Asuntopula: Kuu­sa­moon lisää vuok­ra-asun­to­ja ja mai­se­ma­tont­te­ja

Vanhat kuvat: Kuinka on suksi luis­ta­nut? – Katso kuvat men­neil­tä tal­vi­lo­ma­vii­koil­ta

Toimittajalta: Nuoriso ei olekaan pilalla

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan kesän ajalle - tutustu ja hae tästä

Kolumni

Met­ro­po­liit­ta Elian jou­lu­ter­veh­dys: Kristus syntyy – kiit­tä­kää!

-

Jouluun liittyy rauha. Suomessa olemme tottuneet joulunajan rauhan alkavan Turussa julistettavan joulurauhan myötä. Esikuvana toimii pyhät kirjoitukset, joiden mukaan ”Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa”, kuten paimenille ilmestynyt enkelijoukko parituhatta vuotta sitten julisti Betlehemissä. Kristuksen syntymä toi maan päälle suuren ilon ja myös rauhan ihmisten keskelle. Tai näin oli ainakin tarkoitus.

Historian kirjat ja tämän päivän uutiset kuitenkin kertovat karua kieltään siitä, ettei ihmiskunta ole saanut elää rauhassa aikojen saatossa. Mutta mitä on tuo rauha ja mitä sillä tarkoitetaan? Nykykäsitys rauhasta liitetään rauhallisiin, sodasta vapaisiin aikoihin. Puhutaan rauhan ajasta, jolloin vaikkapa meidän Suomen alueella ei ole aseellisia taisteluja.

Joulurauhalla puolestaan tarkoitetaan enemminkin sisäistä, henkistä ja hengellistä rauhaa ihmisten sydämissä. Sellaista rauhaa, jotta ihmiskunta saisi viettää Kristuksen syntymäjuhlaa ilman turhia levottomuuksia tai ”itkua ja hampaiden kiristelyä”. Jotta Kristus tulisi sydämiimme Hänen syntymä-juhlanaan.

Tänäkin jouluna kuitenkin yhä harvempi kristitty saa viettää tätä suurta juhlaa maallisen rauhan vallitessa. Käsittämätön ja raaka hyökkäyssota Ukrainassa jatkuu yhä edelleen ja Ukrainan kansa tarvitsee materiaalista apua henkisen ja hengellisen tuen lisäksi. Myös Suomeen paenneet ukrainalaiset sotapakolaiset tarvitsevat apuamme. On hyvä muistaa, että Herramme joutui heti synnyttyään maanpakoon Matteuksen evankeliumin mukaan.

Joulun sanoma löytyy siis Kristuksesta, lihaksi tulleesta Jumalasta, joka syntyi ihmiseksi pelastaakseen maailman. Varhaisen kirkon merkittäviin hymnirunoilijoihin kuulunut pyhä Efraim Syyrialainen (+373) on runoillut rauhasta ja sovinnosta Kristuksen syntymään liittyen: ”Siunattu on Sanansaattaja, joka saapui suurta rauhaa kantaen: Isänsä armosta hän alentui puoleemme viemättä meidän erheitämme ylös mukanaan, sillä Hän saattoi sovintoon Herruuden ja sen omaisuuden”.

Rukoilkaamme rauhaa ja sovinnonmieltä valtioiden päättäjille ja johtajille, jottei maailmassa kenenkään tarvitsisi elää enää päivääkään sodan, pommitusten ja kuoleman pelossa! Rukoilkaamme Kristuksen rauhaa ihmisten ja kansakuntien välille!

Tänä jouluna muistamme erityisesti heitä, jotka eivät saa viettää joulun juhlaa rauhassa, vaan joutuvat elämään joko maanpakolaisuudessa tai muukalaisina vieraiden armoilla. Muistamme heitä, jotka joutuvat viettämään joulua pommikoneiden jylinässä, niiden koneiden, jotka estävät heitä kuulemasta enkelien veisua vastasyntyneestä Jeesus-lapsesta. Kristus syntyy tänä jouluna maailmaan, joka on kaikkea muuta kuin rauhan tyyssija. Maailma kaipaa kipeämmin kuin pitkiin aikoihin Kristuksen rauhaa. Siksi ja juuri siksi maailma tarvitsee nyt joulun sanomaa Betlehemissä syntyvästä Vapahtajasta.

”Kunnia olkoon Jumalalle korkeuksissa ja maassa rauha! Tänään Betlehem ottaa vastaan Hänet, joka aina istuu Isän kanssa, tänään enkelit ylistävät syntynyttä lapsukaista tavalla, joka sopii vain Jumalalle: Kunnia olkoon Jumalalle korkeuksissa ja maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto.” (Toisen joulupäivän jumalanpalvelusteksteistä)

Halutessa voi Ukrainaa avustaa rahallisesti ortodoksisen kirkon kansainvälisen diakonian ja lähetystyön järjestö Filantropia ry:n kautta.