Kun kaupungin johto kertoo, että ”valokuituverkon investoinnit pitää kuulua jatkossakin teleoperaattoreille”, niin kertoo kyllä ettei asia ole mitenkään hallinnassa.
Valtioneuvoston kanslia julkaisi jo 2006 ”kansallinen tietoyhteiskuntastrategia 2007–2015” julkaisun, jossa tavoitteena oli, että vuonna 2015 100Mbit/s-yhteysnopeuden liittymät ovat yleisesti käytössä ja kaikki uudet rakennetaan nopeuteen 1Gbit/s.