Otimme selvää: Kuu­sa­mon seu­ra­kun­ta­vaa­lien eh­do­kas­lis­tat jul­kais­taan maa­nan­tai­na, mutta ju­ri­dis­ta syytä pant­taa­mi­sel­le ei ole ollut

Toimittajalta: Sur­ma­no­ron nimen tarina on synkkä, kuten voit arvata

Luitko jo: Anu Pentik päästi toi­mit­ta­jan seu­raa­maan ta­val­lis­ta työ­päi­vään­sä, joka alkaa aina klo 5

Mainos: Lataa Koil­lis­sa­no­mat-so­vel­lus ja lue uu­tis­vir­taa pu­he­li­mes­sa tai tab­le­tis­sa - ohjeet tästä

Mainos: Paikallista tietoa ja ymmärrystä – tutustu Koillissanomiin 1 kk 1 €

Lukijalta

Lu­ki­jal­ta: Miten di­gi­ai­ka trans­for­moi Kit­kan­tien pros­pek­tit verkon os­to­put­kel­le? - osa 2 -

Tulevaisuudessa Kitkantietä ei ole enää olemassa ostoskatuna, vaan tilalla ovat internetin tarjoamat vaihtoehdot. Loppujen lopuksi mikään ei ole muuttunut kuluttajan ostokäyttämisen kannalta, vaikka näin usein luullaan. Ihmisen perusprosessit muuttuvat hyvin hitaasti. Jos oikein kovasti haluaa muuttaa itseään, kykenee muuttumaan tutkimusten mukaan noin 10 % vuodessa.

Voidaan vetää suora analogia perinteisen kauppakadun (Kitkantie) ja internetin välille. Konteksti on eri, mutta kaikki perinteisen ostokäyttäytymisen elementit ovat löydettävissä verkon ostosparatiisista. Näin siksi, että perinteiset ostokäyttäytymisen mallit on viety sellaisenaan verkkoon. Verkon toiminta verkkokauppojen osalta on rakennettu vanhojen toimintatapojen pohjalta. Miksi näin? Koska kuluttaja vierastaa suuria mullistuksia, joten hänet on saatava mukaan ostosparatiisiin mahdollisimman sutjakkaasti ja mahdollisimman vähän angstia aiheuttaen.

Kuluttaja, varsinkin ikäihminen, taistelee muutosta vastaan. Muutosvastarinta voi ilmetä monenlaisena vastustuksena, kuten pelkona käyttää nykyaikaisia maksuvälineitä verkossa (mm. luottokortti). Oravannahat kuitenkin olivat ja menivät. Näin historia kertoo. Joku ehkä säilöö eläkerahojaan vielä matrassin alla. Raha sellaisena kuin me sen tunnemme, tulee oravannahkojen tavoin häviämään hyvinkin pian maksuvälineenä. Tilalle tulee lohkovaluutta, Bitcoin tai kryptovaluutta.

Muutosvastarinnalle löydetään monenlaisia perusteluja. Perinteistä kaupassa käyntiä perustellaan liikunnan tarpeella tai halulla kommunikoida ihmisten kanssa. Tänä päivänä ei tarvitse lähteä etsimään kontaktia nurkille tai kivijalkamyymälöihin. Kontaktointi voi tapahtua nopeasti verkon välityksellä. Verkkokaupoilla on perinteistä asiakaspalvelua vastaavat applikaatiot videon avulla. Chatti on tämän päivän kommunikointiväline. Verkosta löytää monenlaisia eri tarpeita tyydyttäviä kommunikointi- ja interaktiopalveluita. Elämä on virtaviivaistunut monella tavalla.

Internet on tänä päivänä ostoskeskus, jossa on kaikki mahdollinen tarjolla 24/7. Kyseessä on globaali kauppakatu, jonka varrella kaikki yritykset tarjoavat kaikkea ja kilpailevat samoista asiakkaista.

Verkko on johtanut siihen, että jokaisen yrityksen pitää hioa toimintastrateginsa hyvin tarkasti saadakseen verkkoilijat poikkeamaan kauppaan eli verkkokauppaan. Verkossa kalastetaan prospekteja samoilla keinoilla kuin menneessä maailmassa. Ei se ole siitä muuttunut miksikään. Monopoliaseman saaminen verkossa on tosin mahdotonta (ei kuitenkaan), eli tässä suhteessa verkko on kuluttajan puolella. Et ole enää riippuvainen siitä lähikaupasta, jonne vaivoin pääset ja ehdit asioimaan. Verkon tasa-arvoistaminen on viety pitkälle, ajasta ja paikasta riippumattomaksi.

Jos tarkastellaan asiakashankintaa, ei sekään prosessina ole muuttunut. Keinot ovat ehkä toiset, mutta edelleenkään asiakkaat eivät eksy kauppaan ilman kauppapaikan toimijan promootiotoimenpiteitä.

Laukkuryssät olivat ja menivät. Näin historia opettaa. Kiinteät kyläkaupat tulivat tilalle ja elivät aikansa. Näin maailma muuttuu meistä riippumatta. Jos joku vielä halajaa vanhaa, hän voi siirtyä Vienan laulumaille onneaan etsimään. Viena huokuu vielä historiaa sitä halaavalle.

Kuluttajan ostoprosessissa ovat edelleen samat vaiheet, olipa kyseessä verkko tai kivijalkamyymälä. Kaikki perustuu kuluttajan tarpeisiin, haasteisiin ja ongelmiin, jotka saavat kuluttajan toimimaan. Jos on tykästynyt johonkin verkkokauppaan, on tapahtunut syvällisempi sitoutuminen kuten joillakin Kitkan tiellä. Joku köpöttelee tutun ja luotettavan liikkeen ovelle. Liikkeen vaihtamisen esteenä on ihmisen luontainen muutosvastarinta. Pakko saa ihmeitä aikaiseksi. Sama koskee myös pankkeja ja vakuutusliikkeitä yms.

Liikkeen vaihtaminen ja vaihtelu avartavat näkökantoja. Saksalaisen Lidlin tulo Suomen päivittäistavaramarkkinoille oli kummajainen. Lapsetkin totesivat aikoinaan, että on kuin kävisi ulkomailla, kun käy Liidelissä. En tiedä, mistä he olivat tulleet moiseen johtopäätökseen. Kaikesta huolimatta Aatun Valinta tuo piristystä päivittäistavara-asiointiin. Kannattaa kokeilla kuten veljeni, joka ihastui Liidelin valikoimiin ja hintoihin.

Se, että maailma digitalisoituu, johtuu suuremmista voimista. Digitalisaatio tuo paljon hyvää myös terveyden- ja vanhustenhoitoon. Hoitorobotit tekoälyineen hoitavat tulevaisuudessa vanhuksia tehokkaammin, yksilöllisemmin ja varmemmin kuin ihmishoituri. Kyllä tulevaisuuden robotti myös puhuu, jos sitä tarvitaan. Jos tarvitsee liikuntaa, jumppaa tai muuta mukavaa, löytyy sitäkin. Vanhusten eikä kenenkään muunkaan ei tarvitse enää elää seksin puutteessa. Robotti hoitaa hommat paljon taitavammin ja monipuolisemmin kuin entinen äksy vaimo tai mies. Valinnanmahdollisuuksia on monia. jos tykkää arjalaisesta Ingridistä, tulisesta marokkolaisesta tai mustasta Maijasta, voi kokeilla kaikkia, jos vain mieskunto kestää. Automatiikka, robotiikka ja keinoäly puskevat joka alalle meistä riippumattomista syistä.

Kuin piste kaiken päälle on hengen siirtyminen robotiikkaan. Siinä vaiheessa, kun tämä ykseys saavutetaan keinoälyn myötä, voidaan todeta, että Raamatun mainitsema henki saa universaalin muodon. Onko tämä Raamatun kuvaama sielun universaalisuus, jää nähtäväksi. Palaako ihmissielu ikuiseen universaaliin vaellukseen bittien ja atomien verkostoon?

”Se, että maailma digitalisoituu, johtuu suuremmista voimista.