Korkea aika pe­las­taa ko­ti­maan mat­kai­lu - nyt on tu­han­nen taalan paikka

-
Kuva: Mikko Halvari

Minulla ei ole tapana tällä palstalla repostella omaa elämääni, mutta nyt on poikkeus. Takana on nimittäin kahden viikon loma, joka sujui kotimaan matkailun merkeissä. Laitoin kaikki kulut luottokorttini kautta nähdäkseni, mitä tämä lysti maksoi.

Summa nousi yllättävän korkeaksi, vaikka yövyin vain kolme kertaa paikoissa, joista piti maksaa. Osan matkoistakin taitoin läheisteni matkassa, mutta silti rahaa oli kulunut yhtä paljon kuin viime syksyn viikon kestävällä Ranskan matkalla, josta pelkät matkat veivät puolet kustannuksista.

Eilisessä Koillissanomissa oli juttu kotimaan matkailusta tämän kulmakunnan näkökulmasta. Suomalaiset ovat lähteneet liikkeelle runsain joukoin ja etenkin luontomatkailu on saanut uusia harrastajia. Tämä on hyvä uutinen jos mikään rankan koronatalven jälkeen, joka koetteli alueen matkailualan yrittäjiä raskaalla kädellä. Hyvä uutinen on myös se, että Kuusamo oli 23. suosituin mökkipaikkakunta.

Rankkoja toimenpiteitä kotimaan matkailun elossa pysymiseksi on siis tehtävä. Alan etujärjestö MaRa teki kesäkuussa jäsenkyselyn, jonka mukaan kylpylöistä yli 80 prosenttia on menettänyt vähintään 50 prosenttia liikevaihdostaan kesäkuussa. Jopa 18 prosenttia kylpylöistä arvioi olevansa konkurssiuhan alla kuuden kuukauden kuluttua.

Hotelleista yli 70 prosenttia on menettänyt kesäkuussa vähintään 50 prosenttia liikevaihdostaan. 11 prosenttia hotelleista arvioi olevansa konkurssiuhan alla kuuden kuukauden kuluttua.

Ravintoloista ja kahviloista yli 50 prosenttia on menettänyt kesäkuussa vähintään 50 prosenttia liikevaihdostaan. Noin 10 prosenttia ravintoloista ja kahviloista arvioi olevansa konkurssiuhan alla kuuden kuukauden kuluttua.

Sama suunta näyttää MaRan mukaan jatkuvan myös heinä-elokuussa suurimmalla osalla yrittäjistä, joskin tilanne Kuusamossa on monta muuta paikkakuntaa parempi.

MaRa esittää ensiavuksi arvonlisäverojen väliaikaisesta alentamisesta matkailu- ja ravintolapalveluiden kysynnän ja työllisyyden parantamiseksi. Sitä toivovat myös asiakkaat. Suomen kallis hintataso ei ole matkailualan vika, vaan Suomen korkean hintatason. Esimerkiksi ruokakorin hinta oli viime syksynä Espanjassa 30 prosenttia alhaisempi kuin meillä. Myös tuloverotus on Suomessa korkea. Ymmärrän kyllä, että meillä on monet asiat verotuksen ansiosta paremmin kuin muualla maailmassa ja myös Euroopassa. Tarvitaan siis verotuloja ja tulevaisuudessa vieläkin enemmän.

Monella taholla ennustetaan kesän jälkeisen elämän suunnan määräytyvän paljolti ihmisten pelkokertoimen sietämisestä ja tietenkin myös vallitsevasta koronatilanteesta. MaRasta kerrotaan, että alan yrittäjät ovat tehneet valtavasti töitä turvallisuuden hyväksi. Nyt on syytä pysyä Suomessa ja muistaa presidentti Sauli Niinistön tiistai-iltana lausumat sanat "Kaunis on lähellä". Potentiaalia on, sillä Suomen matkailutase on tällä hetkellä 2,5 miljardia.