Yrittäjälinja: Lu­kio­lais­ten mi­ni­yri­tyk­set ki­saa­vat tänään Oulussa

Kesätyöt: Nuoria pal­ka­taan metsää is­tut­ta­maan

Toimittajalta: Nuoriso ei olekaan pilalla

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan kesän ajalle - tutustu ja hae tästä

Kolumni
Tilaajille

Nä­kö­kul­ma: Suomen tavoite on vä­hin­tään­kin kun­nian­hi­moi­nen – mak­sam­me­ko ny­kyi­ses­tä ta­voit­tees­tam­me liian kovan hinnan ja ajamme teol­li­suu­tem­me ah­din­koon?

Suomi elää viennistä. Kilpailukykyiset ja ihmisiä työllistävät yritykset ovat taloutemme selkäranka. Koillismaalla merkittävimpiä vientitoimialaoja ovat puu-, metalli- ja matkailuala. Kaikki toimialoja, joissa tarvitaan paljon kuljettamista. Tavaraliikenteen näkökulmasta jalostettavaa raaka-ainetta kuljetetaan tehtaille ja tehtailta satamiin.

Rautatieyhteyttä Koillismaalle ei ole eikä varmasti ihan lähivuosina tule. Maantieteellisen sijaintimme puolesta olemme kauempana päämarkkinoista keskeisiin kilpailijamaihimme verrattuna. Kuljetuksistamme 85 % hoidetaan kumipyörillä.

Raskaalla liikenteellä ei ole näköpiirissä vaihtoehtoja vaihtaa dieselkäyttöisiä autoja sähkö- tai kaasukäyttöiseen kalustoon. Kuorma-autojen sähköistämisen haasteena on nykyisen akkuteknologian pitkät latausajat sekä akun korkea paino.

Lue Digiä _vain 1 €/kk_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita

Kaikki sisällöt verkossa ja sovelluksessa Näköislehdet ma, ke ja pe sekä arkisto Kuvagalleriat, videot ja livelähetykset Päivittäiset uutiset sähköpostiisi