakeluvirheiden tapauksissa kirjeen jakelijan tunnistaa merkinnästä kirjekuoressa. Muiden jakeluyhtiöiden väärin jakamia lähetyksiä ei pidä laittaa Postin kirjelaatikoihin, tiedottaa Posti.

Kuluttajat palauttavat Suomessa Postille keltaisiin kirjelaatikkoihin viikoittain tuhansia vääriin osoitteisiin jaettuja kirjeitä, jotka todellisuudessa ovat olleet muiden jakeluyhtiöiden jakamia.

– Postiin on palautettu tänä vuonna jo lähes 100 000 virheellisesti jaettua lähetystä, jotka ovat olleet muiden kuin Postin jakamia. Näissä tapauksissa vastuu virheestä kuuluu aina jakelusta vastaavalle jakeluyhtiölle. Väärin jaetut kirjeet olisi pitänyt palauttaa suoraan jakelusta vastaavalle jakeluyhtiölle eikä Postille, korostaa Postin kirje- ja markkinointipalveluista vastaava Kaj Kulp.

Kuusamossa kirjejakelusta huolehtii myös Koillisjakelu.– Mikäli saat jollekin muulle tarkoitetun kirjeen, lehden tai paketin ja osoitekentässä on Koillisjakelun KOJA -tunnus, palauta lähetys avaamattomana Koillisjakelun palautuspisteeseen, Kitkantie 31-33, Koillissanomien pääsisäänkäynnin yhteydessä olevaan laatikkoon. Voit myös tilata palautuskuoren soittamalla Koillisjakelun asiakaspalveluun 044 7370 205 arkisin klo 6.30-11. Lisätieto löytyy myös Koillissanomien sivulta www.koillissanomat.fi, kertoo Leena Mustonen Koillisjakelusta.

Asiakkaan tulee huolehtia, että kirjeen lähettäjällä on oikea osoite.

Postilain mukaan kunkin postiyrityksen on järjestettävä palvelu virheellisesti jakamiensa lähetysten palauttamista varten. Jos asukas saa Postin jakaman kirjeen, joka on tarkoitettu jollekin muulle henkilölle (esimerkiksi edelliselle asukkaalle), lähetyksen päälle voi kirjoittaa ”jaettu väärin” ja palauttaa se lähimpään Postin kirjelaatikkoon. Tällöin Posti toimittaa sen oikeaan osoitteeseen. Väärin jaettua kirjettä ei saa avata tai hävittää.

Postilaki edellyttää, että postiyrityksen on merkittävä lähetyksensä siten, että ne ovat tunnistettavissa ja erotettavissa muiden postiyritysten vastaavista lähetyksistä. Kirjeissä onkin aina jakelijan tunnus, josta erottaa mikä yritys vastaa jakelusta. Postin jakamissa yrityskirjeissä lukee Posti Oy sekä tunnus Priority tai Economy.

– Jos postinsaaja on saanut toisen postinsaajan kirjeen, on hyvä ensimmäiseksi selvittää, mikä jakeluyhtiö vastaa jakelusta. Kirjekuoressa oleva kirjainyhdistelmästä tunnistaa jakeluoperaattorin. Jos ei ole saanut odottamaansa kirjettä, niin käytännössä se pitää kysyä lähettäjältä.

Yrityskirjeitä eli sopimusasiakkaiden lähettämiä kirjeitä - esimerkiksi laskuja - jakaa Postin ohella 14 muuta jakeluyhtiötä eri puolella Suomea. Nämä 14 yhtiötä jakavat kirjepostia sanomalehtien varhaisjakelualueilla sanomalehtien jakelun yhteydessä yöaikaan, kun taas Posti jakaa kirjeet päiväjakelussa.

– Kilpailu postinjakelussa on nykyisin vapaata aiempien postilain muutosten myötä ja alalle tulon kynnys on matala, korostaa Kulp.