Koronaepidemia paisutti Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston asiakasmäärää ja työvoimapoliittisten lausuntojen määrää kuluneen vuoden aikana.
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto kertoo tiedotteessaan, että kokonaisasiakasmäärä oli enimmillään viime huhtikuussa.
Vuonna 2020 annettiin kaikkiaan 210 691 työvoimapoliittista peruslausuntoa, mikä on 35 127 lausuntoa edellisvuotta enemmän. Asiantuntijalausuntoja annettiin yhteensä 21 277, mikä on edellisvuoden tasolla.
Viime vuonna Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto myönsi palkkatukea 2 262 henkilölle ja starttirahaa 280 henkilölle. Palveluihin, kuten valmennuksiin ja koulutuksiin, TE-toimisto ohjasi noin 15 700 asiakasta.
– Työvoimakoulutuksessa oli 3 600 henkilöä ja omaehtoisessa koulutuksessa työttömyysetuudella oli 3 662 asiakasta, kertoo palvelujohtaja Mari Tuomikoski tiedotteessa.
Palvelujen digitalisoituminen otti vuoden aikana ison harppauksen.
Vuoden 2020 aikana 94 prosenttia asiakkaista käynnisti työnhaun Oma asiointi -verkkopalvelussa, missä käyttöaste nousi viisi prosenttia. Avoimista työpaikoista 94 prosenttia ilmoitettiin TE-palveluiden Oma asiointi -verkkopalvelussa.
Uusina asiakkaina TE-toimisto palveli myös työttömyysturvaa saavia yrittäjiä. Viime vuonna työttömyysturvan piirissä oli noin 2 000 yrittäjää, joilla toimeentulo heikentyi koronan vuoksi. Yrittäjien työttömyysturvaan liittyviä lausuntoja annettiin yhteensä 4 694 kappaletta.
Koronavuonna valmisteltiin myös työllisyyden kuntakokeiluja. Niiden avulla on käynnistetty muutos, jonka tarkoituksena on yhdistää valtion ja kuntien työllisyydenhoidon resursseja, osaamista ja palveluja.
– Pohjois-Pohjanmaan alueella valmistelua tehtiin kolmen eri kokeilun ja kaikkiaan 16 kunnan kanssa, TE-toimiston johtaja Maire Mäki toteaa.