Mainos: Koillissanomien joulutarjous: Koillissanomat Digi + Lehti 2 kk vain 35 euroa, tilaa tästä!

S-Pan­kin verk­ko­pan­kis­sa oli kuu­kau­sia kes­tä­nyt vakava häiriö: Sadat asiak­kaat oli­si­vat voineet kir­jau­tua toisten verk­ko­pank­kiin, häi­riö­tä hyö­dyn­net­tiin myös vää­rin­käy­tök­siin

S-pankin verkkopankissa oli useiden kuukausien ajan järjestelmähäiriö. Kuvituskuva.
S-pankin verkkopankissa oli useiden kuukausien ajan järjestelmähäiriö. Kuvituskuva.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

S-Pankin verkkopankin tunnistautumisessa oli useita kuukausia kestänyt järjestelmähäiriö. S-Pankki kertoo tiedotteessaan, että häiriö alkoi 20. huhtikuuta ja päättyi 5. elokuuta.

Häiriö koski noin muutaman sadan hengen suuruista joukkoa ja sen seurauksena rajattu määrä pankin asiakkaita pystyi kirjautumaan tietyissä tilanteissa verkkopankkiin toisen asiakkaan verkkopankkitunnuksilla.

Pankki kertoo, että häiriö johtui yksittäisen ohjelmistokomponentin virheellisestä toiminnasta ja se korjattiin heti, kun häiriö havaittiin.

S-Pankin mukaan järjestelmähäiriötä on hyödynnetty myös väärinkäytöksiin, kuten luvattomiin maksuihin ja kolmansien osapuolten verkkopalveluihin kirjautumiseen.

S-Pankin digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava johtaja Carl-Edvard Holmberg kertoo, että pankki on yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin, joita häiriö on koskettanut.

– Jos emme ole yhteydessä asiakkaaseen, häiriö ei koskettanut häntä, eikä tapahtunut edellytä toimenpiteitä, Holmberg toteaa.

Pankki on tehnyt tapahtuneesta poliisille tutkintapyynnön. S-Pankki kertoo pyytäneensä poliisia tutkimaan tapahtumien kulun sekä sen, ovatko järjestelmiä hyväkseen käyttäneet syyllistyneet rikokseen.

Pankki pahoittelee tapahtunutta ja kertoo korvaavansa asiakkailleen kaikki häiriön aiheuttamat välittömät taloudelliset vahingot.

Juttua muokattu kello 13.04: Täsmennetty otsikkoa.