Viikonvaihde: Ko­rouo­man pio­nee­rin mat­kas­sa Rus­keal­la vir­ral­la

Menot: Nappaa tästä vinkit Koil­lis­maan me­noi­hin

Toimittajalta: Oman alan va­lit­se­mi­nen voi olla ta­sa­pai­not­te­lua in­to­hi­mon ja käy­tän­nön vä­lil­lä.

Mainos: Koillissanomat Digi talvitarjouksena 5 kk nyt vain 38,70 €! Tilaa tästä

”Puita vä­hem­mäk­si ja säi­lyt­tä­kää vi­no­par­kit!  – Kit­kan­tien ylei­sö­ti­lai­suus veti pa­ri­kym­men­tä kiin­nos­tu­nut­ta

Suunnitelmia esiteltiin valtuustosalissa ja havainnekuvia hankkeesta oli seinällä.
Suunnitelmia esiteltiin valtuustosalissa ja havainnekuvia hankkeesta oli seinällä.
Kuva: MIKKO HÄME

Suunnitelmat Kitkantien vinoparkeista luopumisesta ja siirtymisestä pitkittäisparkkeihin ei saa vieläkään kaikilta kuusamolaisilta kiitosta. Tämä tuli ilmi Kitkantien parantamissuunnitelmien yleisötilaisuudessa keskiviikkoiltana.

Voimakkaimmin vinoparkkien muuttamista pitkittäisparkeiksi vastusti entinen kauppias Juhani Kortesalmi. Hänen mukaansa keskustan yrittäjien leipä tulee vinopysäköinnistä.

– Eivät ihmiset vie autojaan erityisille parkkialueille vaikkapa pankin taakse. Lisäksi moni vanhempi ihminen ei jaksa kävellä sieltä kauppoihin. Puita vähemmäksi ja säilyttäkää vinoparkit!

Myös yrittäjä Paavo Kallunki oli sitä mieltä, että vinoparkkipaikkoja pitää keskustassa olla.

Hankevastaava Ari Kuotesaho ely-keskuksesta sanoi suunnitelmissa lähdetyn siitä, että ajattelutavan liikkeiden oven eteen pysäköinnistä on muututtava.

– Autojen parkkialueita on suunniteltu Kuusamon ydinkeskustaan useampaankin kohtaan. Autoja voi jättää sinne ja liikkua kävellen kauppoihin. Tämä on hyväksi havaittu toimintatapa muuallakin keskustoissa. Kun vinopysäköinti Kitkantien varrelta häviää, kevyen liikenteen väyliä voidaan leventää ja nostaa alueen viihtyvyyttä.

Kuusamon keskustan (Ouluntaival-Kitkantie aina rajan risteykseen saakka) parantamissuunnitelma on valmisteluvaiheessa. Toinen yleisötilaisuus pidettiin keskiviikkona. Tiesuunnitelma on valmis maaliskuun loppuun mennessä ja tulee nähtäville huhti-toukokuussa. Sen jälkeen tehdään rakennussuunnitelma ja näillä näkymin rakentaminen alkaisi kesällä 2019.

Kuotesahon mukaan hinta on vielä avoin. Hanketta lähdetään toteuttamaan siten, että ensimmäisessä vaiheessa parannetaan niin sanottua neljäntien risteyksen aluetta. Siitä lähdetään menemään Kitkantietä pitkin kohti rajan risteystä.

Hanketta esitellyt projektipäällikkö Pirkka Hartikainen Sito Oy:stä kertoi, että neljäntien risteyksen liikennevalot jäävät pois ja risteykseen tulee kiertoliittymä, joka toimii liikennevaloja paremmin. Risteyksessä olevan entisen pankkirakennuksen sivusiivet puretaan ja rakennuksen taakse tulee tapahtuma-aukio.

– Kitkantien vinoparkkipaikat muutetaan pitkittäissuuntaisiksi. Näin saadaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille leveämmät väylät kumminkin puolen katua. Erilaisia istutuksia lisätään, samoin valaistusta parannetaan.

Myös Kitkantien ja Kaarlo Hännisentien risteyksessä olevat liikennevalot poistetaan ja risteykseen tulee kiertoliittymä. Liikuntahallin liittymä siirretään nykyiseltä paikaltaan noin 50 metrin pohjoisemmaksi ja lähemmäksi Nilojokea, mikä lisää liikenneturvallisuutta, Hartikainen kertoi.

Tilaisuudessa oli mukana muutamia valtuutettuja. Muun muassa Jouni Mustonen ja Martti Turunen sanoivat, että keskustan kehittämistä on veivattu jo vuosikymmeniä eikä mitään ole oikein tapahtunut. On keksittävä jotain uutta nykyisen verrattuna – sellaista joka kestää.

Samoin arkkitehti Seppo Koutaniemi sanoi, että nyt teemme jotain uutta tulevaisuutta varten.

– Kulttuuria on muutettava. Vähennetään tienvarsipysäköintiä ja siirretään sitä yhtenäisille parkkialueille.