Tuomio: Nis­sin­vaa­ran koulun suun­nit­te­li­ja va­hin­gon­kor­vauk­seen van­has­ta suun­nit­te­lu-ura­kas­taan

Mainos: Koillissanomat Digi talvitarjouksena 5 kk nyt vain 38,70 €! Tilaa tästä

Kä­ve­le­vän matka on pitkä – Liit­ty­miä kaup­poi­hin on har­vak­sel­taan, sillä Ely haluaa pitää ne mi­ni­mis­sä kus­tan­nus­syis­tä

Ouluntaival ja Kitkantie aurataan Kuusamossa ensimmäisinä.
Ouluntaival ja Kitkantie aurataan Kuusamossa ensimmäisinä.
Kuva: Petri Markkanen

Kuusamon keskustassa sijaitsevat kevyen liikenteen väylät hoidetaan talvella hyvin, mutta liittymien määrä jalankulkijoiden kannalta on liian vähäinen. Kun lähtee jalkaisin kevyen liikenteen väylää pitkin esimerkiksi Prismasta Lidliin, on kuljettava pitkään Lidlin ohi kaupungin suuntaan ja sitten palattava takaisin tulosuuntaan. Kesällä tätä ongelmaa ei ole, koska silloin voi oikaista.

Tämä ei ole kauppojen eikä kaupungin vika, sillä liittymistä päättää Ouluntaipaleen kohdalla Ely-keskus, joka yrittää vähentää liittymien määrän minimiin kustannussyistä.

Kuusamon keskustan kevyen liikenteen väylien kunnossapidon vastuujako on vähintäänkin sekava. Osa väylien hoidosta kuuluu valtiolle, suurin osa kuitenkin kaupungille. Talvihoidosta vastaa käytännössä molemmissa tapauksissa Destia.

– Tämä talvi on ollut vähäluminen. Loka-marraskuussa ei käytännössä ollut aurauskeikkoja lainkaan ja joulukuussakin poikkeuksellisen vähän, työmaapäällikkö Mika Ikäheimo Destiasta kertoo.

Hänen mukaansa aurattavat kadut luokitellaan kolmeen hoitoluokkaan ja kevyen liikenteen väylät kahteen. Kuusamon kevyen liikenteen väylät kuuluvat kaikki korkeimpaan eli kiireellisesti hoidettaviin.

– Tämä koskee esimerkiksi Kitkantietä ja Ouluntaivalta sekä katujen että kevyen liikenteen väylien osalta. Tonttikadut hoidetaan sitten, kun nämä ovat kunnossa.

Ikäheimon mukaan kevyen liikenteen väylät aurataan, kun lunta on kertynyt pienikin määrä. Kaikki kadut aurataan, kun lunta on kertynyt 5-6 senttiä. Koulujen ympäristöt, vanhusten talot ja terveyskeskuksen ympäristö hoidetaan kiireellisimmin.

Kuusamossa Destialla on laskutavasta riippuen 5-6 koneyksikköä talvikunnossapitoon. Näistä neljällä tehdään auraustöitä täyspäiväisesti, muilla viimeistellään suojateitä, saarekkeita ja risteysalueita sekä poistetaan polanteita.

– Yksi yksikkö hoitaa aina sekä kadun että kevyen liikenteen väylän auraukset, konetta ei kannata hyppyyttää. On kuitenkin myös sellaisia tilanteita, että aurataan vain kevyen liikenteen väylät.

Kiinteistöjen velvollisuus on hoitaa omat piha-alueensa.