Ilmassa lei­ju­mi­sen ke­veyt­tä – il­ma­joo­gan ryhmät täyt­ty­vät ry­mi­näl­lä Kuu­sa­mos­sa

– Liinoista roikkuminen on todella hauskaa, fysioterapeutti ja ilmasilkkiohjaaja Riina Pelli kehuu. Silkkiliina tukee kehoa keventäen nivelten kuormitusta ja tekee näin harjoittelusta lempeää ja turvallista.
– Liinoista roikkuminen on todella hauskaa, fysioterapeutti ja ilmasilkkiohjaaja Riina Pelli kehuu.
– Liinoista roikkuminen on todella hauskaa, fysioterapeutti ja ilmasilkkiohjaaja Riina Pelli kehuu.
Kuva: Mikko Halvari

Voimisteluhuoneen katosta roikkuu iloisen oransseja ohuita liinoja. Kunkin silkkiliinan äärellä, jumppamattojen päällä seisoo toinen toistaan innokkaamman näköisiä jumppaajia. Ollaan ilmajoogakurssilla ja sen vetäjänä innostuksesta puhkuva fysioterapeutti Riina Pelli.

– Hauskaa ja hulvatonta. Siten voisi ilmajoogaa kuvata. Toisin kuin perinteisellä joogatunnilla, täällä nauretaan ja iloitellaan paljon, kertoo tuore ilmasilkkiohjaaja Pelli.

Suomeen joitakin vuosia sitten rantautunutta ilmajoogaa voi harrastaa nyt myös Kuusamossa. Pelli vetää ryhmiä Hyvinvointikeskuksen tiloissa ja kiinnostus lajia kohtaan on ylittänyt kaikki odotukset.

– Kivaa vauhtia ovat ryhmät täyttyneet. Kuusamolaiset selvästi seuraavat, mitä uusia lajeja maailmalla liikkuu. Moni on kuullut ilmajoogasta jo aikaisemmin ja haluaa tulla itse kokeilemaan.

Ilmajooga on uudenlainen joogaharjoitus, jossa käytetään apuna katosta roikkuvaa silkkiliinaa. Kangaslenkki tukee kehoa keventäen nivelten kuormitusta ja tekee näin harjoittelusta lempeää ja turvallista. Ilmajooga vahvistaa tehokkaasti keskivartalonlihaksia, parantaa kehonhallintaa, avaa hengitystä sekä lisää liikkuvuutta ja aineenvaihduntaa.

– Koulukuntia on tässäkin monia. Oma koulutukseni painottaa fysioterapeuttisia näkökulmia. Osa liikkeistä tehdään perinteisesti lattialla, osittain silkkiliinassa tai kokonaan leijuen.

– Liinoista roikkuminen on todella hauskaa ja toisekseen painovoima tuo mukaan mahdollisuuksia, joita ei löydy lattianrajasta. Liinojen kanssa venytykset saa paremmin perille ja halutessaan liikkeistä saa todella tehokkaita.

Ilmajoogailu on hyvä keino tehdä pitkiä, rauhallisia venytyksiä ja toisaalta sillä saa luotua myös fyysisesti erittäin vaativan harjoituksen.

Tunti alkaa ja päättyy rentoutukseen. Riippumaton kaltaisessa silkkitrapetsissa makoilu tuntuu, kuin olisi perhosena kotelossa.

Pää alaspäin tehdyt harjoitteet sen sijaan haastavat heittäytymään ja hulluttelemaan. Erilaiset riipunnat vapauttavat jännitteitä niska-hartiaseudusta ja parantavat selkärangan hyvinvointia.

– Riipunnat saattavat alkuun jännittää ja ne tehdään yhdessä rauhalliseen tahtiin ohjaajan avustuksella. Fiilis on mahtava, kun uskaltaa ylittää rajojaan. Kaikki tekee tietysti liikkeitä omien tuntemusten ja mahdollisten rajoitteiden mukaan. Aina löytyy korvaavia liikkeitä, jos jokin liike ei itselle sovi.

Laji sopii lähes kaikille, mutta on tärkeää tehdä liikkeet rauhallisesti ja omia tuntemuksia kuunnellen.

– Asiakkaat tuntuvat tykkäävän. Moni on sanonut, että eihän sieltä liinan mutkasta halua kotiinkaan lähteä. Ei auta, kuin hankkia oma liina kotiinkin, Pelli nauraa.

”Riippumaton kaltaisessa silkkitrapetsissa makoilu tuntuu, kuin olisi perhosena kotelossa.