Tilaajille

Kon­sert­tiar­vio: Pyhän Ristin kirkon urut soivat kuin sin­fo­nia­or­kes­te­ri

Giampaolo di Rosa, urut Kuusamon Pyhän Ristin kirkossa 12.9. Kirkon urut 30 v.

Giampaolo di Rosa (urut) antoi kuulijoille hyvän oppitunnin musiikin eri elementtien luontevasta tulkinnasta teoksesta toiseen. Kaikessa tekemisessä ymmärsi, että di Rosa on sekä huippu-urkuri että säveltäjä sekä rohkea tulkitsija. Beethovenin alkujaan pianolle sävelletyn Pateettisen sonaatin (op. 13/8 c-molli) arkkitehtooninen muotorakenne tuli di Rosan käsissä esiin kuin säveltäjä itse olisi sovituksen tehnyt. Di Rosa sai sonaatin ensimmäisen osan eri temaattiset jännitteet hienolla tavalla esiin. Hän käytti oivaltavasti rytmiä ja artikulointia sekä urkujen äänikertojen mahdollisuuksia aina viimeistä piirtoa myöten. Ensimmäisessä osassa oli ajaton tunnelma ja hitaan toisen osan lyyrisyys puhutteli. Ainoastaan kolmannen osan nopean Rondon sävelkulut jäivät hivenen vaisuiksi. Suurten urkujen käännökset ja kirkon akustiikka tekivät artikuloinnista haastavaa.

Ranskalaisen Olivier Messianin (1908-1992) teosten parissa (Les Corps glorieux) di Rosa oli kuin kotonaan. Messianin persoonallinen sävelkieli tuli tulkinnoissa vahvasti esiin ja kuulijana ei voinut kuin ihmetellä di Rosan sulavaa urkurekistereiden hallintaa. Legatolinjat olivat sulavia, eikä dynamiikassakaan ollut valittamista.