Säh­kö­au­to tuo uusia haas­tei­ta pe­las­ta­jil­le – akut ja tur­va­lait­teet kyt­ke­tään eri tavalla mer­kis­tä riip­puen: "Yh­den­mu­kai­suu­des­ta olisi apua"

Hitaasti yleistyvät sähköautot tuovat muutoksia pelastus-henkilöstön työturvallisuuteen. Korkeajännitejohdot ja suuret akut pitää ottaa huomioon onnettomuustilanteessa. Yhdenmukaiset turvajärjestelyt olisivat avuksi.

Sähköauton latauspisteitä löytyy Kuusamosta, Rukalta, Posiolta ja Piispajärveltä. KAO:n Huyndai -täyssähköauton kantama on noin 400 kilometriä täydellä latauksella. <p>KAO:n sähköautoa käytetään opetustoiminnan lisäksi myös henkilökunnan työmatkoihin. Se on toiminut toistaiseksi moitteetta pakkasillakin.</p>
Sähköauton latauspisteitä löytyy Kuusamosta, Rukalta, Posiolta ja Piispajärveltä. KAO:n Huyndai -täyssähköauton kantama on noin 400 kilometriä täydellä latauksella.
Sähköauton latauspisteitä löytyy Kuusamosta, Rukalta, Posiolta ja Piispajärveltä. KAO:n Huyndai -täyssähköauton kantama on noin 400 kilometriä täydellä latauksella.
Kuva: Mikko halvari

Sähköautot eivät ole toistaiseksi jättäneet Koillismaalla yhtään käyttäjää tien päälle soittamaan hätänumeroon, vaikka pakkaset ovat olleet kovia.

– Minun tietääkseni vastaavia tapauksia ei ole tapahtunut täällä, apulaispalopäällikkö Ari Virtanen Kuusamon palolaitokselta kertoo.