Tuomio: Nis­sin­vaa­ran koulun suun­nit­te­li­ja va­hin­gon­kor­vauk­seen van­has­ta suun­nit­te­lu-ura­kas­taan

Joko luit: Pal­lo-Kar­hu­jen edustus aloit­taa jo pian val­mis­tau­tu­mi­sen ensi kauteen – Kai Puonti jatkaa pää­val­men­ta­ja­na

Toimittajalta: Onko di­gi­ta­li­saa­tio hyvä vai huono asia?

Mainos: Koillissanomat Digi talvitarjouksena 5 kk nyt vain 38,70 €! Tilaa tästä

Lumi uupuu maasta, mutta kelk­ka­kaup­pa käyn­nis­tyi jo vilk­kaa­na – "E­ri­tyi­ses­ti ummella ajet­ta­vien kelk­ko­jen koh­dal­la ke­hi­tys­tä tehdään voi­mak­kaas­ti"

Jaakko Tornberg kertoo kelkkakaupan käynnistyneen jo, vaikka maa onkin vielä lumeton.
Jaakko Tornberg kertoo kelkkakaupan käynnistyneen jo, vaikka maa onkin vielä lumeton.
Kuva: Mikko Halvari

– Juuri tässä luovutettiin kelkka asiakkaalle, vastaa Sauli Pätsi uteluun, joka kelkkakauppa on Koillismaalla käynnistynyt.

– Varsinkin vaihtokoneita myydään jo hyvin. Uusia kelkkoja aletaan myös pian luovuttaa ostajille.

Vastaava vilske käy myös kylän toisessa päässä Koillis-Motorilla.

– Käytettyjen myynti alkoi jo elokuussa, vastaa Jaakko Tornberg.

BRP:n mallistossa on näille lumille uusittu moottoreita ja parannettu kelkkojen runkorakenteita.

– Kyllä koko ajan kelkkoja kehitetään lisää. Erityisesti ummella ajettavien kelkkojen kohdalla kehitystä tehdään voimakkaasti. Ne kevenevät ja tehoja tulee lisää.

Myös S. Pätsin myymissä kelkkamalleissa kehitys on samansuuntaista.

– 2-tahtisten moottoreiden kehitys on ollut nopeaa. Syvän lumen kelkat ovatkin lähes kaikki 2-tahtisia. Niiden polttoaineen ruiskutusta on muun muassa kehitetty ja tuloksena on polttoainetaloudellisempia moottoreita. Kelkkojen painoa saadaan myös tiputettua.

Syvän lumen kelkan paino onkin enää noin parisataa kiloa.

Kelkkareittien kunto on Koillismaalla parantunut.

– Maastotöitä on tehty. Siltoja on rakennettu ja kantoja revitty reiteiltä pois, kertoo Sauli Pätsi.

– Viime talvena turistit jopa kehuivat kelkkareittejämme. Aiemmin palaute on ollut moitteita. Viime talvi oli ensimmäinen, jolloin kuului kehuja, kiittelee Tornberg.

– Kaupungin pitäisikin panostaa reitistöjen kuntoon. Kelkkailijat tuovat muihin matkailijoihin nähden enemmän rahaa, sillä he ostavat palveluita, majoittuvat ja ruokailevat täällä. Osalla on jopa mökki vain sitä varten, että voivat kelkkailla täällä.

Kuusama onkin tunnettu lumivarmana kelkkailualueena.

Uusia kelkkoja aletaan luovuttaa ostajille pikapuoliin.