Viikonvaihde: Ko­rouo­man pio­nee­rin mat­kas­sa Rus­keal­la vir­ral­la

Menot: Nappaa tästä vinkit Koil­lis­maan me­noi­hin

Toimittajalta: Oman alan va­lit­se­mi­nen voi olla ta­sa­pai­not­te­lua in­to­hi­mon ja käy­tän­nön vä­lil­lä.

Mainos: Koillissanomat Digi talvitarjouksena 5 kk nyt vain 38,70 €! Tilaa tästä

Neljä mil­joo­naa euroa ei rii­tä­kään koko Kit­kan­tiel­le suun­ni­tel­tuun re­mont­tiin – suun­ni­tel­mas­ta jää­mäs­sä ­pois yksi lii­ken­ne­ym­py­rä ja 700 metriä kun­nos­tet­ta­vaa aluetta

Kuusamon kaupunkikeskustan uudistamissuunnitelma Neljäntien risteyksen, Kitkantien, Ouluntaipaleen ja Kitronintien osalta on karsiutumassa pohjoispäästään.

Kitkantien remontti yltääkin ensimmäisessä vaiheessa vain Kaarlo Hännisen tiehen asti.
Kitkantien remontti yltääkin ensimmäisessä vaiheessa vain Kaarlo Hännisen tiehen asti.
Kuva: Mikko halvari

Kitkantien pätkä Kaarlo Hännisen tien risteyksestä aina Viitostien liittymään, eli Rajan risteykseen on nyt jäämässä suunnitelman ensimmäisestä vaiheesta pois.

– Tiesuunnitelmassa on vain rakennuskustannuksia, mutta lisätyövarauksia ei oltu varattu. Neljä miljoonaa ei olisi riittänyt koko pätkälle ja siksi sitä lähdettiin palastelemaan, sanoo ely-keskuksen hankevastaava Ari Kuotesaho.

Ely-keskuksen kanssa yhdessä suunniteltu kaupungin suuri tieremontti kuitenkin etenee. Sen noin neljän miljoonan kustannusarvio säilyy edelleen.

Hankkeella ei kuitenkaan ole rahoitusta tällä hetkellä. Puolet remontista maksaa kaupunki ja toisen puolen valtio, eli ely-keskus. Ely-keskusken osuuteen haetaan EU-rahoitusta.

Ely-keskus ja Kuusamon kaupungin edustajat Anne-Kaisa Olvan ja yhdyskuntatekniikan insinööri Jukka Väisäsen päättivät viime viikolla palaverissa ensimmäisen vaiheen rajaamisesta.

– Palaverissa sovittiin, että lähdetään EU-rahaa hakemaan tälle osalle, Kuotesaho sanoo.

Anne-Kaisa Olva kaupungilta vahvistaa, että pohjoisen osan jättämisestä myöhemmäksi sovittiin.

– Siltä näyttää, että se pohjoisosa ei sovi tähän ensimmäiseen vaiheeseen, sanoo Olva.

Myös Kaarlo Hännisen tien ja Kitkantien kiertoliittymän toteutus on nyt epävarmaa, koska kunnostustyö rajautuu ensi vaiheessa risteykseen. Samoin liikuntakeskuksen liittymän siirto keskemmäksi parkkialuetta näyttää jäävän myöhemmin tehtäväksi. Rakennussuunnittelu on kuitenkin käynnissä koko alueen osalta.

EU-rahoituksen jakamisesta päättää ely-keskus. Helmikuun rahoitushaun hyväksymisen jälkeen työt voivat alkaa.

Pohjoisemman osan jättäminen pois ensi vaiheessa tarkoittaa sitä, että sille ei ole ainakaan vielä luvassa rahaa EU:lta tai valtiolta. Kuotesaho kertoo, että kun EU:n rahoituskauden painotukset muuttuvat, ne eivät välttämättä sovi yhtä hyvin hankkeen loppuunsaattamiseen.

Kuusamon kaupungin yhdyskuntajohtaja Jarkko Tammi pitää tärkeänä sitä, että hankkeessa kuitenkin edettäisiin kokonaissuunnitelman mukaan.

– Lähtökohta pitää olla, että se tehdään niin kuin se on ollut kaavailuissa. Siinä on oleellisia asioita, kuten se liikuntakeskuksen liittymän siirto.

Kitkantie on on nyt ely-keskuksen vastuulla oleva maantie. Kunnostuksen myötä sen on määrä siirtyä kaupungin ylläpidettäväksi kaduksi.

Kaupungin virkamiesten mukaan kaduiksi muuttamisessa voitaisiin edetä samalla tavoin kuin Ouluntaipaleen remontissa tehtiin. Tiet muutettiin kaupungin kaavapäätöksellä kaduiksi vain kunnostetuilta osiltaan. Näin ely-keskuksen intressi pysyä mukana hankkeen loppuun saakka säilyisi.

– Kyllähän se on tavoite, että tehdään koko tiesuunnitelman mukainen hanke loppuun, sanoo Väisänen.

Kitronintien muuttamisesta kaduksi, sen kunnostettavan osan lisäksi, ei Olvan mukaan ole keskusteltu. Olva korostaa hyvän yhteistyön tärkeyttä ely-keskuksen kanssa.

Neljä miljoonaa ei olisi riittänyt koko pätkälle ja siksi sitä lähdettiinkin palastelemaan.