Juuri nyt: Pölkky hukkasi mah­dol­li­suu­ten­sa 3-0-voit­toon Hä­meen­lin­nan noustua kol­man­nes­sa erässä takaa ohi, nel­jän­nen erän voiton myötä pisteet jäivät kui­ten­kin Kuu­sa­moon

Joko luit: Matti Suur-Ha­ma­ri Linnan juhliin kol­mat­ta kertaa – kil­pa­uran­sa päät­tä­nyt pa­ra­lu­mi­lau­tai­li­ja ryhtyi ur­hei­lu­vä­li­ne­myy­jäk­si: "Olen opet­te­le­mas­sa ta­val­li­sen ihmisen arkea"

Mainos: Koillissanomien joulutarjous: Koillissanomat Digi + Lehti 2 kk vain 35 euroa, tilaa tästä!

”Täyden kympin” Nel­jän­tien­ris­teys lii­kut­ti kyy­ne­liin – ylei­sös­sä paljon tuttuja

Väliajalla tunnelmiaan vertailemaan kokoontuivat Johanna Karvonen (edessä vasemmalla), Leena Pitkänen, Marko Hannula, Ilkka Karvonen, Sisko Mourujärvi, Arja Kinnunen ja Sanna Väntänen. Koillismaan kansalaisopistojen järjestämän oopperamatkan osallistujien joukossa oli monia kulttuurin suurkuluttajia ja kulttuuria itse harrastavia miehiä ja naisia. Anna käsi, Onni. Pidä kiinni, laulaa sairaalasängyn laidalle lyyhistyvä Lahja Löytövaaraa esittävä mezzosopraano Jenny Carlsted.
Väliajalla tunnelmiaan vertailemaan kokoontuivat Johanna Karvonen (edessä vasemmalla), Leena Pitkänen, Marko Hannula, Ilkka Karvonen, Sisko Mourujärvi, Arja Kinnunen ja Sanna Väntänen.
Väliajalla tunnelmiaan vertailemaan kokoontuivat Johanna Karvonen (edessä vasemmalla), Leena Pitkänen, Marko Hannula, Ilkka Karvonen, Sisko Mourujärvi, Arja Kinnunen ja Sanna Väntänen.
Kuva: Suvi Peltola

– Anna käsi, Onni. Pidä kiinni, sairaalasängyn laidalle lyyhistyvä Lahja Löytövaaran laulaa.

Kun Lahjaa esittävän mezzosopraano Jenny Carlstedtin ääni hiljenee, orkesteri jatkaa soittoaan vielä muutaman tahdin verran. Sen lopettaessa tulee aivan hiljaista.

Tommi Kinnusen Neljäntienristeys-kirjaan pohjautuva samanniminen ooppera onnistuu mykistämään kaikki yli 500 ihmistä, jotka istuvat loppuunmyydyssä Oulun kaupunginteatterin suuren näyttämön katsomossa.

Kyyneleitäkin pyyhitään.

– Upea, todellinen ooppera, kuusamolainen Leila Rosenqvist saa sanotuksi.

– Täyden kympin esitys.

Rosenqvist saapui oopperaan linja-autolla yhdessä 34:n muun Koillismaalaisen kanssa. Koillismaan kansalaisopistojen järjestämän oopperamatkan osallistujien joukossa oli monia kulttuurin suurkuluttajia ja kulttuuria itse harrastavia miehiä ja naisia, muun muassa Lahja Löytövaarasta monologia valmisteleva posiolainen Sinikka Sanelma.

Mukana olivat myös esimerkiksi Kuusamo-opistossa harmonikansoittoa opettava Marko Hannula, Kuusamon Mieslaulajissa vaikuttava Pauli Jaakkola sekä Taivalkosken kansalaisopiston rehtori ja Päätalo-instituutin johtaja Kati Koivukangas. Viimeksi mainittu antoi kiitosta erityisesti oopperan ensimmäisen näytöksen päättäneelle evakuointikohtaukselle, jossa Löytövaaran perhe yhdessä muiden kuusamolaisten kanssa joutuu luovuttamaan kotipitäjänsä jatkosodan näyttämöksi.

Kohtauksen aikana lavalla nähdään suuri kirkon kello, joka symboloi sodan aikaan poltetun Kuusamon kirkon säästyneitä kelloja.

– Se oli tosi vaikuttava kohtaus, mutta toinen näytös oli kokonaisuutena vielä vaikuttavampi, hän kommentoi.

Ensimmäinen näytös teki vaikutuksen myös Irma Ahoseen. Hän innostui väliajalla muistelemaan omia kokemuksiaan Neljäntienristeyksen hahmojen esikuvina toimineista todellisista ihmisistä.

Lahja Löytövaaran esikuvan talossa vuokralla asuneen Ahosen mielestä tummapiirteinen Jenny Carlstedt sopii rooliinsa erinomaisesti.

– Lahja oli todellisuudessakin tumma ja pitkä, hyvin vakava nainen. Paremmin tunsin kyllä kirjan Johanneksen, mutta häntä ei ole vielä paljon näkynyt, Ahonen kertoi hetkeä ennen toisen näytöksen alkamista.

Linja-autolla Ouluun saapuneiden koillismaalaisten lisäksi Neljäntienristeys-oopperan neljättä esitystä oli katsomassa joukko muita lähiseudun ihmisiä. Kaikkiaan jopa joka kymmenes suuren näyttämön katsojista oli saapunut Koillismaalta.

Omat lippunsa suurta kiinnostusta herättäneeseen oopperaan olivat onnistuneet lunastamaan niin Kuusamon entinen kirkkoherra Veli-Matti Koivuranta kuin Kuusamon Näyttämön aktiivit Heikki Siikaluomasta lähtien. Siikaluoman mukaan näyttämön väki ei matkustanut Ouluun opintomatkalle, vaikka Neljäntienristeys on tulossa Kuusamon Näyttämön ohjelmistoon ensi syksynä.

– Todella hieno esitys oli, tykkäsimme todella paljon. Olen ollut katsomassa myös Neljäntienristeys-näytelmän Turussa, mutta eihän esityksiä voi vertailla, hän totesi.

Ihokarvat pystyssä

Sydän on tyhjänä raskaampi kuin rakkautta täynnä.

Näihin Lahja Löytövaaran eli Jenny Carlstedtin laulamiin sanoihin voidaan kiteyttää Neljäntienristeys-oopperan tunnelma. Ooppera, samoin kuin sen pohjana oleva Tommi Kinnusen kirjoittama romaanin jokainen henkilö kipuilee rakastamisen ja rakastetuksi tulemisen kanssa.

Oopperassa keskitytään heistä kolmeen: Mariaan, Lahjaan ja Onniin. Varsinkin kahden viimeksi mainitun kohtaloiden seuraaminen oli fyysisestikin vaikuttavaa hommaa.

Ihokarvat nousivat pystyyn, kun mezzosopraano Carlstedt tulkitsi tuskaansa ja Onnia esittäneen Gabriel Suovasen baritoni-äänellä laulamat ristiriitaiset, jopa itsetuhoiset lauseet jäytivät rintaa.

Oopperan jälkeen jäin Ouluun yökylään ystäväni luokse. Kun hehkutin hänelle juuri todistamaani elämystä, en saanut osakseni suurta ymmärrystä. Ystäväni totesi ykskantaan, ettei voisi koskaan kuvitella menevänsä katsomaan oopperaa.

Hän ei ole ainoa. Tiedän oopperaa pidettävän kovaa ja korkealta kirkumisena tai kuohkeissa barokkiperuukeissa keikistelynä.

Toki sellaisiakin oopperoita on, mutta on myös paljon muuta. Paljon.

Neljäntienristeys-ooppera on ennen muuta elämys. Se on oopperaa nykyaikaisimmillaan, eikä siksi helpoin vaihtoehto ensimmäiseksi ooppera-kokemukseksi, mutta väitän vahvan tarinan vievän mukanaan.

Kinnusen kirjan lukeneet pääsevät ennestään tuttujen hahmojen ihon alle ja he, joille kirja on vieras, saavat nauttia kyydistä ihmisyyteen kuuluvien perustavanlaatuisimpien tunteiden vuoristoradalla.

Suvi Peltolasuvi.peltola@koillissanomat.fi